Prisvärd beg TV. 40-50 tum, vilka ska man kolla och undvika

Permalänk
Medlem

Prisvärd beg TV. 40-50 tum, vilka ska man kolla och undvika

TV apparater sjunker rätt snabbt i värde och tänkte kolla om de är någon som har tips på modeller som man ska kolla på och vilka man ska undvika?

Kan tänka mig en tv i 40-50 tum och kanske nyare än 5 år.

Budget helst en tusenlapp men kan väl sträcka mig till 2 om det skulle ge ett mervärde.

Den ska vara till extrarum och har inga krav på HDR. 4K osv.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Gå in på blocket, skriv in var du bor, sortera efter lägst pris. Typ så. Sen hittar du vad som helst som inte är plasma.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/samsung_lcd_tv_46__fu... kanske?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Gå in på blocket, skriv in var du bor, sortera efter lägst pris. Typ så. Sen hittar du vad som helst som inte är plasma.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/samsung_lcd_tv_46__fu... kanske?

Den där är stenålders bajsdålig. Ska du köpa samsung så köp inget äldre än LE46B5xxx-serien där efterkommande som heter C, D etc. 6xxx-serien är strået vassare än 5xxx-serien som saknar "motionflow" och i regel har lite sämre paneler. Men du kunde vinna panellotteriet med 5xxx serien också, så det är inte hugget i sten. Samtliga har hyfsat synliga eftersläpningar, inte minst svart/mörka färger som rör sig mot vit bakgrund. Men så är det med alla VA-paneler från den tiden. Vet inte hur mycket bättre de är idag. Har för mig Sonys motsvarande modeller hade exeptionellt låg inputlag. Inte minst de modellerna som kom runt 2008(?) Och började med ett W i serienummret. Plasmor brukar tappa svärta med åren. Typ gamla pioneer plasmor som folk ofta tror är sjukt bra fortfarande har ofta tappat en del. Det finns guider för hur man kan kalibrera dessa genom att justera diverse spänningar via en hemlig servicemeny, men det är nog överkurs för de allra flesta.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Gå in på blocket, skriv in var du bor, sortera efter lägst pris. Typ så. Sen hittar du vad som helst som inte är plasma.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/samsung_lcd_tv_46__fu... kanske?

Lustigt att begära 1000kr för en TV från 2006, haha.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Den där är stenålders bajsdålig. Ska du köpa samsung så köp inget äldre än LE46B5xxx-serien där efterkommande som heter C, D etc. 6xxx-serien är strået vassare än 5xxx-serien som saknar "motionflow" och i regel har lite sämre paneler. Men du kunde vinna panellotteriet med 5xxx serien också, så det är inte hugget i sten. Samtliga har hyfsat synliga eftersläpningar, inte minst svart/mörka färger som rör sig mot vit bakgrund. Men så är det med alla VA-paneler från den tiden. Vet inte hur mycket bättre de är idag. Har för mig Sonys motsvarande modeller hade exeptionellt låg inputlag. Inte minst de modellerna som kom runt 2008(?) Och började med ett W i serienummret. Plasmor brukar tappa svärta med åren. Typ gamla pioneer plasmor som folk ofta tror är sjukt bra fortfarande har ofta tappat en del. Det finns guider för hur man kan kalibrera dessa genom att justera diverse spänningar via en hemlig servicemeny, men det är nog överkurs för de allra flesta.

Tack, då vet jag vad jag ska leta efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Lustigt att begära 1000kr för en TV från 2006, haha.

indeed, sålde en liknande tv för 1500kr för 8 år sen

Har idag en LG 55 tum full HD tv som köptes när 4k hetsen startade 2015 för 5990kr på elgiganten, otroligt behaglig IPS panel för både film och gaming

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Chris_Kadaver:

Den där är stenålders bajsdålig. Ska du köpa samsung så köp inget äldre än LE46B5xxx-serien där efterkommande som heter C, D etc. 6xxx-serien är strået vassare än 5xxx-serien som saknar "motionflow" och i regel har lite sämre paneler. Men du kunde vinna panellotteriet med 5xxx serien också, så det är inte hugget i sten. Samtliga har hyfsat synliga eftersläpningar, inte minst svart/mörka färger som rör sig mot vit bakgrund. Men så är det med alla VA-paneler från den tiden. Vet inte hur mycket bättre de är idag. Har för mig Sonys motsvarande modeller hade exeptionellt låg inputlag. Inte minst de modellerna som kom runt 2008(?) Och började med ett W i serienummret. Plasmor brukar tappa svärta med åren. Typ gamla pioneer plasmor som folk ofta tror är sjukt bra fortfarande har ofta tappat en del. Det finns guider för hur man kan kalibrera dessa genom att justera diverse spänningar via en hemlig servicemeny, men det är nog överkurs för de allra flesta.

Grejen är att TS frågade efter en reserv-TV att ha i gästrummet för tusen spänn. Man kan inte vara så kinking då, och så länge den visar bild i 1920x1080 får man vara nöjd då tänkte jag.

Plasma tog jag bort för att en Sonyplasma väger 31KG liksom, det är ju tjockTV-vikt för sjutton....

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Har kollat runt och de flesta verkar ta riktiga överpriser på blocket osv för gamla TV-apparater. Går att hitta ett demoex,retur ex liknande en 32 för 2500 eller runt 3500 och då är det en modell som är 2018-2020. Kanske inte ens värt att köpa beg som det ser ut.

Permalänk
Medlem

Kolla på Facebook marketplace och säljgrupper, finns massor i den prisklassen.

Behöver den DVB-T2-mottagare? DVB-C-mottagare? 24 Hz? Ska den bara vara full HD och ha HDMI så funkar allt från senaste 10-12 åren förutom några budgetplasmas och några andra extrema fall.

Orkar du inte att messa folk så köp en ny TV för 3000 kr.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jan-banan:

Den ska vara till extrarum och har inga krav på HDR. 4K osv.

Har en 5 år gammal TV HDR och 4K så är det en ganska bra indikator på att det är någon form av kvalitetsmodell. Backa till 2017 och äldre där det var ett tydligt steg mellan nya TV-apparater med 4K/HDR och utbudet som körde Full HD vilka byggde på enklare/äldre tillverkning med sämre kvalitet och sämre funktioner överlag.

Det går att se ganska snabbt på modellbeteckningen vilka modeller som tillverkarna själva ansåg som de bättre i sitt eget utbud. I alla fall från de etablerade tillverkarna. Högre siffror där tumregeln är att 9- och 8-serier hör till topp och mellanklasser. 7-serier är någon form av mittemellan, 6 och under är bugdet. En 5 år gammal begagnad modell från 7 och under är gränsfall för när man kan börja titta på en ny budgetmodell istället.