Snabbtest: Grafikprestanda i Horizon Zero Dawn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jag saknar mer "moderna" mainstreamkort i testet. Exempelvis GTX1660S.
Ett kort som generellt presterar bra, men inte gör för stora hål i plånboken för medelsvensson.

Jag kan "emulera" att ett GTX1660S ligger ungefär som ett 1070, dvs. ger liknande prestanda, men varför skippa ett 1660S i ett test som det här?
-10-serien, dvs. 10xx är ändå rätt gamla. Intressant att ha med, givetvis, men varför inte slänga in ett 1660S när man "ändå håller på". De flesta av oss vill inte punga ut pengarna som ett kort i 20xx-serien kostar. Skiljer tusenlappar i prisnivå mellan 1660S och ett 20xx-kort. Inte någon obetydlig hundralapp. Och spelar man inte allt på "extreme" tror jag 1660S räcker för de flesta, levererar +100FPS vad jag kan se i de flesta spel.

Tycker att man får en rätt bra fingervisning i hur det bör prestera då dom ändå tagit med en hel del kort. Kanske hade fler funnits om spelet inte krävde att få bygga cache med mera som är ren dödtid (waste)

Permalänk
Medlem

Har fått berättat för mig att spelet är dåligt portat och kraschar konstant till PC, stämmer det? Har inte skaffat spelet själv då jag är väldigt tveksam på om jag vill lägga den summan pengar på ett dåligt portat spel.

Permalänk
Medlem

Var är mitt överklockade 1070 Strix?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

@ZalZeRoz: Upplevde i början att det hackade när det gick över till filmfrekvens. Men efter att ha uppdaterad GPU har detta försvunnit.
De timmar jag har lagt på spelet, tycker jag att det har varit en bra spelupplevelse & det har inte kraschat någon gång. Har inte testat ännu med patchen som kom igår.

Permalänk
Medlem

Småknepigt att lyfta den här artikeln efter en patch har kommit. Är den ens relevant?

Permalänk
Skrivet av Frisell:

Småknepigt att lyfta den här artikeln efter en patch har kommit. Är den ens relevant?

Som tyvärr gjorde det ännu sämre....
Fick sämre fps efter nya patchen, säkert 10-15 fps mindre på många ställen..
Låg nära 60 fos men har nu 30-50fps..

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det inte verkar vara nån höjdartitel rent tekniskt, tror jag väntar tills 30xx generationen kommer innan jag köper.
Körde det på PS4 Pro, men orkar verkligen inte med 30fps längre.

Även Last of Us 2 hade vart trevligt att köra i 60fps, men det lär inte hända på ett bra tag (PS5?)...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Spelar hellre på min ps4 PRO... portningen är bedrövlig och buggig...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Småknepigt att lyfta den här artikeln efter en patch har kommit. Är den ens relevant?

Patchen fixar inte mycket mer än några småkrasher (Steam overlay relaterade) och förbättrar reportingtool så att de får in mer data. Den tar inte tag i de stora problem med UI update stutter, mängden VRAM/RAM som används osv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Networker:

Jag saknar mer "moderna" mainstreamkort i testet. Exempelvis GTX1660S.
Ett kort som generellt presterar bra, men inte gör för stora hål i plånboken för medelsvensson.

Jag kan "emulera" att ett GTX1660S ligger ungefär som ett 1070, dvs. ger liknande prestanda, men varför skippa ett 1660S i ett test som det här?
-10-serien, dvs. 10xx är ändå rätt gamla. Intressant att ha med, givetvis, men varför inte slänga in ett 1660S när man "ändå håller på". De flesta av oss vill inte punga ut pengarna som ett kort i 20xx-serien kostar. Skiljer tusenlappar i prisnivå mellan 1660S och ett 20xx-kort. Inte någon obetydlig hundralapp. Och spelar man inte allt på "extreme" tror jag 1660S räcker för de flesta, levererar +100FPS vad jag kan se i de flesta spel.

Det var en tidsavvägning i slutändan. Vissa spel går väldigt snabbt att bencha, vilket innebär att vi kan ha med fler kort i uppställningen. Denna gång var det ovanligt tidskrävande på grund av shaderkompileringen mellan varje grafikkortsbyte, och någonstans måste vi sätta en gräns för att hinna skriva artikeln och få ut den inom en rimlig tid.

Skrivet av Frisell:

Småknepigt att lyfta den här artikeln efter en patch har kommit. Är den ens relevant?

Patchen åtgärdar främst kraschproblem med Steam-versionen – problem som vi aldrig stötte på med Epic-versionen. Prestandaproblemen ligger fortfarande under known issues i dokumentationen.

Permalänk
Medlem

Jag har spelat 11 timmar och haft två crasher, dock har dessa hänt då jag haft webbläsare igång i bakgrunden. Om jag inte ha några särskilda bakgrundsprocesser igång verkar det väldigt stabilt.
Sedan har jag också stängt av alla overlays så som steam och nvidias.

För mig påverkade inte patchen något nämnvärt, kör 1440p på digitial foundries rekommenderade inställningar och får ut omkring 50-60 fps på mitt GTX 1080.

Permalänk
Medlem

Intressant att Steam-versionen tycks buggigare än Epics. Kanske all bloat i form av trading-cards etc som orsakar det?

Permalänk
Medlem

1 är det ett bra spel? 2 ser det lika bedrövligt ut på pc som Horizon gjorde på ps5 demon där karaktären såg ut att flyta utanpå resten av grafiken? 3 om man gillar äventyr rollspel a la baldurs gate, morrowwind, dragon age osv e det nåt som e värt att kolla in? (Ogillar japanska roll-spel & spel utan handling)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Meh, känns som om det finns en grupp med människor på nätet som bara existerar för att klaga på saker och för tillfället har dom börjat titta på HZD såsom the cookie monster skulle titta på cookies.

Vad jag har sett så ser spelet jätte snyggt ut och jo vissa har problem med det men oandra sidan kom det ju ut en vecka innan det skulle officiellt komma ut, så kanske man kan se det som om att de släppte ut det tidigare för att få svar på problem.

Och är det här inte första gången den här studion släpper ut en version från konsol till PC?

Tycks ha blivit en slags sak att alla spel som släpps ut måste vara 100% perfekt från dag 1, galet säger jag, lika som när jag bakar en kaka, inte är den perfekt första gången, det kan ta många gånger innan man lyckas perfektera receptet.

just my 2 cents

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

1 är det ett bra spel? 2 ser det lika bedrövligt ut på pc som Horizon gjorde på ps5 demon där karaktären såg ut att flyta utanpå resten av grafiken? 3 om man gillar äventyr roillspel a la badurs gate morrowwind osv e det nåt som e värt att kolla in? (Ogillar japanska spel & spel utan handling)

Spelat några timmar och kan säga att det är ganska underhållande. Mer äventyr än rpg. Typ blandning av asscreed och Tomb raider i game play. Grafiken är väl vad man kan vänta av ett tre år gammalt konsolspel. Fina miljöer men karaktärer och animationer ser ibland bedrövliga ut. Det som stör mig mest är 30fps låsning på delar av filmsekvenser/dialoger. Ser sjukt ut. I ett försök att få dialoger att se mer levande ut så går personer runt och twitchar som fan i ansiktena. Ganska roligt men knappast menat som humor. Med det sagt är spelet klart värt att testa!

Permalänk

Hade brutala mikrohack i både gameplay samt benchmark på min dator när Vsync var på.
Problemet löstes genom att stänga av vsync i horizon zero dawn och sätta på den i nvidia settings istället.

Permalänk
Medlem

@Michael1: Tackar för svar ! Äventyrspel är oxå ok får bli när det sjunkit i pris då eftersom assas. creed inte tillhör favoriterna direkt(för mycke ett konsollspel (enligt mig)) Tomb raider e ju lite bättre så ska kolla in det.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Har redan spelat detta på ps4, men vill spela om med bättre grafik och flyt.

Men det laggar, hackar, och kraschar.

Men det värsta är att jag har mycket svårt att få HDR, att fungera.

När man spelar pc spel med HDR på 4k tv, ska svartnivå på tv vara "låg" eller "normal"?

Konsolspel med HDR, så ska svartnivå vara "normal", eller har jag fel?

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Dippar i fps då och då och kraschat några gånger. Men det flyter på bra för mig. Inga hack, stutter eller vad som.

Jag tycker spelet är väldigt kul.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det är ju verkligen tråkigt att se hur liten uppgradering 2080 TI är över föregående generation, hoppas på mer spännande resultat när 3000-serien testas. Tycker spelet ser fantastiskt ut men ska vänta lite med köp och låta buggar lösas först.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt spel, men tungdrivet i 4k hdr ja high med motion blur off så håller det nära 60fps ganska bra. Får i benchen 67 (99% 58) "gpu fps" och 57 (48 99%) "cpu fps" på high. 10229 score.
Kanske helt enkelt är ett cpubundet spel om man inte tweakar lite? inte orkat kolla så noga på settings och resurser.

Jag har inte kraschat på steam-versionen, köpte idag, spelat i ett sträck till efter man försvarar byn mot stora döds-roboen och alla tjur-robotarna.

Permalänk
Medlem

Kopplat datorn till TVn via en lång 4K30Hz 10,2 Gb/s kabel som jag köpte för längesedan utan att tänka på specifikationerna. Har olika problem med stutter osv men inte när jag kör via min vanliga skärm (3440x1440), hade det hjälpt om jag skaffat en riktig 4K60Hz 18Gb/s kabel istället?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Tänkte köra på Anisotropisk Filtering via NVIDIAs kontrollpanel, valde exe filen på spelet.
Dock är det ju en massa andra saker som är aktiverade Alla, global, Programkontroll...
Ska man stänga av allt i den listan utom Anisotropisk Filtering? För jag vill att spelet ska sköta alla annat.

https://i.ibb.co/bLxcYJK/hzd.jpg

Ett tips är tydligen att man ska i Aktivitetshanteraren markera spelet och sätta det på High i prioritet(inte Real Time!).

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Tänkte köra på Anisotropisk Filtering via NVIDIAs kontrollpanel, valde exe filen på spelet.
Dock är det ju en massa andra saker som är aktiverade Alla, global, Programkontroll...
Ska man stänga av allt i den listan utom Anisotropisk Filtering? För jag vill att spelet ska sköta alla annat.

https://i.ibb.co/bLxcYJK/hzd.jpg

Ett tips är tydligen att man ska i Aktivitetshanteraren markera spelet och sätta det på High i prioritet(inte Real Time!).

Du behöver inte ändra något annat, spelet sköter resten tillsammans med drivarn. Däremot kan du ändra en del saker för bättre prestanda och eller bättre kvalité, exempelvis att köra "föredrar maximal prestanda" under "läget energisparfunktioner" kan ge en del minskat stutter när gpu inte lastas fullt ut hela tiden, det förhindrar den att gå ner i lågenergi klockfrekvenser i onödan. För desktop är det praktiskt med optimal kraft men i spelprofiler kan man likagärna köra "föredrar maximal prestanda". Andra saker man kan tweaka är exempelvis texturfiltrering men standardvärden funkar generellt rätt bra.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det var en tidsavvägning i slutändan. Vissa spel går väldigt snabbt att bencha, vilket innebär att vi kan ha med fler kort i uppställningen. Denna gång var det ovanligt tidskrävande på grund av shaderkompileringen mellan varje grafikkortsbyte, och någonstans måste vi sätta en gräns för att hinna skriva artikeln och få ut den inom en rimlig tid.

Klart att man måste begränsa sig i tester, men nog hade det varit intressant att ha med spelets rekommenderade GPU (GTX1660S) i testet?

Nåja, jag sökte lite grand, hittade ett intressant ryskt test. Min ryska är inte den bästa, men GTX1660S presterar runt 60-70FPS med CPU som har 6 kärnor/6 trådar, 16GB 2133 MHz RAM, och belastar CPU med 74%. Inställningen var 1080P "Very high". Min ryska är inte bra nog för att utläsa vilken CPU de körde. Möjligen kan man klämma ut mer FPS om man har CPU med fler kärnor och trådar än bara 6, samt snabbare RAM än bara 2133.

Här är testet, på ryska, men man fattar ändå en hel del.

RAM
Permalänk
Hjälpsam

Vet inte om det är farligt dåligt optimerat, inte för ett nytt spel.
Det är tungdrivet men också väldigt snyggt med massor av detaljer.
https://www.techpowerup.com/forums/threads/horizon-zero-dawn-...
Med det sagt, de kommer nog att trimma en hel del i framtiden, tex att rensa minnet efter optimeringen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Tänkte köra på Anisotropisk Filtering via NVIDIAs kontrollpanel, valde exe filen på spelet.
Dock är det ju en massa andra saker som är aktiverade Alla, global, Programkontroll...
Ska man stänga av allt i den listan utom Anisotropisk Filtering? För jag vill att spelet ska sköta alla annat.

https://i.ibb.co/bLxcYJK/hzd.jpg

Ett tips är tydligen att man ska i Aktivitetshanteraren markera spelet och sätta det på High i prioritet(inte Real Time!).

Hur gick det? Själv får jag artefakter när jag tvingar AF x16 i drivarn.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Networker:

Klart att man måste begränsa sig i tester, men nog hade det varit intressant att ha med spelets rekommenderade GPU (GTX1660S) i testet?

Nåja, jag sökte lite grand, hittade ett intressant ryskt test. Min ryska är inte den bästa, men GTX1660S presterar runt 60-70FPS med CPU som har 6 kärnor/6 trådar, 16GB 2133 MHz RAM, och belastar CPU med 74%. Inställningen var 1080P "Very high". Min ryska är inte bra nog för att utläsa vilken CPU de körde. Möjligen kan man klämma ut mer FPS om man har CPU med fler kärnor och trådar än bara 6, samt snabbare RAM än bara 2133.

Här är testet, på ryska, men man fattar ändå en hel del.

Intressant? Absolut! Tidsmässigt gångbart just denna gång? Tyvärr inte. Med det sagt vill vi givetvis ha med så många möjliga referenser som möjligt, men med alla "nya" Super-kort blir det ibland ohanterbart många kort om vi fortfarande ska ha med ett par populära varianter från föregående generation.

Kan tipsa om Techpowerups test som publicerades i slutet av förra veckan istället för det ryska för GTX 1660S-siffror. Bättre testrigg och mer lättförstått språk.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Hur gick det? Själv får jag artefakter när jag tvingar AF x16 i drivarn.

Tack för att du frågar
Ska pröva i kväll

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

Tack för att du frågar
Ska pröva i kväll

Kanske lite skillnad.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU