Facebook och Microsoft klagar till EU om Apples App Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Microsoft tar ju in skatt på varenda dator som säljs med ett OS installerat. (ok, i realiteten knappt något alls, men det visar bara på hur långt de går för att hålla liv i monopolet med ojämlika avtal)

Så EU borde rimluígen helt klart ta tag i det och göra möjligt för åtminstone några andra företag att tjäna något på PC-kakan, samt därmed utveckling mot stabilitet och säkerhet genom konkurrens.

Det finns dessutom enorma miljövinster att göra på att främja detta.

Så märkligt att EU som annars driver sådana frågor inte redan tagit tag i saken. Antar att bekvämligheten nu även där står före framtiden

Utveckla gärna hur det blir enorma miljövinster och hur "ingen annan" tjänar något på PC kakan, när det du kallar microsoftavgiften är försumbar.

Mer rimligt hade varit att attakera Microsoft store eller vad den heter. Där är troligen avgiften i paritet med andra drakar.

Alla lömskingarna som har en 30%ig skatt i sina digitala butiker borde motarbetas.

Vi kan bara hoppas att Windows forsätter vara en plattform där man inte är tvungen att använda någon "store".

Permalänk
Medlem

Ännu en av otaliga anledningar till att återigen bojkotta Apple.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Utveckla gärna hur det blir enorma miljövinster och hur "ingen annan" tjänar något på PC kakan, när det du kallar microsoftavgiften är försumbar.

Vad som skulle kunna vara konkurrerande OS. Det är ju hyfsat omöjligt att konkurrera när ett "alternativ" redan är installerat överallt. Kan inte ens komma på en fungerande analogi för var annars det tillåts fungera på det här vistet.

Att Windows-skatten både kan vara försumbar och en kaka förklaras med att den alltid är del av väldigt betingbaserade avtal. Är du en enorm tillverkare som tycker den är för kostsam och kanske överväger att leverera ett alternativ, ja då kan den vara väldigt billig helt plötsligt, rent av gratis. Illojal konkurrensmetod kallas det vanligen. Det finns alltså inget utrymme för konkurrens eftersom denna är i effekt först när alternativ övervägs.

Miljöaspekten kommer av kombinationen av Windows självdestruktiva natur, (skit bakom spakarna-argumenterare kan bespara sig besväret, de flesta användare är inte 1337 som ni..; ) samt den krångliga eller trasiga modell för återställning eller ominstallation som blivit allt mer rådande sen många decennier nu. (säkerligen fullt planerat för den planerade föråldringen) Det är helt enkelt ingen som kan göra det, och prylar som rent hårdvarumässigt skulle kunna funka flera år till hamnar istället på tippen. Eller lika vanligt, på hög i förråd. Lite som mobilsituationen, fast resulterande i ännu mycket mer skrot såklart.

Sen kan säkert intresset att driva detta vara begränsat. Stater liksom både analoga och digitala butiker är ju också intresserade av mer intäkter. Så..

Skrivet av henkiii:

Mer rimligt hade varit att attakera Microsoft store eller vad den heter. Där är troligen avgiften i paritet med andra drakar.

Alla lömskingarna som har en 30%ig skatt i sina digitala butiker borde motarbetas.

Njae.. de höga priser i ledande eller lättillgängliga (som de inbyggda tenderar vara) butiker är ju snarare en motivation för konkurrens. Microsofts planer på att utestänga all konkurrens från "andra butiker" liksom Apple på iOS, den fick de ju faktiskt lägga på is. Om Apple skulle göra detsamma på OSX så har de åtminstone en helt egen produkt, ett eget ekosystem att stängsla in. Om vinstmarginaler i Microsofts egen butik tvingas ner med reglering (vilket låter helt absurt) så skulle ju motivationen för utvecklare att använda andra alternativ bara minska, vilket naturligtvis skulle öka den butikens inflytande istället och försvåra för konkurrenter.

De externa aktörerna då, de motarbetas ju redan nu, av andra butiker, över flera system. För att konkurrens tillåts där. Och hade varje system haft en egen app-store så är ju systemen konkurrenterna istället, de olika butikerna. Som iPhone mot Android. Det är alltså fortfarande mest på PC-plattformen som den grundläggande konkurrensmöjligheten är närmast praktisk omöjlig.

Skrivet av henkiii:

Vi kan bara hoppas att Windows forsätter vara en plattform där man inte är tvungen att använda någon "store".

Bättre hoppas på att Windows inte alltid kommer vara den enda plattform på plattformen man kan få med sig i 7kr-kassen ut ur en store.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det blir ett sluttande plan som till sist inte medger något företag att ha kontroll över sin egen produkt. Vilket skulle påverka även Microsoft själva, den dag de återigen försöker göra en telefon, surfplatta streambox eller spelkonsoll de vill ha en inhägnad buti.. eh, "ekosystem" till.

Windows eller Android har aldrig, och kommer förmodligen aldrig har ett slutet system där en enda appbutik har monopol i operativsystemet.

Skrivet av AndreaX:

Ja, kanske är det anledningen att Microsoft kräver betalt abonnemang av användarna för att få använda Netflix på Xbox.

Det kravet är något som försvann för länge sen

Skrivet av AndreaX:

Microsoft tar ju in skatt på varenda dator som säljs med ett OS installerat. (ok, i realiteten knappt något alls, men det visar bara på hur långt de går för att hålla liv i monopolet med ojämlika avtal)

Att man tar betalt för att sälja sitt operativsystem ser jag inga problem med, precis som att spelutvecklare vill få betalt för sina spel. Indirekt gör ju även Apple det genom att sälja sina iPhones till relativt höga priser där just operativsystemet är en anledning till varför telefonerna säljer så bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ännu en av otaliga anledningar till att återigen bojkotta Apple.

Har kört med iPhone sedan 7 år tillbaka, och med flera iPad sedan 9 år tillbaka. Har skippat Android då jag föredrar stabiliteten och uppdateringarna av iOS.

Men nu med Apples hindrande av inte enbart appar, men även strömmat innehåll som X-cloud (som jag sett fram emot), så är jag tveksam till om jag kommer att fortsätta att investera i iOS.

Vad blir Apples nästa måltavla; stoppa Spotify och Netflix (jobbiga konkurrenter till Apples egna tjänster)?

Trist utveckling av Apple, och saboterar verkligen för mig som trogen iOS-användare sedan väldigt många år tillbaka.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har kört med iPhone sedan 7 år tillbaka, och med flera iPad sedan 9 år tillbaka. Har skippat Android då jag föredrar stabiliteten och uppdateringarna av iOS.

Men nu med Apples hindrande av inte enbart appar, men även strömmat innehåll som X-cloud (som jag sett fram emot), så är jag tveksam till om jag kommer att fortsätta att investera i iOS.

Vad blir Apples nästa måltavla; stoppa Spotify och Netflix (jobbiga konkurrenter till Apples egna tjänster)?

Trist utveckling av Apple, och saboterar verkligen för mig som trogen iOS-användare sedan väldigt många år tillbaka.

De stoppar ju redan delvis Spotify och utreds nu angående det i EU.

Tycker de verkligen visar sina riktiga färger mer och mer på senare tid.

Så nej kommer inte bli Apple något för mig.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

De stoppar ju redan delvis Spotify och utreds nu angående det i EU.

Tycker de verkligen visar sina riktiga färger mer och mer på senare tid.

Så nej kommer inte bli Apple något för mig.

Jo, jag har AppleWatch, och hatar att Apple stoppar Spotify från att låta mig streama musik direkt från klockan när jag är ute och joggar.

Har varit fan av iOS länge (gillar även macOS), och lagt tiotusentals kronor på Appleprodukter (mer än hundratusentusentals kronor om man räknar in köp via företag där jag själv fått välja dator), men detta med Xcloud och Spotify får mig verkligen att fundera starkt hur jag skall gå vidare i framtiden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/