Permalänk

Öppna skal på PS4

Hej!

Jag söker tips för hur jag ska öppna min gamla playstation 4 för att kunna rengöra fläkten. I de videos och forum jag läst har konsolerna tre skruvar på baksidan, för att öppna skalet för tillgång till fläkten.

På min playstation finns det dock enbart en skruv att avslägsna på fläktens sida. Man kan känna att skalet kan lyftas där skruven satt, men på båda sidorna sitter skalet stenhårt (där resterande skruvar satt i videona jag sett).

Några tips hur man får upp skalet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Alekszander85:
Går det inte att rubba skalet så sitter det oftast fast med skruv och dessa behöver inte alltid vara synliga eftersom de kan sitta under plastpluppar eller något annat.
Så undersök noga efter eventuella skruvar.

Det används ibland dock inga skruvar utan sitter ihop med (plast)hakar och då måste det bändas isär vilket inte alltid är så lätt utan att hakarna går sönder.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Alekszander85:
Går det inte att rubba skalet så sitter det oftast fast med skruv och dessa behöver inte alltid vara synliga eftersom de kan sitta under plastpluppar eller något annat.
Så undersök noga efter eventuella skruvar.

Det används ibland dock inga skruvar utan sitter ihop med (plast)hakar och då måste det bändas isär vilket inte alltid är så lätt utan att hakarna går sönder.

Ibland kan det ju även vara limmat vilket kräver att man öppnar med varmluftspistol, tror dock inte att så är fallet vad gäller PS4.

Google borde lämpligen kunna hänvisa till videoinstruktioner om du bara söker på ditt specifika modellnummer.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det sitter skruvar gömda under gummifötterna, kolla!

men som sagts tidigare, google is your friend

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Dom flesta skruvar är synliga, men finns några under klisterlappar på baksidan. Har själv öppnat PS4 för att blåsa ur med tryckluft. Tänk på att vanlig 6kant nyckel inte fungerar utan nyckeln måste ha ett hål i toppen. Någon form av säkerhetsskruv på PS4.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Ljusskygg

Hur du byter fläkt på PS4, jag antar att du kan följa samma guides för att få tag i fläkten för rensning:
PS4
PS4 Slim
PS4 Pro

Visa signatur
Permalänk

Tack för alla svar!