Apple inleder rättslig process mot päronlogotyp

Permalänk
Medlem

Detta representerar mycket av vad som är fel med mänskligheten. Det är som små barn i sandlådan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@mr_sQuinty: fruit of the loom grundades 1851. Har dessutom ett äpple i sin logga.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

@mr_sQuinty: fruit of the loom grundades 1851. Har dessutom ett äpple i sin logga.

Fruit of the Loom är en del av Berkshire Hathaway, de sitter även på 5,4% av apple.

Permalänk
Medlem

Idioti är min enda åsikt!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Han kan mycket väl vara bättre insatt i hur det hela fungerar än du, men det behöver ju inte säga något...

Öhh, va?
Det är väl alldeles utmärkt att vara insatt i ett ämne innan man börjar ha en massa åsikter om det? Som någon sa en gång: ”People are entitled to an informed opinion.”

Skrivet av filbunke:

Trivs du bättre med här?

"Släpper ni loggan så kommer vi dra tillbaka vår anmälan till patentverket, gör ni det inte så kommer ni tvingas använda stora delar av ert kapital för att försvara er rätt till den medans vi kommer att använda vad vi tjänar in på några sekunder."

Men jag kan förstå att vissa som kan ha problem med försvara beteendet och inte vill kritisera apple istället väljer att fokusera på ord...

Jag tycker också det är tråkigt, men det är inte jag som har satt upp varumärkesreglerna. Kommer vi fram till att Apple är unika med detta beteende så håller jag med om att de ska ha kritik. Här är en massa andra till synes knasiga exempel:

https://secureyourtrademark.com/blog/71-notorious-patent-trad...

Skrivet av filbunke:

Om det är en stämning eller inte är inte viktigt. Det är processen som är det viktiga. Det handlar om att ett av världens största företag försöker tvinga ett litet familjeföretag att byta sin logga då jätteföretaget verkar anse att allt som i det minsta kan missförstås för deras egen logga skall förbjudas.

Så du tror att Apple gör det hela för nöjes skull? För att med flit få dålig PR? Helt i onödan utan någon anledning relaterat till hur hanteringen av varumärken fungerar?

Här kan man lösa om konceptet ”Trademark dilution”:
https://en.wikipedia.org/wiki/Trademark_dilution

Jag tycker också spontant att Apples handlande känns fånigt, men om nu spelreglerna är på ett fånigt sätt så får man väl anpassa sig till dem eller inte vara med i spelet alls?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

... Och med det sagt är jag övertygad om att namnet och logotypen skapas med en viss förhoppning om familiäritet med ett kanska känt äpple.

Övertygad?? Jag kan faktiskt inte i min vildaste fantasi föreställa mig att de har valt varken namnet eller logotypen av den anledningen.

Det rör sig troligen om en variant av detta:

- Vad ska vi kalla den här produkten?
- Vi kör lite brainstorming. Vilka ord och fraser förknippar folk med matlagning?
... (hundra iterationer senare) ...
- Vad med "Prepare a meal"
- Jag gillar "Prepare" men prepare.com är garanterat upptaget.
- ...vad om vi kallar det "Prepear"?
- Taget! prepear.com är ledigt och så kan vi använda et päron som logga.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Öhh, va?
Det är väl alldeles utmärkt att vara insatt i ett ämne innan man börjar ha en massa åsikter om det? Som någon sa en gång: ”People are entitled to an informed opinion.”

Jag tycker också det är tråkigt, men det är inte jag som har satt upp varumärkesreglerna. Kommer vi fram till att Apple är unika med detta beteende så håller jag med om att de ska ha kritik. Här är en massa andra till synes knasiga exempel:

https://secureyourtrademark.com/blog/71-notorious-patent-trad...

Så du tror att Apple gör det hela för nöjes skull? För att med flit få dålig PR? Helt i onödan utan någon anledning relaterat till hur hanteringen av varumärken fungerar?

Här kan man lösa om konceptet ”Trademark dilution”:
https://en.wikipedia.org/wiki/Trademark_dilution

Jag tycker också spontant att Apples handlande känns fånigt, men om nu spelreglerna är på ett fånigt sätt så får man väl anpassa sig till dem eller inte vara med i spelet alls?

Killen ägnade sig en timme åt att läsa dokumenten.

Citat:

Dog knows I’m no lawyer myself. However the moment the story broke I read the opposition filing, then grabbed the original trademark application, then finally read up on the basics of Trademark law.

Took all of 60 minutes in total. Then, and only then did I feel I had a moral right to discuss the issue on an informal platform such as MR.

These days folk feel that feelings and their gut are all they need to discuss such issues.

And when you attempt to educate them then watch out!

Du verkar tro att man måste slåss mot varje uppfattat intrång hur litet det än må vara och hur fel man än har. För att ens varumärke riskerar att urholkas.

Handlar inte om spelregler. Handlar om apple är så fulla av sig själva att de ser imitatörer överallt. Alla försöker ju imitera och åka snålskjuts på dem. Inte för att det är nytt, det började med Jobs, killen var något paranoid... Det är ju en del av kulturen, andra imiterar och stjäl, apple förbättrar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Övertygad?? Jag kan faktiskt inte i min vildaste fantasi föreställa mig att de har valt varken namnet eller logotypen av den anledningen.

Det rör sig troligen om en variant av detta:

- Vad ska vi kalla den här produkten?
- Vi kör lite brainstorming. Vilka ord och fraser förknippar folk med matlagning?
... (hundra iterationer senare) ...
- Vad med "Prepare a meal"
- Jag gillar "Prepare" men prepare.com är garanterat upptaget.
- ...vad om vi kallar det "Prepear"?
- Taget! prepear.com är ledigt och så kan vi använda et päron som logga.

Det började inte så...

De satt hemma vid köksbordet och funderade på hur de enkelt skulle kunna tjäna massa pengar.
-- Jag vet, vi imiterar apple.
-- Ja, något med en frukt som logga!
-- Banan?
-- Det är ju en fallos, går inte?
-- Päron?
-- Ja, loggan får bli ett päron liknande apple-loggan.
-- Vi låter skaftet gå åt samma håll som apples!
-- Men vad skall vi göra för något?
-- Pear... Pear... Pear... ... PREPARE!
-- Så, något som skall göras?
-- Mat! Vi gör en mat-app!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att Apple inte pressades till att göra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det började inte så...

De satt hemma vid köksbordet och funderade på hur de enkelt skulle kunna tjäna massa pengar.
-- Jag vet, vi imiterar apple.
-- Ja, något med en frukt som logga!
-- Banan?
-- Det är ju en fallos, går inte?
-- Päron?
-- Ja, loggan får bli ett päron liknande apple-loggan.
-- Vi låter skaftet gå åt samma håll som apples!
-- Men vad skall vi göra för något?
-- Pear... Pear... Pear... ... PREPARE!
-- Så, något som skall göras?
-- Mat! Vi gör en mat-app!

Fast Apple har ju inget skaft på sitt äpple...

Skrivet av Viktorph:

Jag hoppas att Apple inte pressades till att göra detta.

Juice?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Ser varken skillnad i design eller färg. Apple har ju full rätt då att kräva att dom byter!

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Rekordmedlem

Är detta en piratad logga som gör Apple sura ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Högst troligt. Sen tycker jag man inte ska få ha text/bokstäver/siffror i sina logotyper eller företagsnamn hädanefter. Det kan ju lätt förväxlas då det finns dom som inte är läskunniga.Vi måste tänka på dom också.

Edit: Vi måste plocka bort all färg också då ganska många är färgblinda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Killen ägnade sig en timme åt att läsa dokumenten.

Ja, det är väl inte så dumt?
Bra mycket bättre än att inte ha någon insikt alls.

Skrivet av filbunke:

Du verkar tro att man måste slåss mot varje uppfattat intrång hur litet det än må vara och hur fel man än har. För att ens varumärke riskerar att urholkas.

Jag tror (eller vet) att jag inte vet hur det funkar, därför drar jag ingen slutsats om under vilka omständigheter Apple handlar och lyssnar på någon som satts sig in mer i ”trademark dilusion” än jag har.

Skrivet av filbunke:

Handlar inte om spelregler. Handlar om apple är så fulla av sig själva att de ser imitatörer överallt. Alla försöker ju imitera och åka snålskjuts på dem. Inte för att det är nytt, det började med Jobs, killen var något paranoid... Det är ju en del av kulturen, andra imiterar och stjäl, apple förbättrar...

Du vet alltså att det inte handlar om spelregler gällande varumärken? Den som har läst på en timme har fel för sig?
Tror inte Apple är så homogent och att det är en del av kulturen att ”andra imiterar och själ, Apple förbättrar”. Jag tycker absolut Apple (på gott och ont) har kört sitt eget race utan att bry sig så mycket om hur andra gör. Sen att patentdispyter som Apple varit inblandade i har varit fåniga ibland verkar mest handla om att det systemet är knasigt – patenterar man inte olika saker som kan verkar fåniga kan någon senare komma och säga att ”det där kom minsann jag på”.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om det är en stämning eller inte är inte viktigt. Det är processen som är det viktiga. Det handlar om att ett av världens största företag försöker tvinga ett litet familjeföretag att byta sin logga då jätteföretaget verkar anse att allt som i det minsta kan missförstås för deras egen logga skall förbjudas.

Här är ett svar till någon som skriver ungefär som du gör ovan:

En person skriver:
On the other hand, it's a distinction without difference. Whether they are "suing" or using other legal means to prevent other businesses from using fruity themed names and logos makes no difference for those small companies.

Första stycket på någons svar:
Apple isn't trying to prevent Super Healthy Kids from using that logo. It's opposing their applied for federal registration of trademark.

https://forums.macrumors.com/threads/apple-takes-legal-action...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det är standard, om man inte skyddar varumärket kan detta användas som argument i senare rättsprocesser. Man skapar prejudikat som väger tungt i framtida processer.

Så är det. Det här kommer sluta med en förlikning (som det inte ens är säkert att Apple vinner någonting på) sen är båda nöjda. Ganska standard i U.s and à att det går till så i deras snåriga varumärkesdjungel

Permalänk

Dags att Coca-cola stämmer Leica. De har ju helt klart snott deras logo. Vit snirklig text på röd bakgrund, de har till och med kopierat att den första bokstaven fortsätter in under resten av logon! Helt klart förvirrande.

Man går runt i solen och är törstig, ser den röda cocacola logon!
Äntligen
Går in i butiken och upptäcker när man gått ut att man istället har en kamera istället för en cola! Inte bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blaskkaffe:

Dags att Coca-cola stämmer Leica. De har ju helt klart snott deras logo. Vit snirklig text på röd bakgrund, de har till och med kopierat att den första bokstaven fortsätter in under resten av logon! Helt klart förvirrande.

Man går runt i solen och är törstig, ser den röda cocacola logon!
Äntligen
Går in i butiken och upptäcker när man gått ut att man istället har en kamera istället för en cola! Inte bra.

Ja det kan ju faktiskt finnas fog för det då Cocacola är äldre än Leica och man ser ju tydligt att de har utvecklat flaskor med kännetecknande optiska egenskaper om man tittar genom dem. Flaskans tidiga design patenterades dessutom av svenske Alexander Samuelsson som arbetade på företaget som tillverkade dem. https://sv.wikipedia.org/wiki/Alexander_Samuelson

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Flaskans tidiga design patenterades dessutom av svenske Alexander Samuelsson som arbetade på företaget som tillverkade dem

Patent eller varumärkesskydd?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av joakim99:

Patent eller varumärkesskydd?

Patent

https://time.com/4105134/coke-bottle/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar vara mönsterskydd snarare än patent.

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

De har ”monopol” så som Sony har ”monopol” på marknaden för Playstation? Apple är ju rätt små jämfört med Android och Windows.

Hur skulle Apple vara för att inte vara monopolister enligt dig? Räcker det med att kunna ”side-load:a” appar i iOS/iPadOS så som man kan med macOS, eller måste deras OS också tillåtas att köra på annan hårdvara än Apples? Var går gränsen?

Vad är ”standardgränssnitt”? På vilket sätt motarbetar de kompatibilitet och tredjepartsstöd? Jag tycker du överdriver. Apple-kritik är bra, men håll det nyanserat. Varför fortsätter jag lägga tid på att efterfråga det på denna sajt…? 😆

Gränsen för ett OS är att ett OS' funktion är att starta applikationer. Det OS som är bäst på att köra applikationer oavsett källa uppfyller detta och är ett riktigt OS. Inför man begränsningar har man ett sämre OS. Måste applikationerna gå via "officiella kanaler" kan OS:et köra en bråkdel av de applikationer som är kompatibla med plattformen, och har man bara 1 kanal har man dödat samtliga indie devs och har en - konsoll. Något som egentligen är en dator, men blivit en kioskdator som du ser i en bensinmack eller bankomat.

Gränssnittskompatibilitet kan de som jämför USB med Lightning/Thunderboltkontakter, granskat chip som endast är till för att hålla ute tredjeparts tillbehörtillverkare, och Apple-ägare som är trötta på dongles svara på.

Detta gäller även på mjukvarufronten. Apple försöker övertyga utvecklare att optimera för deras proprietary Metal för att spara tillverkningskostnad, trots att (eller kanske snarare, för att) Vulkan är open source. De har redan övergivit OpenGL, och att överge saker är en sjukdom som sprids över alla deras produkter och mjukvara.

För 43 år sen ville Apple se sig som pirater, rebeller. Alltsedan iPod har de blivit rika, och applicerar varje trick de lärt sig från andra rika företag i sina produkter.

Skrivet av Jumpcut:

Hur menar du med monopol? IOS har väl ca 14% av Smartphonemarknaden. Android har väl typ 85%? Eller menar du att Apple har 100% av IOS-marknaden?

Först iTunes, kopierad musik, och nu App Store (jämför valfri konsollbutik).

Naturligtvis tycker jag precis lika illa om monopolförsök från alla andra globala jättar, eftersom jag anser att det bara finns en marknad om det finns konkurrens så att konsumenten har många val. När företag blir stora nog, blir det tydligt att de gör allt i sin nyfunna makt för att undvika konkurrens - bara man vet att titta efter det och känner igen det. Det finns något som är värre än det värsta statsmonopol (motsatsen till kapitalism och en fri marknad) i det.

Jag tycker inte att den raka motsatsen till marknadsekonomi är något som ett företag ska pyssla med.

En väldig utläggning, men jag tycker ändå att det är en rak beskrivning av ett cyniskt förfaringssätt.

Men nu gällde det ju logon och detta kan kännas igen från diverse tvister där "US court is World Court" (enligt USA, förstås). Så egentligen gör Apple bort sig själva här, och om jag vore Prepear skulle jag samla ihop alla nyliga tvister från Apple och förlöjliga dem, så att Apple måste bry sig om public image igen.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Gränsen för ett OS är att ett OS' funktion är att starta applikationer. Det OS som är bäst på att köra applikationer oavsett källa uppfyller detta och är ett riktigt OS. Inför man begränsningar har man ett sämre OS. Måste applikationerna gå via "officiella kanaler" kan OS:et köra en bråkdel av de applikationer som är kompatibla med plattformen, och har man bara 1 kanal har man dödat samtliga indie devs och har en - konsoll. Något som egentligen är en dator, men blivit en kioskdator som du ser i en bensinmack eller bankomat.

Är detta ett svart på ”vad är standardgränssnitt”?

Skrivet av HolyFather:

Gränssnittskompatibilitet kan de som jämför USB med Lightning/Thunderboltkontakter, granskat chip som endast är till för att hålla ute tredjeparts tillbehörtillverkare, och Apple-ägare som är trötta på dongles svara på.

Apples datorer har USB- och Thunderboltkontakter. Mini DisplayPort. Vad är det som inte är ”standard” med dem? Enbart USB-C på de senare modellerna, viket så klart leder till att nya kablar och/eller adaptrar behövs. Inget ”o-standard” med det. Att klaga på Lightning-kontaktens existens när det (mig veterligen) enda alternativ som fanns när det begav sig var Micro USB med den icke-vändbara och bökiga Micro B-kontakten tycker jag blir skevt.

En massa tredjeparttillverkare som tjänar pengar på att sälja tillbehör till Apples produkter.

Skrivet av HolyFather:

Detta gäller även på mjukvarufronten. Apple försöker övertyga utvecklare att optimera för deras proprietary Metal för att spara tillverkningskostnad, trots att (eller kanske snarare, för att) Vulkan är open source. De har redan övergivit OpenGL, och att överge saker är en sjukdom som sprids över alla deras produkter och mjukvara.

”Överge” eller ”gå vidare”?
Finns säkert en hel del fördelar med att ha ett eget grafik-API när man dessutom börjat utveckla grafikkretsar själv.
Kan hålla med om att det vore fint med stöd för Vulkan också, men det är ju knappast så att Apple är emot open source:

https://opensource.apple.com

Skrivet av HolyFather:

För 43 år sen ville Apple se sig som pirater, rebeller. Alltsedan iPod har de blivit rika, och applicerar varje trick de lärt sig från andra rika företag i sina produkter.

Vilka andra trick?
Jag tycker de gör en massa tveksamheter men också en hel del bra. Det är knappast så svartvitt som vissa påstår.

Skrivet av HolyFather:

Först iTunes, kopierad musik, och nu App Store (jämför valfri konsollbutik).

Har Apple monopol på iTunes och ”kopierad musik”? Ursäkta, men förstår inte vad du menar.
Monopol på App Store – du menar att det måste gå att ha andra app-butiker i Apples enheter eller möjlighet att ”ladda in program från annat håll” (något jag är beredd att hålla med om till viss del), annars har de monopol?

Skrivet av HolyFather:

Men nu gällde det ju logon och detta kan kännas igen från diverse tvister där "US court is World Court" (enligt USA, förstås). Så egentligen gör Apple bort sig själva här, och om jag vore Prepear skulle jag samla ihop alla nyliga tvister från Apple och förlöjliga dem, så att Apple måste bry sig om public image igen.

Intressant post på MacRumors som jag tycker nyanserar det hela:

Apple isn't trying to prevent Super Healthy Kids from using that logo. It's opposing their applied for federal registration of trademark.

All that's at issue here is Super Healthy Kids ability to federally register a trademark.

https://forums.macrumors.com/threads/apple-takes-legal-action...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

dumheter på hög nivå