Kan inte öppna åtgärdscenter, volym och wifi, hjälp!

Permalänk
Medlem

Kan inte öppna åtgärdscenter, volym och wifi, hjälp!

Hallå där!

Jag har en Asus Rog Zephyrus laptop och har windows 10 på den. Av någon anledning kan jag inte öppna vare sig, åtgärdscentret, volymkontrollen, samt ikonen för wifi/uppkopplingen nere till höger i aktivitetsfältet. Vet inte vad som hänt.

Har kollat inställningarna för aktivitetsfältet men hittar inget där som verkar vara fel heller!

Har ni någon aning hur man åtgärdar det här?

Permalänk
Medlem

Inget program med någon buggig overlay/notifikation som ligger över och stör? Har haft det problemet någon gång har jag för mig.

Annars kan det vara idé att köra en "sfc /scannow" för att kolla om det är några systemfiler som är korrupta.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Inget program med någon buggig overlay/notifikation som ligger över och stör? Har haft det problemet någon gång har jag för mig.

Annars kan det vara idé att köra en "sfc /scannow" för att kolla om det är några systemfiler som är korrupta.

Är inget ingen supertekniker, men hur gör man en sfc/scannow? Och hur vet man att systemfiler kan vara korrupta?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har testat att köra flera saker genom kommandotolken men det går inte pga av att jag måste vara administrator?!

Vad behöver jag göra?

Permalänk
Medlem

För att köra kommandotolken som admin ska du söka efter "cmd" och sedan högerklicka på kommandotolken och välja kör som administratör.

Låter som Windows uppdatering har ställt till det för dig, om du högerklickar på Windows loggan i hörnet och väljer "System". Vad är det för version och "OS build"?

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Har testat att köra flera saker genom kommandotolken men det går inte pga av att jag måste vara administrator?!

Vad behöver jag göra?

Som @Aizu säger, högerklicka på CMD (Kommandotolken) och välj kör som Administratör. Hittar du inte kan du även trycka Win+R, skriva "cmd" i körrutan och sedan trycka Ctrl+Shift+Enter.

Klistra sedan in och kör:

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Följt av:

sfc /scannow

Inte alls säkert att några fel kommer hittas dock, men det skadar inte att prova.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Tack alla för ert svar! Av någon anledning efter windows updates uppdateringar så funkar nu allt igen som det ska!

Vad hände egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Tack alla för ert svar! Av någon anledning efter windows updates uppdateringar så funkar nu allt igen som det ska!

Vad hände egentligen?

Omöjligt att svara på men låter ju ev. som att någon Windowsuppdatering fuckat ur och kanske resulterat i korrupta systemfiler. Kommandona som postats i tråden hade troligen också löst det i sådana fall, men nu fixade det ju sig av sig självt via Windows Update.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070