Permalänk
Medlem

Hjälp med ihop koppling av datorer

Jag undrar om detta ens är möjligt och hur jag i såna fall går till väga för att få ihop det:

Jag har en stationär PC som jag vill gömma i en skrivbordsmöbel, tillhörande är två skärmar, tangentbord, mus och högtalare.
Min sambo har en Macbook Air (äldre variant). Jag vill nu koppla ihop allt så att när jag sitter vid skrivbordet så kan jag använda min dator men när min sambo vill sitta där så kan han lätt koppla in sin Mac (tänker mig någon form av dockningsstation) och då använda sig av samma skärmar, tangentbord, mus och högtalare. Eftersom alla sladdar kommer vara gömda bakom möbeln så finns det ingen direkt möjlighet att koppla om eller byta sladdar.
Datorerna kommer aldrig att vara igång samtidigt.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det ska fungera oberoende av vad du har för övriga delar och utan att behöva skifta några kablar utöver att ansluta macen till en docka behöver du en docka till Macbooken och den kopplar du till en kvmswitch som byter mellan dockan och din dator.
Kan du välja kringutrustning fritt så går det antagligen att lösa lite billigare.
Tex om det är acceptabelt att använda en bildkabel till Macen så går det att använda välja en Logitech mus och tangentbord som kan vara anslutna till flera enheter och växlas med ett knapptryck.
Om datorerna får vara på samtidigt går det enkelt att fixa via mjukvara och lanet (fjärrskrivbord)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.