total war warhammer

Permalänk

total war warhammer

har undvikit detta spelet ett tag nu då jag har varit lite skeptisk till hela det här magi, enorma bestar och flygande varelser temat, men nu har jag skaffat mig spelet.

i de andra historiska total war spelen så har jag inte behövt guider eller råd till vilka factions och trupper som är bra på vad, då jag håller på med historiska trupper som hobby, men warhammer är en annan femma, här kan jag inte gå efter erfarenhet, här vet jag inte truppernas svagheter och styrkor då allt är fantasy, helt nytt land detta för mig, har noll koll på vilka factioner som är starka på vad.

jag har alltid i alla de tidigare total war spelen haft detta upplägget, starkt infanteri på linje, bakom dem bågskyttar och starkt artilleri och starkt kavalleri på flankerna, rätt så standard och enkelt, väldigt passivt och inte så mycket rörlighet(mer än runt det område där min arme är stationerad).
baserat på detta, vilken faction kan ge mig det jag behöver för att uppnå detta upplägget? och även, vilken faction är den enklaste att börja som?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

För att svara på båda dina sista två frågor så skulle jag nog säga Empire eller Karaz-a-Karak (dwarves)
Ganska straight forward, och jag brukar köra med den strategin du nämnde. Båda fraktionerna har starkt artilleri som jag placerar bakom mina trupper, som får pulverisera allt som heter fiende.

Jag har närmare 2000 timmar i Warhammer 2 och närmare 1000 timmar i Warhammer 1, så jag hjälper gärna till om du har frågor

Permalänk
Skrivet av Billy Joe Bob:

För att svara på båda dina sista två frågor så skulle jag nog säga Empire eller Karaz-a-Karak (dwarves)
Ganska straight forward, och jag brukar köra med den strategin du nämnde. Båda fraktionerna har starkt artilleri som jag placerar bakom mina trupper, som får pulverisera allt som heter fiende.

Jag har närmare 2000 timmar i Warhammer 2 och närmare 1000 timmar i Warhammer 1, så jag hjälper gärna till om du har frågor

tänkte börja med warhammer och om jag gillar det, så blir det warhamer 2 efter
det är väl typ alla frågor jag har just nu, jag har inte ens dragit igång spelet än, men ska göra det senare idag, så tro mig, mer frågor kommer troligtvis och tack för att du ställer upp och svarar

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Avstängd

Empire är ju ganska enkla, det är ju människor med krutvapen.

Enheterna har ju Bonus vs X och Charge Defense vs X, beroende på vapen.

Handvapen & sköld: Defensiva

Spjut: Bonus och Charge defense VS Large (allt som är större än en infanterist)

Halberds: Typ samma (bättre AP), enheter med spjut kan ibland även ha sköld vilket skyddar mot range.

Great Weapons: Bra mot infanteri

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Det tråkiga som jag tycker förstör spelet är Chaos Invasion, går inte att få bort med moddar längre.
Invasioner överlag är riktigt dåligt.

Spelar till och från, även de senaste Three Kingdoms.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk

Jag har bara lirat warhammer 2 och då kampanjerna tomb kings (som settra) och lizardmen (som krog' kar). Håller just nu på med dark elves.
Pilar är jäkligt effektiva, jag kör mest med en armeér bestående av 5-6 infanteri som frontlinje, 2st monster som stökar till det i fiendens linjer, 1 magiker, magi är jäkligt starkt om man nyttjar det rätt.
Sen resten shades. Vansinnigt effektivt.
Här har du ett exempel https://www.youtube.com/watch?v=LAL3d0hDaRU&t
För övrigt en bra kanal att kolla lite på för tips och tricks.

Permalänk
Medlem

Bra roligt lir detta med variation.

Chaos invasions också roligt när det dyker upp så det händer mer men även på svårare settings är det för vek invation.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Bretonnia har den enklaste armén i princip, mäktiga riddare, lite bågskyttar och horder av bönder. Du lär känna igen uppsättningen omedelbart i princip, inte alltför annorlunda klassisk medeltida krigsföring (eller fantasier som vi har om det).

Permalänk

vad är "chaos invasion" egentligen? har inte haft det än.
är det någon ny version utav "civil war" som kunde uppstå i tex rome 2?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Det kommer nordbor, Chaos, arméer utan att spoila från olika håll på kartan i omgångar. Triggar med viss chans beroende på din storlek och antal passerade turns.

Enligt wh lore så ledde Archon nordborna (Chaos) mot ett krig mot nästan hela världen och så gick världen under för att födas på nytt i ny skepnad efter att krossats av nordborna. Detta lir utspelar sig strax innan dess.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

då låter det ungefär samma som det där irriterande och frustrerande momentet i rome 2 när det blev civil war, när man är i fullt krig med någon långt in i spelet, så blir det civil war och man losar några utav sina armer och måste springa över halva kartan för att ta itu med detta.
jag vet att det inte är civil war bokstavligen talat, men att det är ett lika irriterande moment som kan ske när man minst anar det och som blir en pain in the butt.

i rome 2 kunde man ju påverka chanserna att detta kunde ske iaf lite, kan man förhindra detta i warhammer? eller är det oundvikligt?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Nej, detta är externt hot, inte internt.

Första gången blev det överraskande men sen förväntar man sig det och beroende på start så kan det rakt av vara bra, för områden kanske frias upp och blir lättillgängliga.

Med 2-4 heroes och 2 arméer bara räcker egentligen lätt med lite strategi och taktik.

Edit, fjöligt men finns ju mods för att stoppa Chaos invation.
Finns modds för att öka på dem också.
Jag gillar invationen.
Sen får du anpassa lirets svårighet grad utefter hur bra du är.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Finns en modd jag tycker är viktig, skill reset. Kan användas 1 gång per lord/hero.
Skit drygt utan den. Du konfedererar någon, får deras heroes o Lords och har helt fel på skillfronten.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Sen på bollen har spenderat semestern med att återse total war. Total war rome eller om det var Shogun var det sista jag körde. Attila började med men jag klarade inte av prologen och det var sjukt svårt få något bildflyt. Men jag har förstått det är survival horror och inte klassiskt total war.

Sen tänkte jag troy lär ju va arkad och lätt men icke. För aggressiv i expansionen trots man verkligen gjorde absolut allt för att fjäska åt allt och alla. Turn 50 och exakt alla förklarade krig mot en samtidigt.

Testade sen rome II med rom som faktion. Nu blev jag uppäten inifrån när jag var övertygad om att jag överlevt yngelstadiet.

Men lyckades senare med athen och kampanjen på easy.

Nu körs warhammer 1 på Normal som dvärg. Höll på falla i gammal fälla expandera för fort men fick inga problem hålla sig väl med mina artfränder och ingen bryr sig om man slaktar orcher eller vampyrer. Expandera rakt söderut så har du din allierade till väster som tar hand om allt skit göra.

Nu har man istället problemet att man har allierade runt sig och ingen naturlig väg att expandera. Kan bara kolonisera orch och dvärgbosättningar och artfränderna men vill inte starta inbördeskrig.

Var uppe i 50000 guld ett tag men jag märker att atrition här är faktor 100 även om dvärgar tunnelbyggande är nästan ett fusk. Hur fasen är det att slåss med vampyrer etc som empires eller elfs?

Går det att eliminera dem och sedan sanera marken

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Sen på bollen har spenderat semestern med att återse total war. Total war rome eller om det var Shogun var det sista jag körde. Attila började med men jag klarade inte av prologen och det var sjukt svårt få något bildflyt. Men jag har förstått det är survival horror och inte klassiskt total war.

Sen tänkte jag troy lär ju va arkad och lätt men icke. För aggressiv i expansionen trots man verkligen gjorde absolut allt för att fjäska åt allt och alla. Turn 50 och exakt alla förklarade krig mot en samtidigt.

Testade sen rome II med rom som faktion. Nu blev jag uppäten inifrån när jag var övertygad om att jag överlevt yngelstadiet.

Men lyckades senare med athen och kampanjen på easy.

Nu körs warhammer 1 på Normal som dvärg. Höll på falla i gammal fälla expandera för fort men fick inga problem hålla sig väl med mina artfränder och ingen bryr sig om man slaktar orcher eller vampyrer. Expandera rakt söderut så har du din allierade till väster som tar hand om allt skit göra.

Nu har man istället problemet att man har allierade runt sig och ingen naturlig väg att expandera. Kan bara kolonisera orch och dvärgbosättningar och artfränderna men vill inte starta inbördeskrig.

Var uppe i 50000 guld ett tag men jag märker att atrition här är faktor 100 även om dvärgar tunnelbyggande är nästan ett fusk. Hur fasen är det att slåss med vampyrer etc som empires eller elfs?

Går det att eliminera dem och sedan sanera marken

lirade som dvärgarna jag med.
enligt min mening så blir det lite för lätt med dvärgarna.
min uppsättning var(och det var ett tag sen jag lirade nu så jag har glömt bort namnen på enheterna) sådana där som kunde kasta väskor med dynamit i samt var bra i melee, längst fram, bakom dem en lång rad med gevär skjutande dvärgar, bakom dem 4 st jätte kanoner och sist men inte minst 4 st helikoptrar(gyro om jag minns namnet rätt).
boma med helikoptrarna följt utav maskingevär när bomberna var slut samtidigt som de hade eldunderstöd utav kanonerna, sen kom de inom räckhåll för gevären som gjorde enorm skada på de redan demoraliserade och söndrade fiende trupperna och om fienden var stark nog och helt otroligt lyckades ta sig förbi dynamiten i väskorna som kastades mot dem, så slogs de i typ nån sekund, sen flydde hela deras krossade arme medans allt man hade fortsatte att skjuta.
detta hände i typ varje slag genom hela spelet, ingen hade någon chans, enda gången man fick vara lite kreativ och anstränga sig var när man anföll en stad, men thats it.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Menar du great weapons miner vilket är de billigaste trupperna? Jag har inte riktigt lärt mig trupperna ännu och man möter ju vitt skilda armeer. Man borde eg inte köra kampanj utan bara mata custom battles så man fattar fortare blir väldans kaos men jag gillar det.

Gäller komma in rätt från början annars blir det tufft vända på krigslyckan då det är sånt tempo i striderna. Kör inte med paus.

Har försökt fokusera på artilleri men tycker inte de dominerar som Youtube tycker även om de emellanåt gör nytta men ofta hade det vart bättre slopa grudge throwers. Men jag misstänker de har ombalanserat warhammer 1 rätt hårt genom åren. Har faktiskt förlorat 50/50 slag som faktiskt stod och vägde. I klassiska total war var man van vid att allt över 25 % är vinst men där är ju alla fraktioner mer lika och lätt veta vad som ska sättas in mot vad och lägre tempo.

Sen ambush här är verkligen ambush. Blev anfallen i en jla skog där man inte såg ett skvatt från alla fyra håll

Chaos har kommit och börjat härja nu. Har äntligen lyckats hitta en bosättning västerut så jag kan expandera lite även om liret vill man ska dra norrut.

En sak jag inte förstår är trading. Sedan typ 120 turns tillbaka har jag inte lyckats låsa upp några handelsvägar har typ bara fyra handelspartners. Drar in 2500 guld trots research nära maxat helt bortkastat.

Nu än mer meningslöst då chaos kör en massa etnisk
Rensning. Lite kul i regel är det ju en själv som är war of chaos i de här liren

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

199 turns. Inte bra för dygnsrytmen. Gillar kampanjen så här långt. Nu har jag efter en enorm kamp lyckats fixa en outpost i norr så jag inte behöver micra mina dvärgar genom tunnlar hela vägen till norr förhoppningsvis. Nu lämnade jag min outpost till väst obevakad men tyckte mig ligga rätt skyddad där bland bergen tar ett tag att ta sig in och chaos gillar inte bergsbestigning vad det verkar eller så har jag bara tur...

Men vilken kamp att hålla norr. Jag åkte samtidigt på en invasion så långt söder ut det går. Den provinsen har jag tappat en gång förut men jag lyckades trycka tillbaks chaos både norr och söder och nu tror jag väl att jag har en hygglig chans att kunna få fotfäste i norr också efter ex antal vänder med förlust och återerövring. Tycker lite synd om barrack varr som ligger mitt i smeten och tar en massa skit men det verkar gå rätt bra för dem ändå och det är främst de i norr och väster som har det värst. Empire är borta, wood elfes är borta dvärgar och kaos kvar typ samt någon undead och vad tusan det är jag slåss mot nu för oheligt folk.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Gick fort mot slutet. Fick både short och long military victory på samma turn. Lite antiklimax jag hade tydligen skadat regenereringen på något sätt som jag inte vet hur eller om det bara var någon general jag besegrade.

reddit och alla total war forum spammar över hur giriga CA är med sina dlc. reviewbombas och håller på. Kan nog ha en poäng finner det fascinerande de ska ha lika mycket för warhammer 2 som warhammer 3??? Fullt nypris. Försöker undvika det men det blev cd keys och fick något foto av ett fysiskt exemplar...

Satsar nog på empire nästa sväng. Verkar va bra om man vill expandera en del iaf och har ju en hel del val även om det inte blev mycket lekande med de dyrare enheterna i dvärgkampanjen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Total war warhammer 2. Empires fanns inte att välja var något dlc tydligen lol. Valde dark elf och det var ganska likt ändå. Klart roligare slag än med dvärgarna men återigen verkar jag misslyckas. Märker man måste göra exakt vad spelet säger åt en och rätt snabbt annars kan det gå hur som helst då ain är programmerad att de ska ta vissa vägar vad det verkar. Hade en dark elf nation på cxxxxxxxx något som jag direkt märkte inte ville ha trade agreement med en. Jag hade hyfsad ställning ändå och försökte använda influence men det spelade ingen roll hur mycket jag buffade eller försökte ge dem guld de vägrade handla med en. Sen så givetvis så var det förutbestämt att de skulle attackera en. Även Syxxxxx något lyckas inte minnas namnen anföll en samtidigt som man var tvungen försvara sig från öst och pirater.... Tanken var nog att man skulle direkt gå för provinsen nere i söder som de snackar om och att provinserna till öster är det aldrig tänkt du ska ha då en i väster.

Man får väl köra mortal empires om man inte vill ha allt sönderscriptat

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Började om från t7 och nu lyckades man bättre. Jag blev återigen utruschad av syphones men nu lät jag dem få det de ville och sket i orcherna. Kunde inte låta bli att försöka lite med piraterna men där fick jag ge mig och drog ner söderut. Lyckades ersätta mina inkomster från settlements med en del raiding till sjöss. Var bara glömma att få hela provinser men nu flöt det på bättre. Syphones attackerade till och med min allierade istället vid precis rätt tidpunkt så jag kunde förklara blitzkrieg på dem. 3 turns och problemet var borta går otroligt fort sprinta runt kartan när settlements ligger så nära. Sen så verkade mina grannfaktioner göra ett bra jobb med att strypa Cxxxxxx också. Vet inte vad det är med namnen omöjligt att lägga på minnet.

Det som stör lite är att jag fattar inte riktigt ritualgrejen. Ska jag backstabba mina älvkollegor som startar ritualer för att komma först själv och ta all ära eller är det bara counterritualerna i söder jag ska försöka rå på? Vet inte ens riktigt vart jag ska rejsa men men finns tydligen en copout där man bara ska kunna teleportera till slutslaget om man inte är först.

Har ett problem kan inte låsa upp cultures tech trädet trots jag har de båda byggnader. Kanske för att jag byggde elven embassy före jag fick uppdraget???

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Älskar min kampanj. Så underbart flyt. Fick bygga en andra identisk byggnad sedan kunde jag låsa upp kulturträdet.

Har lyckats vidga min horisont och fått lite koll på vad naggarond har för sig. De är ju absolut massiva! Piratade haven så pass jag faktiskt fick till någon slags ekonomi så jag kunde göra lite fler stacks nu försöker jag bara sacka naggarond inifrån. malekith blev sur och är hack i häl han satt bara och jäste i deras huvudstad förhoppningsvis hinner han inte ikapp utan jag kan sacka några provinser till medan han bara kan se på. Han har åh andra sidan belägrat shine of karkath som ju inte är optimalt men jag tänker jag gör mer skada på att sacka här än att offra tid på att försöka försvara den. Får jag in tillräckligt med summor kan jag kanske skicka en expeditionskår dit också men har egentligen en för dålig ekonomi det hela bygger på att man lyckas hitta skatter i haven typ. Gick från 80000 till 0 i ett nafs.

Lite kul haft första striden med mina gamla dvärgar. Gud vad dryga de är att slåss mot deras infanteri tål hur mycket som helst

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Första kampanjen avklarad.

Testade Tomb kungs men verkar otroligt känsligt i början eller så måste man bara sitta och campa tills man har en n full stack.

Testar nu skaven klart roliga små rackare med givetvis rattling guns är det ens värt försöka sikta på trading med dem?

Känns komplext med under cities. Vet inte när man ska sikta på dem eller ej

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Skaven går rätt bra tycker jag iof går rätt långsamt men på något sätt är jag ändå rankad tvåa. Lustria är en trevlig kontinent sen simmar nog råttorna över havet till Afrika gillar inte frysa. Men nu fuskar man och skiter i ritualerna de ger bara stök.

Tre arméer är typ vad jag har råd med men de kommer ju explodera snart då jag börjat gå på offensiven förhoppningsvis och kan börja sacka mer.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x