Crome, discord, teams chrashar datorn vid snabb uppstart

Permalänk

Crome, discord, teams chrashar datorn vid snabb uppstart

Har haft problem i ett halvår med att datorn fryser, ingen bluescreen eller liknande, när jag öppnar en discord-konversation med gif:ar i, ansluter till en röstkanal, använder chrome, ansluter till videomöten i teams. Det konstiga är att detta bara sker precis när jag har startat datorn, startar jag t.ex ett spel innan är inget problem. Jag är inte helt säker, men tror att detta började relativt nära då jag uppgraderade från endast en hdd till en Kingston A4 500gb ssd, som jag kör windows 10 på. Har också märkt på senaste tiden att om jag öppnar krävande program verkar de ta resurserna från andra program, så att de inte funkar som de ska, exempelvis discord röstchat klipper både in och utgående ljud.

Har ominstallerat windows och ovan nämnda program utan resultat. Har även kollat i loggboken efter en chrash, och då står det; Händelse ID:41, Aktivitetskategori (63), Källa Kernel-Power, med beskrivningen "Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts".

Specs:
AMD fx-6300 black edition
Gigabyte G1 970 moderkort
2x4 DDr3 minne, osäker på märke och frekvens
Kingston a4 500gb ssd, läst i omdömen att den modellen har en tendens att vara felaktig
radeon r7 360
windows 10, senaste versionen
corsair cx500m PSU

Permalänk

Rekommenderar dig att besöka följande tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1103470-datorn-krascha...

Generellt handlar de om 4 olika tänkbara faktorer:

1. Drivrutiner
2. Energialternativ
3. Program spökar i bakgrunden.
4. Hårdvara. Nätaggregatet i första hand men givetvis kan vi inte peka ut PSU så fort felmeddelande dyker upp.

Rekommendation är att börja med de som är gratis, säkerställa 2. Energialternativ
Ställ alla former av energisparläge på ALDRIG.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Rekommenderar dig att besöka följande tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1103470-datorn-krascha...

Generellt handlar de om 4 olika tänkbara faktorer:

1. Drivrutiner
2. Energialternativ
3. Program spökar i bakgrunden.
4. Hårdvara. Nätaggregatet i första hand men givetvis kan vi inte peka ut PSU så fort felmeddelande dyker upp.

Rekommendation är att börja med de som är gratis, säkerställa 2. Energialternativ
Ställ alla former av energisparläge på ALDRIG.

Jag tror att jag har aktuella drivrutiner, men får väl ta och kolla igenom det, energisparläge är satt på aldrig, det ver jag. Program i bakgrunden vet jag inte vad det skulle kunna vara, har kollat aktivitetshanteraren direlt efter start och verkar inte vars något konstigt, som sagt har ominstallerat windows nyligen.

Angående PSU kom jag att tänka på att fläkten började gå igång ungefär då problemet började, innan hade den aldrig gått igång (semi-passivt). Tycker också att den krashar mindre ofta efter att jag sänkt clocken på processorn. Det låter ju som att det kan ha något men psu:t att göra, men hur ska jag felsöka?

Permalänk

Okej. Du klockar ner från överklock till stock eller från stock och under?
Håller du koll på temperaturen på CPU'n också?
Jämför före och efter sänk klockning.

Får du det inte stabilt trots dessa försök så skulle jag börja se mig om efter ny PSU.
Denna vill du ha fräsh i systemet vilket fall som helst.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare