Universalprocessorn Tachyum Prodigy snabbare än Nvidia- och Intel-kretsar

Permalänk
Medlem

Helt klart delvis investor scam, får mig att tänka på den här underbara nyheten;
https://www.sweclockers.com/nyhet/15582-sandia-visar-ny-typ-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Med tanke på hur gammal, påbyggd i många omgångar och ineffektiv x86 är så skulle jag inte bli förvånad om en modern optimerad hårvara kan emulera bättre.

Intressant.

Jag kan inte se hur emulering nånsin kan bli snabbare. Det här är liksom inte ny hårdvara som emulerar gammal hårdvara, för moderna x86-processorer är ju ny hårdvara som redan arbetar så snabbt man kan med just x86-instruktioner. Hade "emulering" varit snabbare, så hade ju givetvis moderna x86-processorer också emulerat sig själva. Vad det nu betyder.

Permalänk

År 2020. Året då man gjorde slag i saken av alla tidernas aprilskämt.
Iaf känns det så.

Skrivet av ajp_anton:

Jag kan inte se hur emulering nånsin kan bli snabbare. Det här är liksom inte ny hårdvara som emulerar gammal hårdvara, för moderna x86-processorer är ju ny hårdvara som redan arbetar så snabbt man kan med just x86-instruktioner. Hade "emulering" varit snabbare, så hade ju givetvis moderna x86-processorer också emulerat sig själva. Vad det nu betyder.

Exakt. En modern x86-cpu har ju redan tagit till med allehanda knep för att snabba upp och effektivisera exekvering, med bl.a. arkitekturella förändringar som frångår x86 och kräver översättningslager.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

"Data travels over very short wires, mitigating the "slow wires" problem"

Hmm?

Moderna processorer har lustigt nog större problem med "wires" än med "gates" (min svenska på området är förkastlig vid det här laget så jag tänker inte ens försöka), om man magiskt kunde bli av med elektroners påverkan på elmagfält och vice-versa så hade man löst problemet.

Se, exempelvis (state of the art femton år sedan, fysiken har inte ändrats sen dess, hittar inga nyare genomgångar som är vettiga även på lekmannanivå):
https://web.stanford.edu/class/archive/ee/ee371/ee371.1066/le...
https://web.stanford.edu/class/archive/ee/ee371/ee371.1066/le...
(Googla Mark Horowitz och Ron Ho om ni inte litar på mig / vet vilka herrarna är)

Förenklat till lekmanna nivå, om man kunde bygga ett chip som bara var "gates" och inga "wires" så hade man haft mycket bättre effektivitet i en salig massa dimensioner.

Nu har min expertis på området några år på nacken, men traditionella kretsar ner mot 7-10 nm borde ha rejäla problem med wires (det finns en inbyggd fysisk skalningsproblematik), vilket borde tvinga fram nya designer (tänker mig att AMDs "chiplet" lösning är en sådan).

Gällande Prodigy så ser jag det som möjligt att de har tagit fram en bra design efter att ha skippat designkraven i ARM / x86, förmodligen MIPS-baserad, som har ruggigt bra effektivitet i vissa ARM / x86 applikationer även genom virtualisering / emuleringslager. Men inte att Prodigy är bättre i alla dimensioner samtidigt, såvida de inte har hittat något nytt elmag-fenomen som de använder sig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Jag kan inte se hur emulering nånsin kan bli snabbare. Det här är liksom inte ny hårdvara som emulerar gammal hårdvara, för moderna x86-processorer är ju ny hårdvara som redan arbetar så snabbt man kan med just x86-instruktioner. Hade "emulering" varit snabbare, så hade ju givetvis moderna x86-processorer också emulerat sig själva. Vad det nu betyder.

Tekniskt sett kan man säga att varje ’x86’ arkitektur emulerar x86 på sitt eget sätt, med det menar jag att det internt översätts till ett annat format och exekveras som ’micro operations’.

Rent tekniskt sett är det nog inga egentliga problem att ha mer än en avkodare så länge bara en är aktiv i taget per kärna/tråd, men ganska säker på att Intel inte skulle godkänna det