Få koll på växande amatörnätverk med en hel del enheter.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla!
30h senare ser det ut så här

Börjar få in det mesta i Patchboxen, tack för att ni hjälpte mig förstå varför man hade en sån!

Proof of concept, funkade fint direkt.
Förutom att switchen hamnade i ett subnät.
Efter lite om och men lärde sweclocker mig om subnät, och att byta IP på PC för att Konfa Switchen.

Möbel byggd och specialanpassad och allt på plats.
Router
Wifirouter
Patchpanel
Switch
NAS
UPS

Så nu är jag hyfsat färdig så här långt (men färdig lär man väl aldrig bli )
Felprocent 0,42% på alla inkopplade ledare, ja jag räknade på det, ~1,5 fel på ~352 inkopplingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Så nu är jag hyfsat färdig så här långt (men färdig lär man väl aldrig bli )
Felprocent 0,42% på alla inkopplade ledare, ja jag räknade på det, ~1,5 fel på ~352 inkopplingar.

Kul att det har gått så bra för dig.

Ett tips, sätt kabel strips bak på patchpanelen så att själva kabeln är fastsatt mot den där mettal-flärpen längst bak. (Jag ser inte om du har gjort det på andra bilden)
Syftet är att kabeln inte ska anstränga själva kontakteringen.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Kul att det har gått så bra för dig.

Ett tips, sätt kabel strips bak på patchpanelen så att själva kabeln är fastsatt mot den där mettal-flärpen längst bak. (Jag ser inte om du har gjort det på andra bilden)
Syftet är att kabeln inte ska anstränga själva kontakteringen.

Ja jag är ganska nöjd så här långt, trodde det skulle vara stökigare att få till det, men det gick, även utan någon som helst erfarenhet.
Yes, det gjorde jag det sista jag gjorde, så då är det i princip två kabelsäkringar, ett metallbleck, och en stripe.
Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

I helgen påbörjar jag att borra i tak och krypa på vinden
Mestadels av prylarna är införskaffade, eller hämtas idag.
Jag har några funderingar..
Något att tänka på med kroneverktyg osv, jag förstår principen, men har aldrig använt dessa eller grejat med nätverkskablar.
Läst ju att det är noga med längden på de blottade kablarna.
men i patchboxen jag tänk använda kommer det både vara långa och olika långa kablar?
Hur hänger det ihop? Eller ansluter man dom kanske ovanifrån så inte dom första blir korta och dom längst bort långa.
https://i.postimg.cc/26zKrgPk/Ca.jpg

Tar tacksamt emot övriga tips med i hur jag kopplar in allt, om det är nåt man kanske först lär sig den hårda vägen med installationen osv.

Kommer dra CAT6 installationskabel från patch boxarna till utanpåliggande uttag.

bra Kroneverktyg klipper av kabelutsticket vid plinten, det ser ju i vart fall bra ut på dina senare bilder.
Att olika par inte har samma längd är inte lika viktigt som att du inte tvinnar isär paren eller har olika längd då lerdarna i ett par. Det är tvinningen som ger tålighet mot störningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

bra Kroneverktyg klipper av kabelutsticket vid plinten, det ser ju i vart fall bra ut på dina senare bilder.
Att olika par inte har samma längd är inte lika viktigt som att du inte tvinnar isär paren eller har olika längd då lerdarna i ett par. Det är tvinningen som ger tålighet mot störningar.

Ja ok, där ser man.
Jag har ju tvinnat upp ända ner till höljet på plintarna, antar att man kunde låtit vissa av kablarna vara tvinnade en liten bit till, till vissa av fästpunkterna.
Av nån konstig anledning fick jag för mig att det var viktigt att tvinna upp?!, men att ledarna inte var för långa.
Jaja, det kanske inte är så extremt optimalt som det kan vara, men antar att det är bra nog för ett amatörnätverk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Ja ok, där ser man.
Jag har ju tvinnat upp ända ner till höljet på plintarna, antar att man kunde låtit vissa av kablarna vara tvinnade en liten bit till, till vissa av fästpunkterna.
Av nån konstig anledning fick jag för mig att det var viktigt att tvinna upp?!, men att ledarna inte var för långa.
Jaja, det kanske inte är så extremt optimalt som det kan vara, men antar att det är bra nog för ett amatörnätverk.

Rekommendationen är att inte dela ett par längre än 12mm (½") och största skillnaden när kabelkvaliten ökar är med vilken precision och hur hårt och tätt man tvinnar kabeln, en måttstabil tvinning och att fixera avståndet mellan ledarna är alltså mycket viktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Rekommendationen är att inte dela ett par längre än 12mm (½") och största skillnaden när kabelkvaliten ökar är med vilken precision och hur hårt och tätt man tvinnar kabeln, en måttstabil tvinning och att fixera avståndet mellan ledarna är alltså mycket viktigt.

Ok, väldigt bra info.
Men på en del ställen skulle jag gissa att dom är upptvinnade mer än 12mm
Men kanske inte såå mycket mer.

Så vad innebär det i verkligheten?

Visst stor skillnad kanske i faktiska tal mellan vad man kan få ut egentligen i absolut optimerade nätverk i teorin, men i praktiken i ett hemmanätverk, kommer det vara god enough?

Eller kommer kopplingarna nu förlora "95%" av sin bandbredd? Och jag får göra om allt?

Jag gissar på nej? (hoppas)
Speciellt eftersom det inte står så jättemycket om detta i alla beskrivningar osv. osv. Har läst massor om hur man skall gå tillväga.
Eller hur ligger det till?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Ok, väldigt bra info.
Men på en del ställen skulle jag gissa att dom är upptvinnade mer än 12mm
Men kanske inte såå mycket mer.

Så vad innebär det i verkligheten?

Visst stor skillnad kanske i faktiska tal mellan vad man kan få ut egentligen i absolut optimerade nätverk i teorin, men i praktiken i ett hemmanätverk, kommer det vara god enough?

Eller kommer kopplingarna nu förlora "95%" av sin bandbredd? Och jag får göra om allt?

Jag gissar på nej? (hoppas)
Speciellt eftersom det inte står så jättemycket om detta i alla beskrivningar osv. osv. Har läst massor om hur man skall gå tillväga.
Eller hur ligger det till?

I praktiken innebär det att om kabeln är dålig så kommer det att bli överföringsfel men det kan man se statistiken för nätverkskortet, får man för stora fel som felkorrigeringen inte kan hantera så kommer det att ske omsändningar och då minskar den användbara kapaciteten eftersom en del av trafiken är felkorrigering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

I praktiken innebär det att om kabeln är dålig så kommer det att bli överföringsfel men det kan man se statistiken för nätverkskortet, får man för stora fel som felkorrigeringen inte kan hantera så kommer det att ske omsändningar och då minskar den användbara kapaciteten eftersom en del av trafiken är felkorrigering.

Yes, ok.
Det är ju vad som händer, jag är nyfiken på hur effekten/påverkan blir rimligtvis på kopplingarna/överföringarna i praktiken.

Det jag funderar på är om det har en praktisk betydelse för mig.
Lite som klassikern:
Om man kissar i Kattegatt, kommer vattnet definitivt höjas vid Floridas kust, i teorin.
Men det har ingen som helst praktisk betydelse.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Yes, ok.
Det är ju vad som händer, jag är nyfiken på hur effekten/påverkan blir rimligtvis på kopplingarna/överföringarna i praktiken.

Det jag funderar på är om det har en praktisk betydelse för mig.
Lite som klassikern:
Om man kissar i Kattegatt, kommer vattnet definitivt höjas vid Floridas kust, i teorin.
Men det har ingen som helst praktisk betydelse.

Du ändrar kabelns impedans och förmåga till störundertryckning, signalöverföringen är balanserad och ska kabeln fungera bra ska den vara symetrisk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ändrar kabelns impedans och förmåga till störundertryckning, signalöverföringen är balanserad och ska kabeln fungera bra ska den vara symetrisk.

Det är ju vad som händer, jag är nyfiken på hur effekten/påverkan blir rimligtvis på kopplingarna/överföringarna i praktiken.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Det är ju vad som händer, jag är nyfiken på hur effekten/påverkan blir rimligtvis på kopplingarna/överföringarna i praktiken.

Det uppstår fel som kommer att göra att paketen behöver sändas flera gånger.och till slut så är all trafik felkorrigering och i extremfallet så får du ingen goodput kvar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Det är ju vad som händer, jag är nyfiken på hur effekten/påverkan blir rimligtvis på kopplingarna/överföringarna i praktiken.

Min gissning är att du inte får någon effekt på ditt nätverk.

Det brukar vara lätt att få i stort sett max hastighet på vanliga 1gbit hemmanätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det uppstår fel som kommer att göra att paketen behöver sändas flera gånger.och till slut så är all trafik felkorrigering och i extremfallet så får du ingen goodput kvar.

Ok, tack! inget extremfall antar jag.

Skrivet av teejee:

Min gissning är att du inte får någon effekt på ditt nätverk.

Det brukar vara lätt att få i stort sett max hastighet på vanliga 1gbit hemmanätverk.

Ok tack