Funderar på att skaffa en 3d skrivare och behöver lite tips.

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa en 3d skrivare och behöver lite tips.

Hej

Jag funderar på att införskaffa en 3d skrivare, men insåg fort att detta är en djungel och jag saknar både karta kompass och gps.
Jag hittade en som skriver 40x40x40cm vilket skulle passa rätt bra för mina behov utan att kosta för mycket. men sedan blev jag fundera på vilket material som är bäst att skriva i, det tycks även gå att skriva i metall nu?
denna är det jag funderar på: https://www.creality3dshop.eu/collections/cr-series-3d-printe...

det jag kommer göra i första hand är att skriva ut ett par trafo gömmor som ska monteras över väggmonterade trafo med tillhörande kontroller och säkringsbox
sedan ett par väggfästen för olika surfplattor. jag skulle gärna även trycka ut detaljer som klarar utomhusklimat tex kamerar hus eller krukor, samt fästdetalj till telefonen i bilen osv
fungerar den jag länkade till för detta eller kan någon tipsa om något bättre?

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Är en "billig" 3D skrivare, perfekt för nybörjare.
Det vanligaste materialet tror jag är PLA plast, är dock mindre uv-tåligt.
Men finns även ABS plast, ger dock en mer ohälsosamma ångor. Fungerar bra utomhus.
Även PET fungerar bra utomhus.

Dock kanske du bör se över de olika platsernas isoleringsförmåga om du vill använda de i elinstallationer.

Metall kommer du troligen inte kunna skriva ut med denna skrivare, eller så kommer du bli besviken på vad för typ av "metall" det är.. typ plast med metallflisor.
Ofta är det "externder" (delen som smälter materialet) som är den delen som inte klarar det, men den går att byta ut.
Även så kallade flex material brukar behöver bättre och dyrbara extrudrar.
Nu kommer någon säkert säga att de går, men resultatet kan variera eller så kanske de går otroligt långsamt.
Tänk på att vissa material med andra material i sig , så som trä, metal eller kolfiber, de behöver ett munstycke av en hårdare metall.
Som standard används mässing, vilket är ganska mjuk. Men fungerar utmärkt för de flesta plasterna.

Räkna med att de kommer kosta mer, så blir du inte besviken. (Reservdelar, nya munstycken osv)
Se även till att du har den under uppsikt, finns flera exempel på hela hus som brunnit ner pga 3d skrivare.

Hoppas jag svarade iaf på någon av dina frågor.

Permalänk
Testpilot

Är du sugen/villig på att meka och "pilla" med skrivaren? enligt min erfarenhet är det nämligen det man kommer få behöva göra med billiga Kina-skrivare. Har du tummen mitt i handen och endast vill spendera din tid på att CAD:a och sen bara skriva ut så måste du tyvärr gå upp i pris.

En miss många gör är också att överskatta storleken på skrivaren man verkligen behöver, man tänker ofta att det är lika bra att ta i lite extra. Jag har en skrivare (vanliga CR-10) som skriver ut 30x30x40cm och har inte använt hela det men det beror ju även såklart på vad man skriver ut. Att tänka på är att utskrifter som tar upp hela volymen på skrivaren du länkar till tar flera dygn så även om det går kan det vara bättre att ändå dela upp större modeller i mindre bitar för att minimera riskerna och tidsförlusten om utskriften skiter sig på vägen.

Är du beredd att meka och pilla lite så är Crealitys skrivare väldigt prisvärda och även populära så det finns mycket hjälp att få när det väl krånglar. Jag skulle dock verkligen rekomendera att se över storleken, S4:an betalar du mycket för att den är just stor, i övrigt har den gammal teknoligi från första generationens CR-10 med bland annat 12V och högljudda stegmotordrivare istället för 24V och tysta drivare. Gå ner en storlek 30x30x40cm och kolla på V2 av CR-10 eller kanske tillomed V3 som verkar gå att förbeställa. Går du ner ytterligare en storlek finns också Ender-3 (V2) på 22x22x25cm, den är väldigt populär, iallafall V1:an.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]