Polk Audio T30 vs Klipsch Reference R-25C

Permalänk
Medlem

Polk Audio T30 vs Klipsch Reference R-25C

Jag tänkte sakta uppgradera ett billigt 5.1 till något bättre för ~2000 per högtalare till att börja med.

Först ut är centerhögtalaren.
Jag ser att både Polk Audio T30 och Klipsch Reference R-25C ligger i listtoppen bland reviews. Vilken skulle ni säga är bäst för 5.1?

(Jag är nybörjare i hembio, men också musiker så inte obekant med bra ljud)

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Rekordmedlem

Den som är bäst är den som klangmatchar de högtalare du ska ha fram, front och center bör alltså väljas tillsammans eller så låter man helt bli att blanda in en center men om fantomcenter ska funka bra kräver det symmetrisk möblering runt bilden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: En bra poäng. Men inom några månader kommer även i så fall fronthögtalarna att skaffas i liknande serie och prisklass så att de passar ihop. Så frågan kvarstår om det är Klipsch Reference R-25C jag ska försöka långsamt klangmatcha med, eller Polk Audio T30?

Just nu har jag ett Logitech z5500, så jag tänker inte försöka klangmatcha med dem direkt, av uppenbara skäl. Fick för 666 kronor på tradera som en tillfällig lösning som jag uppgraderar med tiden

Möbleringen är inte helt symmetrisk.

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB