AMD:s "Renoir"-uppföljare "Cezanne" läcker ut i databas

Permalänk
Melding Plague

AMD:s "Renoir"-uppföljare "Cezanne" läcker ut i databas

En bärbar medlem i Ryzen 5000-uppställningen med Zen 3-kärnor och snabbare Vega-grafik skymtas hos Sisoftware.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle inte Cezanne utrustas med Vega?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

"Renoir" och dess RDNA-baserade Vega-krets

Vad i hela friden innebär det här?
Är inte Vega, RDNA och RDNA2 alla helt olika arkitekturer? Som att säga att Zen, Zen2 och Zen3 är detsamma och baserade på varandra?

Eller har jag totalt missförstått något? :s

Permalänk
Medlem

@Dumbullen: Jag är också en aning förvirrad här. Men en detalj som du har missat är att Vega syftar endast till arkitekturen, medans RDNA kan syfta på både grafikarkitekturen och dess instruktionsset, ISA. Så RDNA 1 arkitekturen i navi 5700xt och de andra som har släppts syftar på dess arkitektur, medans de fortfarande använder instruktionset GCN5.
De nya "big navi" som kör arkitekturen RDNA 2, skall dock även genomföra stora ändringar i dess ISA, och detta väljer AMD också att kalla RDNA...
Jag vet inte om du blev något klokare, men man kan tolka artikeln som om AMD väljer att behålla arkitekturen VEGA (en modifierad sådan). Men kör med de nya RDNA-instruktionerna. Men det låter också fel i min mening, vi får vänta och se

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Bengt-Arne:
Skrivet av Dumbullen:

Vad i hela friden innebär det här?
Är inte Vega, RDNA och RDNA2 alla helt olika arkitekturer? Som att säga att Zen, Zen2 och Zen3 är detsamma och baserade på varandra?

Eller har jag totalt missförstått något? :s

Skrivet av DGS:

@Dumbullen: Jag är också en aning förvirrad här. Men en detalj som du har missat är att Vega syftar endast till arkitekturen, medans RDNA kan syfta på både grafikarkitekturen och dess instruktionsset, ISA. Så RDNA 1 arkitekturen i navi 5700xt och de andra som har släppts syftar på dess arkitektur, medans de fortfarande använder instruktionset GCN5.
De nya "big navi" som kör arkitekturen RDNA 2, skall dock även genomföra stora ändringar i dess ISA, och detta väljer AMD också att kalla RDNA...
Jag vet inte om du blev något klokare, men man kan tolka artikeln som om AMD väljer att behålla arkitekturen VEGA (en modifierad sådan). Men kör med de nya RDNA-instruktionerna. Men det låter också fel i min mening, vi får vänta och se

Jag vet inte riktigt hur det blev en sådan kortslutning av arkitekturer i mitt huvud. Vega på Cezanne är det som gäller, medan tidigare rykten lovade RDNA 2. På något sätt vävde jag ihop allting till något slags genomsnitt, artikeln är nu rättad.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Finns det en möjlighet att inbyggd grafik utvecklas så pass att det kan bli lika bra som ett instegs-grafikkort? Om inte, är det inte ... onödigt att ens försöka höll jag på att säga. Vill man bara kolla på grejer på datorn har ju inbyggt räckt sedan urminnes tider, och vill man spela eller jobba med grafik köper man dedikerat grafikkort. Visst finns det väl alltid inkrementella vinster men något inom mig höjer handflatorna mot taket i viss oförståelse.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att Cezanne inte utrustas med RDNA2 när Apu:erna i Xbox och PS5 kommer ha RDNA2?

Permalänk
Medlem

Ser man till namnet på bilden (CZN Renoir, Cezanne Renoir?) så känns väl detta bara som en refresh, kanske på N7P eller N6?

Mycket tveksamt att kalla detta en rättmätig uppföljare, andra rykten säger väl just zen3 och Rdna2 under samma tidsram? Detta kanske är budgetmodellerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Finns det en möjlighet att inbyggd grafik utvecklas så pass att det kan bli lika bra som ett instegs-grafikkort? Om inte, är det inte ... onödigt att ens försöka höll jag på att säga. Vill man bara kolla på grejer på datorn har ju inbyggt räckt sedan urminnes tider, och vill man spela eller jobba med grafik köper man dedikerat grafikkort. Visst finns det väl alltid inkrementella vinster men något inom mig höjer handflatorna mot taket i viss oförståelse.

Inte riktigt. Prestandan borde bara vara bra nog.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

Vega (en modifierad sådan).

Snygg referens!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Hur kommer det sig att Cezanne inte utrustas med RDNA2 när Apu:erna i Xbox och PS5 kommer ha RDNA2?

Därför att (inte 100 % säker) så kommer det ej sitta Apu:er i xbox och ps5 utan det kommer vara 2 olika kretsar som monteras på samma kretskort. Är även så det funkar i ps4 etc. Det blir dyrt och svårt att göra så stora kretsar som det blir om du har 8 zen2 kärnor + 10Tflop grafikprestanda på samma krets. Då är bättre med 2 mindre.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Därför att (inte 100 % säker) så kommer det ej sitta Apu:er i xbox och ps5 utan det kommer vara 2 olika kretsar som monteras på samma kretskort. Är även så det funkar i ps4 etc. Det blir dyrt och svårt att göra så stora kretsar som det blir om du har 8 zen2 kärnor + 10Tflop grafikprestanda på samma krets. Då är bättre med 2 mindre.

Säkert?

Till vänster X Box och till höger PS4.
CPU del till vänster på båda substraten, grafik tar upp resten.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Därför att (inte 100 % säker) så kommer det ej sitta Apu:er i xbox och ps5 utan det kommer vara 2 olika kretsar som monteras på samma kretskort. Är även så det funkar i ps4 etc. Det blir dyrt och svårt att göra så stora kretsar som det blir om du har 8 zen2 kärnor + 10Tflop grafikprestanda på samma krets. Då är bättre med 2 mindre.

Näe, Series X APU är en-chip (snarlik dieyta som One X och OG One)

Med största säkerhet PS5 med. Rimligen snäppet mindre än Xbox (precis som fallet var med OG PS4 och Pro)

Permalänk
Medlem

Det jag trodde var att vi borde på pc-apu byggda på nedskurna ps5/xsx/xss chip, enda som behövs är ju en ddr4 controller