Permalänk
Medlem

Dator till sonen

Hej, min son vill skaffa en ny dator. Han spelar valorant, fortnite och cs go och han vill kunna streama. Budget är 11500 kr.

Tidigare har en spelat på en bärbar dator kopplad till en gammal skärm ( Lg m2380d)

Ska man satsa på en ny skärm och dator för pengarna, eller satsa allt på lådan så länge och köpa ny skärm längre fram?

Jag har aldrig byggt ihop en dator själv så skulle helst se att det ingår + windows.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

I dagens digitala värld och alla DIY guider på youtube kan du inte misslyckas att bygga en dator själv.
jag hade byggt med amd som bas,
jag byggde en dator till min grabb med rysen 3600x och ett asus 450 moderkort och 16gb ram, samt en M2 disk på 512gb och han klagar inte på nått när han twitchar! så kolla på forumet finns de som ställt samma fråga som dej o de kanske har ett färdigt paket som passar din budget!

Visa signatur
Permalänk
Keeper of the Bamse

500kr över din budget, men Inet Taurus går på 11999kr, då ingår Windows, den är redan ihopbyggd, och det är 3 års garanti, som gäller även om du uppgraderar datorn.

4core AMD, 16GB ram och 500GB NVME ssd och ett 5600XT som presterar ungefär som ett GTX1080 enl. Sweclockers prestandaindex:

Att bygga dator är väldigt kul, men man ska nog göra det åt sig själv, då det alltid finns en (visserligen minimal) att saker kan gå snett under bygget och då har du en missnöjd son som bara vill spela, inte mecka dator.

Det är mina två ören iaf. Skärmen är ju OK för ändamålet, en 1080p 60hz-skärm liksom.
Att köpa en 1440p 165hz skärm kommer kräva en datorn en bit ovanför din budget, så den kanske han kan få i julklapp

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack det låter bra! 😊👍

Permalänk
Medlem

Denna är bättre än Taurus datorn dvs bättre chassi, CPU, kylning, RAM-minnen, bättre modell av 5600XT.

https://www.inet.se/datorbygge/b1174805/datorbygge

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! 😊

Permalänk
Medlem

Ett förslag på rean webhallen 3600, 16GB, 512 SSD, RTX2060, win10

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Tack! Ja det lär ju duga bra med tanke på vad han hade innan och han slipper vänta på att den ska byggas. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qogge:

Tack! Ja det lär ju duga bra med tanke på vad han hade innan och han slipper vänta på att den ska byggas. 👍

Man skall i och för sig alltid vara försiktig med den typen av färdiga datorer - tillverkarna har alltid snålat in på någonting som inte direkt syns i specifikationerna, och man skall inte räkna med att kunna uppgradera sådana datorer förutom med att sätta in extra hårddisk och eventuellt mer minne.

Men, prestanda i den där datorn lär räcka bra några år framöver så den behöver nog inte uppgraders förrän det är dags att byta ut hela datorn ändå, och det är ett rätt bra pris för den prestanda du får.