NAS med många lagrings platser.

Permalänk
Medlem

NAS med många lagrings platser.

jo jag har slut på sata anslutningar på min dator och tänkte då köpa en nas för ändamålet men då är frågan vad man ska köpa om man endast ska lagra data på den.

använder datorn till plex och transcodar rätt så mycket tyvärr så vettifan om något vettig nas hade kunnat ta över det.

freenas? synology? hade kunnat plocka ihop något själv men finns det några vettiga chassin för många lagringsenheter?
slänger ut frågan och ska klura lite på vad som är vettigast.

prismässigt har jag kollat på DS2419+ men den känns ju faktiskt lite dyr även fast det är 12 fack å lagra på.

Permalänk
Medlem

Hej

Om jag ska vara du, då skulle jag bygga en dator, stoppa raid kort och installera FreeNAS på den.
Personligen jag byggde min, installerade 2st M1015 raid kort för att hantera hårddiskar i lådan som jag köpte i England med 16 hotswap hårddiskar. Körde i nästan 2 år utan några problem. Fungerar hur bra som helst.

Måste säga att jag kör med server processor och ESS minnet. (litar inte på vanligt minnet)

Ser ut nästan som den:

https://www.servercase.co.uk/shop/server-cases/rackmount/jbod...

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Om jag ska vara du, då skulle jag bygga en dator, stoppa raid kort och installera FreeNAS på den.
Personligen jag byggde min, installerade 2st M1015 raid kort för att hantera hårddiskar i lådan som jag köpte i England med 16 hotswap hårddiskar. Körde i nästan 2 år utan några problem. Fungerar hur bra som helst.

Måste säga att jag kör med server processor och ESS minnet. (litar inte på vanligt minnet)

Ser ut nästan som den:

https://www.servercase.co.uk/shop/server-cases/rackmount/jbod...

mvh
Njanja

Är ECC minnen nödvändigt när man ska lagra oviktig data? Rackmount känns jävligt overkill och lär väl låta en del samt ta stor plats.... Bor i lägenhet på 70 kvadrat men visst i skrubben kanske det hade funkat.

Ja raid kort låter som en mycket billigare lösning och kul att plocka ihop något själv faktiskt.

Permalänk
Medlem

"I don’t care about your logic! I wish to appeal to authority!
OK. “Authority” in this case doesn’t get much better than Matthew Ahrens, one of the cofounders of ZFS at Sun Microsystems and current ZFS developer at Delphix. In the comments to one of my filesystem articles on Ars Technica, Matthew said “There’s nothing special about ZFS that requires/encourages the use of ECC RAM more so than any other filesystem.”"

https://jrs-s.net/2015/02/03/will-zfs-and-non-ecc-ram-kill-yo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

Är ECC minnen nödvändigt när man ska lagra oviktig data? Rackmount känns jävligt overkill och lär väl låta en del samt ta stor plats.... Bor i lägenhet på 70 kvadrat men visst i skrubben kanske det hade funkat.

Ja raid kort låter som en mycket billigare lösning och kul att plocka ihop något själv faktiskt.

Hej igen

Det skiljer sig inte så mycket i pris, när det gäller ESS minnet. Kostar några extra hundra lappar och du får ESS minnet. Om data är inte viktigt, då kan man bränna på skivor eller kopiera på USB minnet. Har en kollega på jobbet som byggde värsta pc och körde vanligt minnet, två månader efter kom problemet när han skulle flytta filer från NAS-en till pc, nästan alla filer var korrupta.

När det gäller rackmount , jag har en och bor i lägenhet. NAS låter ingenting jämfört med mina switchar och router.
Jag tycker att det är snyggt att ha allt på en plats, istället att 2 eller flera datorer att stå under bordet.

P.S.
Man kan bygga i en vanligt låda om man vill.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB