Microsoft Surface Duo lanseras den 10 september

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Surface Duo lanseras den 10 september

Dubbla skärmar i ett vikbart format och Android-operativsystem utlovas – till det facila priset 1 399 USD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det här är väldigt intressant, ska följa med spänning. Om den är bra så kan man slippa laptop, så att man bara behöver äga en stationär och denna mobil.

Permalänk
Medlem

Jag väntar med spänning när JerryRigEverything får tag i denna och snappar den i mitten haha ^^

Eller så blir jag sjukt förvånad när det inte går?

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk

Förvirrad. Trodde Windows 10x skulle vara operativsystemet med dubbla skärmar? Android?

Permalänk
Medlem

Kul att någon försöker vara lite innovativ i en bransch där det inte hänt något spännande på länge. Om Microsoft lyckas få till mjukvara som drar nytta av skärmarna så har den potential att bli nya jobbmobilen.

Permalänk
Medlem

Gick i alla fall över till Microsoft Launcher när jag fick Android 10

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Enda potentiella nackdelen jag ser är batterikapaciteten som kunde varit högre, fast utan tester ska man inte säga för mycket. Dock säger ju siffrorna en del, så....
Att den använder förra årets systemkrets som en del hänger upp sig på, och avsaknaden 5G är verkligen ingen dealbreaker. Allt hänger på hur väl dom är med uppdateringar och säkerhetspatchar.
DET är A & O för mig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Lego Master

Kluven. Samsung var snabbare på bollen med S20 Ultra, så det blev en sån i Maj, hade annars siktet på Surface Duo. Men för media verkar den vara mindre än optimal, tror inte det kommer vara njutbart i längden att kolla youtube tvärs över båda skärmarna. Och att bara titta på en känns som slöseri på yta.

Men som jobbtelefon? Bring it on. Tvivlar dock på att jobb kommer pröjsa en sån. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Jag väntar med spänning när JerryRigEverything får tag i denna och snappar den i mitten haha ^^

Eller så blir jag sjukt förvånad när det inte går?

Varför ens testa annat än för uppmärksamhet på internet? Föga realistiskt att något som är byggt i dylik skala inte skulle gå att knäcka men den lär inte ramla itu utan olyckshändelse/uppsåt och det är allt prispunkten kan ge förväntningar till.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Förvirrad. Trodde Windows 10x skulle vara operativsystemet med dubbla skärmar? Android?

Det stämmer och kommer väl till den större Surface Neo men i denna mindre formfaktor har det varit Android på tapeten sedan den visades för första gången.

Permalänk
Skrivet av ulanddanne:

Förvirrad. Trodde Windows 10x skulle vara operativsystemet med dubbla skärmar? Android?

Det stämmer när enheten för två år sedan fortfarande kallades Andromeda. Man beslutade då att stoppa den som den var och byta OS till Android eftersom man gjorde bedömningen att den skulle vara död utan ett bra och rikligt appbibliotek. Dessutom var Windows X redan då försenat. Detta byte förklarar varför Duons hårdvara ses som gammal, den är gammal eftersom det var tänkt att den skulle lanseras under 2019.

Permalänk
Medlem

Synd att de kör android & inte windows om det hade varit windows hade det blivit ett inköp är allergisk mot mobiltelefon os
saknar min nokia 850(om jag minns rätt) med win phone i nuläget galaxy 8a inte alls lika trevlig
om de ändrar hårdvara framöver till x86 & windows så blir det ett köp annars nej samma problem har jag med surface plattorna om de hade thunderbolt hade det redan blivit ett inköp där med men nu nej tack.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ulanddanne:

Förvirrad. Trodde Windows 10x skulle vara operativsystemet med dubbla skärmar? Android?

Skrivet av KiWo:

Det stämmer och kommer väl till den större Surface Neo men i denna mindre formfaktor har det varit Android på tapeten sedan den visades för första gången.

De har väl också tänkt om lite med W10X? De har haft sådana framgångar med vanliga laptops och datorer under pandemin att de har bestämt sig för att köra på 10X på "single screen devices" också.

https://www.theverge.com/2020/5/4/21246561/microsoft-windows-...
https://www.theverge.com/2020/7/20/21331063/microsoft-windows...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Varför ens testa annat än för uppmärksamhet på internet? Föga realistiskt att något som är byggt i dylik skala inte skulle gå att knäcka men den lär inte ramla itu utan olyckshändelse/uppsåt och det är allt prispunkten kan ge förväntningar till.

Gångjärn är ju ganska intressant att se innovationen hur de gör. I och med att det var ett tag sedan det var standard på highend mobiler.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk

Duon är Microsofts testballong för ett nytt format, vikbara produktivitetsplattor med telefonfunktion. Att det är en testballong märks på bland annat att man har sparat in på flera funktioner så som NFC, utbyggbart minne och trådlös laddning. Att processorn är gammal är mest ett resultat av att Duon är över ett år försenat för att man sent i utvecklingsprocessen valde att byta OS från Windows X till Android.
Det jag ser som ett allvarligt misstag från Microsofts sida är priset, köparna förväntas både vara betatestare av ett nytt format och att finansiera Microsofts betatest. Hade de satt priset till runt 1000$ så hade det varit mycket lättare att överse med Duons saknade funktioner och att man som "early adopteter" är att se som en beta testare av något nytt som kanske eller kanske inte har en framtid.
Personligen tycker jag formatet verkar intressant men känner just nu att Microsoft har skjutit sig i foten med prissättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Gångjärn är ju ganska intressant att se innovationen hur de gör. I och med att det var ett tag sedan det var standard på highend mobiler.

Ja, men huruvida man kan ha sönder det är ju inte ett intressant mått på det

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

För den som är nyfiken på hur Duon ser ut i handen har Cnet fått en dummy-enhet att leka med. Här har skärmarna bytts ut mot lager av glas så att man kan se kretsuppsättningen, batterierna, med mera. Jag gillar designen och konceptet, och jag hade kunnat tänka mig att vara betatestare om priset varit vettigare.

Visst, jämfört med Galaxy Fold är den inte dyr, men med tanke på att det är en gammal SoC (och ett par funktioner saknas som @maddogmoffit nämner) är priset för högt för en första generations produkt. Men jag är mycket intresserad av att se hur det här formatet känns i praktiken, och hur mogen mjukvaruupplevelsen kommer vara från dag ett.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Förstår inte denna pryl alls, vad tillför den strategiskt för MS?

Permalänk
Medlem

Känns som en flopp, som hade varit intressant 2015.
Mikroskopiskt batteri, utdaterad hårdvara för priset, designen känns som återvändsgränd.
Hade köpte en Note alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Förvirrad. Trodde Windows 10x skulle vara operativsystemet med dubbla skärmar? Android?

Android med Microsoft Launcher ovanpå för Duo, Windows 10X för Neo. Tyvärr är både Neo och Windows 10X fördröjda till åtminstone kommande år och risken finns att de aldrig blir av som det ser ut nu. Microsoft har bla haft stora problem med win32(x86-64) emuleringen i Windows 10X som måste lösas.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot version 2 av duo, med alla moderna finesser då helst på ett uppdaterat chip.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Detta är vad netbooks borde varit. Jag kan absolut tänka mig att ha bara en sån här (och en speldator + konsol) om batteritiden är bra nog och multitasking fungerar som väntat

Permalänk
Medlem

Jag tror dessvärre Microsoft floppar igen. Hade verkligen velat se en välfungerande Windows on ARM vid det här laget. Känns hattigt, varken hackat eller malet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lap87:

Jag ser fram emot version 2 av duo, med alla moderna finesser då helst på ett uppdaterat chip.

Kommer säkert bara kosta $1899 och ha uppgraderad hårdvara för $50 högre produktionskostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

För den som är nyfiken på hur Duon ser ut i handen har Cnet fått en dummy-enhet att leka med. Här har skärmarna bytts ut mot lager av glas så att man kan se kretsuppsättningen, batterierna, med mera. Jag gillar designen och konceptet, och jag hade kunnat tänka mig att vara betatestare om priset varit vettigare.

https://youtu.be/9Pybi_OZVBA

Visst, jämfört med Galaxy Fold är den inte dyr, men med tanke på att det är en gammal SoC (och ett par funktioner saknas som @maddogmoffit nämner) är priset för högt för en första generations produkt. Men jag är mycket intresserad av att se hur det här formatet känns i praktiken, och hur mogen mjukvaruupplevelsen kommer vara från dag ett.

Är det bara jag som reagerar på hur gigantiskt kretskortet är? Jämfört med typ iPhone.

Permalänk
Medlem

Hela "telefonen" ser daterad ut. Finns ju inte en tillverkare på planeten som gör en skärm med så tjocka kanter längre. Skulle gissa på att den design:ades 2015 med dom där kanterna.

Permalänk
Snusfri

Ruggigt sugen på en Duo.
Perfekt att ha med sig istället för en nalle + en platta vid längre resor.
Hade dock gärna sett 6.5"+ skärmar istället för dessa miniskärmar.

Skall bli intressant att se hur tex Netflix och YouTube fungerar spanned. om kanten i mitten blir något man grämmer sig över eller ignorerar efter ett tag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Om det kommer finnas tangentbord till denna med pekdon så blir det nog ett köp.

Permalänk
Medlem

"Initially, Surface Duo will be available in the US. We’ll share more information about market expansion at a later date. We continue to take a measured and phased approach to availability to meet customer demand and partner expectations."

Damn it.. Ville beställa en NU
Vi lär behöva vänta 1-3 mån till skulle jag tro.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Förstår inte denna pryl alls, vad tillför den strategiskt för MS?

Tänker främst för den mobila marknaden inom enterprise.
Nu med iPhone/iOS som inte anses vara den enda premium luren längre. Intune och Endpoint Manager som enklare kan hantera android och förhoppningsvis Win 10X enheter genom MAM och MDM. Bra integrering med andra Microsoft tjänster så som Teams där många företag även kommer att har telefoni och alla möten. Att kunna arbeta mer remote är på tapeten nu, speciellt med pandemin och jag hade personligen inte joinat ett Teams möte med någon annan telefon om jag inte måste, men med denna hade det nog fungerat fint.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch