Permalänk

Ny dator BOOT LOOP

Jag byggde nyss min "första" stationära dator och när jag skulle installera Windows från en USB-sticka började min dator boot loopa. Det innebär att den startar i ca 3-5 sekunder och sedan startar om och fortsätter tills jag manuellt stänger av datorn.

Datordelar:
AMD Ryzen 7 3700x 3.6GHz 36MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance
be quiet! Pure Power 11 600W CM
MSI B450 TOMAHAWK MAX
Fractal Design Define C Svart
ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC EVO
Samsung 970 EVO Plus 500GB (M.2 SSD)

Jag har trippelkollat att alla kablar sitter rätt och har ingen aning vad som kan orsaka detta. Uppskattar all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

@eekmattias: Testa att byt plats/plocka ur RAM-minnena och se till så att alla kablar från nätagget är kopplade till moderkortet och att de sitter ordentligt.

EDIT: Kommer du in i BIOS?

Permalänk

@nkewk: Jag har testat några kombinationer med RAM-minnerna. Först och främst började jag med det som manuellen beskrev DIMMA2 & DIMMB2. Sedan tog jag DIMMA1 och DIMMB1. Därefter flyttade jag till DIMMA1 och DIMMB2 och till slut DIMMA2 och tog bort det andra. Varenda resulterade i en boot loop.

Jag kan komma in i BIOS och när jag väl är där har det aldrig skett en enda BOOT LOOP. Det är även en skum faktor jag inte förstår mig på.

EDIT: Alla kablar från PSU:n sitter rätt.

Permalänk
Medlem

@eekmattias: Oftast är det som sagt cpu/ram som skapar BL. Men om du kollar BOOT MENU i bios så kan det va något där? Syns alla hårddiskar?

Du måste antagligen under boot override eller liknande välja USB-minnet då systemet inte hittar Windows på någon av de andra diskarna.

Permalänk
Skrivet av nkewk:

@eekmattias: Oftast är det som sagt cpu/ram som skapar BL. Men om du kollar BOOT MENU i bios så kan det va något där? Syns alla hårddiskar?

Du måste antagligen under boot override eller liknande välja USB-minnet då systemet inte hittar Windows på någon av de andra diskarna.

Har endast en M.2 SSD på 500GB som syns i Boot Priority menyn. Såhär ser min Boot Menu order ut.
1. UEFI USB Key:UEFI: Sandisk, Partition 1
2. USB Key:SanDisk
3. Hard Disk:Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB
4. UEFI Hard Disk:Windows Boot Manager (Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB)
5. UEFI USB Hard Disk
6.USB Hard Disk
7. UEFI USB CD/DVD
8. USB CD/DVD
9. USB Floppy
10. UEFI CD/DVD
11. UEFI Network
12. CD/DVD
13. Network.

Jag har väldigt lite koll på BIOS och t.ex. vad UEFI innebär. Men jag har suttit alla sorts USB först, därefter Hårddiskar eftersom Windows är installerat på min USB-sticka i nuläget.

Permalänk
Medlem

Sätt ner ram på 2133MHz eller något sånt och se om det är stabilt.

MSI har nån RAM Try it! Sätt rätt spänning på RAM minnet och testa att 3200 med lösare timings och sen rätt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Sätt ner ram på 2133MHz eller något sånt och se om det är stabilt.

MSI har nån RAM Try it! Sätt rätt spänning på RAM minnet och testa att 3200 med lösare timings och sen rätt.

Den sitter redan på 2133MHz
Är det nödvändigt att ändra BIOS Settings för att komma ur en boot loop när man inte vet vad saker i BIOS innebär?

Permalänk
Medlem

@eekmattias: Testa att reseta bios till fabriksinställingarna. Gå in i BIOS, tryck på F9, välj ja, sen trycker du F10 och sen save changes.

Vet du inte vad du gör i BIOS så ska du inte röra något. Om du har ordnat en bootable USB-Windows installation korrekt så ska den boota automatiskt.
Har du en laptop eller liknande i närheten så kan du göra om bootable usb med hjälp av RUFUS. Då kan du även välja Windows 10 version 1909 om du skulle vilja, då den nya windowsuppdateringen är buggig som fän.

Det är superlätt, skriv PM om du vill ha utförliga instruktioner

Permalänk
Skrivet av nkewk:

@eekmattias: Testa att reseta bios till fabriksinställingarna. Gå in i BIOS, tryck på F9, välj ja, sen trycker du F10 och sen save changes.

Vet du inte vad du gör i BIOS så ska du inte röra något. Om du har ordnat en bootable USB-Windows installation korrekt så ska den boota automatiskt.
Har du en laptop eller liknande i närheten så kan du göra om bootable usb med hjälp av RUFUS. Då kan du även välja Windows 10 version 1909 om du skulle vilja, då den nya windowsuppdateringen är buggig som fän.

Det är superlätt, skriv PM om du vill ha utförliga instruktioner

När jag tryckte F9, ja och sedan F10 sparade jag endast min profil. Är du säker att BIOS fabrikåterställdes? För BOOT priority menyn är likadan som innan.

Jag får testa RUFUS efter jag lyckats med en fabrikåterställning och kollat om det är Boot menyn som är orsaken till boot loopen eller inte.

Permalänk

Ingen ledtråd från debug-LEDsen?

Permalänk
Medlem

@eekmattias: Det verkar som att du endast sparade det du hade ställt in då. (Jag har inte MSI så jag vet inte säkert vilka F-knapp det är men det brukar stå typ "load optimized defaults" någonstans och så får du trycka på den o sen save & reset) så går det tillbaka till standardinställningarna.