Intel presenterar Xe-HPG – grafikkrets framtagen för spelande

Permalänk
Melding Plague

Intel presenterar Xe-HPG – grafikkrets framtagen för spelande

Nästa år tar Intel upp kampen med AMD och Nvidia om spelarnas gunst med grafikkretsen Xe-HPG, vilken erbjuder hårdvaruaccelererad ray tracing.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför säger dom att kortet är till för entusiaster när dom satsar på midrange prestanda??.. tycker nästan att entusiaster borde vara medvetna om att det finns starkare kort ute på marknaden.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Varför säger dom att kortet är till för entusiaster när dom satsar på midrange prestanda??.. tycker nästan att entusiaster borde vara medvetna om att det finns starkare kort ute på marknaden.

Det är inte alla entusiaster som har högpresterande hårdvara.

Jag skulle kalla mig själv för datorentusiast, och just nu sitter det ett GTX 1060 3GB i min dator. Det kostade 850 kr begagnat.

Pris/prestanda > absolut maximal prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är inte alla entusiaster som har högpresterande hårdvara.

Jag skulle kalla mig själv för datorentusiast, och just nu sitter det ett GTX 1060 3GB i min dator. Det kostade 850 kr begagnat.

Pris/prestanda > absolut maximal prestanda.

Du måste ha ett 2080ti för att få kalla dig entusiast.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Du måste ha ett 2080ti för att få kalla dig entusiast.

Och man förlorar automatiskt titeln när 3000-serien släpps. Eller om någon annan släpper något vassare.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Selmalagerlöf:

Varför säger dom att kortet är till för entusiaster när dom satsar på midrange prestanda??.. tycker nästan att entusiaster borde vara medvetna om att det finns starkare kort ute på marknaden.

Att vara entusiast har ju inget med prestanda att göra, den enda variabeln som spelar roll för att bli entusiast är att priset ska vara högt. Så dyrt + dålig prestanda = Så entusiastiskt det kan bli

Permalänk
Medlem

Har de gått ut med att de satsar på midrange?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag hör Rajas röst: XE HPG

Är det bara jag som vill säga X E (eXe)?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Du måste ha ett 2080ti för att få kalla dig entusiast.

Nej, det måste man inte.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av GarfieldPower:

Har de gått ut med att de satsar på midrange?

Inte uteslutande nej. Xe-HPG ska täcka både midrange och enthusiast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag skulle kalla mig själv för datorentusiast, och just nu sitter det ett GTX 1060 3GB i min dator.

Ut! Ut härifrån! Och kom inte tillbaka med mindre än dubbla Titan RTX!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pid1:

Nej, det måste man inte.

Han är sarkastisk

Permalänk
Medlem

wow vilken nyhet!

Permalänk
Medlem

Alla som kan konkurrera med Nvidia är varmt välkomna in i matchen!

Skrivet av Oggmeiler:

Du måste ha ett 2080ti för att få kalla dig entusiast.

Check!

Skrivet av maweric:

Och man förlorar automatiskt titeln när 3000-serien släpps.

Fan också!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Xe-HPG? Uttalas det möjligen som "Kyle"?

Jag hoppas verkligen att de har ett bättre produktnamn än "Xe-HPG".

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Alla som kan konkurrera med Nvidia är varmt välkomna in i matchen!

Check!

Fan också!

Inget annat än 3x/4x SLi är väl ens att klassa som SLi.

Skämtosido, det var mäktigt att titta in i sidofönstret och se 2 grafikkort, på den tiden då det faktiskt gav viss prestandaskjuts.. Och massa buggar.. Men vad är det om inte sann entusiasm?

Överklockade 960GTX 4gb SLi var faktiskt riktigt starka på sin tid.

Men ser fram emot när det kommer inbyggda grafikkretsar som presterar tillräckligt för att gamea på högsta inställningar. Så man kan ha en liten NUC, förhoppningsvis med HDMI/DP nr. femtioelva (trådlös bildöverföring )

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk

Hmmm

Personligen har jag inte mycket till övers för Intel, men måste säga att detta är intressant. Vi behöver mera konkurrens på marknaden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Blir upp till Intel ett leverera en krets som presterar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Intel 740 remake, hope not.

Permalänk
Medlem

Gött! Nu kan jag äntligen uppgradera mitt i740....Inte AGP kompatibel? well dang!

Permalänk

Jag tror det när jag ser det.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Tror jag inväntar en "enthusiast super"

Permalänk
Medlem

Så vilken prestanda kan man då förvänta sig, finns det några relevanta referenser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Pris/prestanda > absolut maximal prestanda.

Har alltid undrat varför man säger att man vill ha hög "pris/prestanda". Borde det inte vara hög "prestanda/pris"?

Håller för övrigt helt med. Det är skönare att hitta en sweet-spot där man känner att det går att få ut så mycket som möjligt till så lågt pris som möjligt. Klocka minnen, CPU och GPU!

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk

Jag hoppas på en till spelare så vi kan få bättre priser om det nu blir något bra från intel. Dessvärre sitter en ängel på min axel och skakar på sitt huvud viskandes....flopp flopp flopp

Något jag skulle tycka var magiskt är att från ingen stans kommer 3dfx tillbaka och har i hemlighet skapat ett monster! Med texten.....See you 2021 - 01 - 01 be ready!

Mmmmm ljuva nostalgi!

Permalänk
Medlem

Rambo cache..... måste vara starkt och klara alla utmaningar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ford Prefect:

Har alltid undrat varför man säger att man vill ha hög "pris/prestanda". Borde det inte vara hög "prestanda/pris"?

Håller för övrigt helt med. Det är skönare att hitta en sweet-spot där man känner att det går att få ut så mycket som möjligt till så lågt pris som möjligt. Klocka minnen, CPU och GPU!

Jag brukar skriva bra pris/prestanda

Lower is better

Högt pris/prestanda vill man ju inte ha

Permalänk
Medlem

ska bli intressant vore fantastiskt om de kan röra om i grytan lite varit för domineradnde av nvidia & efter det AMD så ska bli kul att se framöver vad som händer

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ser absolut fram emot det! Känns som att det blåser upp ti storm i höst 😝

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]