Polk Audio T30 vs Klipsch Reference R-25C

Permalänk
Medlem

Polk Audio T30 vs Klipsch Reference R-25C

Jag tänkte sakta uppgradera ett billigt 5.1 till något bättre för ~2000 per högtalare till att börja med.

Först ut är centerhögtalaren.
Jag ser att både Polk Audio T30 och Klipsch Reference R-25C ligger i listtoppen bland reviews. Vilken skulle ni säga är bäst för 5.1?

(Jag är nybörjare i hembio, men också musiker så inte obekant med bra ljud)

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Rekordmedlem

Den som är bäst är den som klangmatchar de högtalare du ska ha fram, front och center bör alltså väljas tillsammans eller så låter man helt bli att blanda in en center men om fantomcenter ska funka bra kräver det symmetrisk möblering runt bilden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: En bra poäng. Men inom några månader kommer även i så fall fronthögtalarna att skaffas i liknande serie och prisklass så att de passar ihop. Så frågan kvarstår om det är Klipsch Reference R-25C jag ska försöka långsamt klangmatcha med, eller Polk Audio T30?

Just nu har jag ett Logitech z5500, så jag tänker inte försöka klangmatcha med dem direkt, av uppenbara skäl. Fick för 666 kronor på tradera som en tillfällig lösning som jag uppgraderar med tiden

Möbleringen är inte helt symmetrisk.

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Rekordmedlem

Klipchen du tar upp verkar varas en utgående modell så den kan ju vara olämplig om serien är på väg bort och du inte skaffar delarna samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan bara säga provlyssna, vi uppfattar ljud olika

Själv är jag smått förälskad i mina Klipsch, dock av en något dyrare serie.
Rp-450c är utan tvekan en av de bästa centerhögtalarna jag har hört och utgör tillsammans med rp280f en trevlig "familj".
Att klangmatcha är lite... för bakre surround/tak är det inte lika viktigt som frontar + center.
Kör t ex med m-65ex som surround och ett par gamla Sonab som bak/tak och det fungerar ypperligt.

Så lägg mer krut på center + frontar än surround/tak.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tror du att det skulle vara en sån stor krock mellan t.ex. 25 och 34 eller 52-serien, om man blandar?

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem

Högtalare i samma serie som ovanstående skriver.
Ett tips är dock att satsa mest på fronthögtalarna. Det går att göra väldigt bra begagnadeklipp där du kan få ett fullt 5.1 system eller 2.0 för småpengar som kostat väldigt mycket nytt.
Bättre att lägga lite mer och få vad du är ute efter än att byta tre gånger de närmsta två åren. Åk ut och lyssna, läs recensioner etc.
Fantom center som mrqaffe skiver om är relativ lätt att få till med ett par bra fronthögtalare och låter många gånger bättre än en medioker centerhögtalare.
För Hemmabio tycker jag Klipsch är väldigt bra. Köra själv med ett Klipsch 7.0 plus lite overkill basar.

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akheron:

Högtalare i samma serie som ovanstående skriver.
Ett tips är dock att satsa mest på fronthögtalarna. Det går att göra väldigt bra begagnadeklipp där du kan få ett fullt 5.1 system eller 2.0 för småpengar som kostat väldigt mycket nytt.
Bättre att lägga lite mer och få vad du är ute efter än att byta tre gånger de närmsta två åren. Åk ut och lyssna, läs recensioner etc.
Fantom center som mrqaffe skiver om är relativ lätt att få till med ett par bra fronthögtalare och låter många gånger bättre än en medioker centerhögtalare.
För Hemmabio tycker jag Klipsch är väldigt bra. Köra själv med ett Klipsch 7.0 plus lite overkill basar.

Japp, jag håller koll på beggat-marknaden men just nu finns inget av intresse i Linköping där jag bor Tror inte jag kommer att satsa på fantomcenter, men att få ihop en samhörande serie vore bra. Men att plocka enskilda delar tycks vara lite svårare än jag tänkt mig nu när jag tittar runt :/

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larri:

Japp, jag håller koll på beggat-marknaden men just nu finns inget av intresse i Linköping där jag bor Tror inte jag kommer att satsa på fantomcenter, men att få ihop en samhörande serie vore bra. Men att plocka enskilda delar tycks vara lite svårare än jag tänkt mig nu när jag tittar runt :/

Visserligen högtalarsystem men blir ju inte dyrare än din budget på 2000 kr per del om man räknar på totalprisen. Alla har intressanta delar.
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/hemmabio_med_proje...
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/audio_pro_avanti_h...
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/black_diamond_v1_h...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.