Kan XMP varit boven i mitt 1 år långa datordrama?

Permalänk

Kan XMP varit boven i mitt 1 år långa datordrama?

Hej kamrater!

Jag har i ett år kämpat med ett problem. Det är relativt enkelt – vid spelande fryser datorn. Ljud, bild och samtliga inputs. Problemet har utan undantag uppstått högst spontant, dvs det har inte varit någon komponent som blivit för varm och spelet i fråga har inte haft prestandasänkande fasoner för sig.

Tidigt in i min felsökningsstadiet (oktober 2019) bytte jag RAM-minne i datorn efter att sett tendenser till konstigt RAM-beteende. Då och då kunde användningen gå upp till 80%, bara på skrivbordet. Jag uppdaterade samtliga drivrutiner och installerade till och med om Windows och uppdaterade BIOS. Jag köpte då Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 C16 2x16GB.

För ett par veckor löste det här problemet. Jag upplevde inga som helst problem men så en kväll när jag spelade Gears of War 4 så frös datorn igen. Och jag vill bara poängtera här att jag alltid sett till bilduppdateringen snarare än kvalitén på grafiken, så jag har inte suttit och sprungit runt i 12 FPS bara för att löven skulle ha lite extra skuggor. Det här gjorde mig lite förvirrad och en lång resa påbörjades av vad i hela friden problemet kan vara.

Jag har kört mer eller mindre samtliga benchmarks man kan tänka sig. Alla fungerar och resultaten är fina. Jag har till och med lämnat Heaven på i flera timmar utan att se några som helst problem. Jag har gjort GPU-test, CPU-test, kollat igenom samtliga hårddiskar, bytt ram, uppdaterat BIOS, kopplat loss alla komponenter och kopplat in allt igen och trippelkollat så att det här inte har med värme att göra.

Den här månaden blev allting mycket värre. Skater XL, Red Dead Redemption 2, Fortnite och F12020 frös alla inom 20 minuters spelande. Jag återställde datorn helt och samma problem återstod. Till slut fick jag nog och lämnade in min dator. I tre dagar felsöktes datorn och jag fick tillbaka den med resultaten att allt såg bra ut och att de inte kunde hitta problemet (kostade mig alltså 1000 kronor att få någon annan att gå igenom allt jag hade gjort).

En aning ledsen låg jag i min säng i förrgår och kollade på Flight Simulator 2020-klipp där en person skulle testa hur hans dator mådde inför spelsläppet. Han var inne på en sida som hette UserBenchmark.com och det var en sajt jag inte alls hade koll på eller som jag testat tidigare. Jag körde ett test och fick fram resultatet att mina RAM-minnen presterade långt under förväntningarna och en länk till hur jag aktiverar XMP som just de här minnena var rekommenderade att använda.

Jag slog PÅ XMP i bios och jag har nu i två dagar spelat utan problem. Jag är egentligen ingen PC-människa, ärligt talat räds jag lite för att pilla för mycket, så varför det här löste mitt problem (eller om det ens gjort det) vet jag inte. Jag skulle så gärna vilja ha svar på om det är löst, om det jag gjort ens är rimligt eller om det gömmer sig ett problem någonstans som det här fixade bara temporärt? Vad tror ni?

Nedan följer vilka komponenter jag har i min dator:

CPU: Intel Core i7-6700K
GPU: Nvidia GTX 1070
SSD: Samsung 850 Evo 250GB
SSD: Seagate BarraCuda SSD ZA500CM10002 500GB
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 C16 2x16GB
MBD: Z170M-D3H

Permalänk
Medlem

XMP är i princip en "automatisk" överklockning av minnen, med lämpliga värden som är lagrade i själva minnesmodulen. Oftast det enklaste och säkraste sättet att överklocka minnen.

Innan du slog på XMP, vilka inställningar hade du för minnena då?
Default-inställningar i BIOS eller något annat?

Med default-inställningar så borde minnena kört betydligt långsammare än de är kapabla till, men de borde åtminstone varit stabila.
Hade du gjort några ändringar på minnes-inställningarna som inte involverade XMP - då är det fullt möjligt att dessa ändringar kunde orsaka instabilitet.

Permalänk

@Erik_T: Jag hade default-inställningar på allting, så för minnenas del betyder det 2133Mhz, och nu då så är de på 3200Mhz. Jag är lite inne på ditt spår att visst är ju skillnaden stor, men det borde inte varit såå ostabilt som det blev med 2133Mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekovacs:

@Erik_T: Jag hade default-inställningar på allting, så för minnenas del betyder det 2133Mhz, och nu då så är de på 3200Mhz. Jag är lite inne på ditt spår att visst är ju skillnaden stor, men det borde inte varit såå ostabilt som det blev med 2133Mhz.

Håller med. Det borde inte varit instabilt med 2133MHz - det är standardinställningen för många minnen och moderkort.

Men, användandet av XMP gjorde också antagligen att spänningen till minnesmodulerna ökade något. Troligen från 1.2V till 1.3V eller 1.35V.
Högre spänning krävs ofta för stabilitet vid överklockning av minnena. Möjligheten finns att denna ökning av spänning till minnen var det som förbättrade stabiliteten.

Återigen, default-inställningarna borde varit stabila, men det kan ju varit så att i vissa situationer så sjönk spänningen en liten aning för lågt, medan med en högre spänning så gör det inget om den sjunker en liten aning.
Ren spekulation dock.