Ny rigg, är det något mer jag bör göra för prestandans skull

Permalänk
Inaktiv

Ny rigg, är det något mer jag bör göra för prestandans skull

Drog ihop nytt till sonen förra veckan, gigabyte 550 Aeorus elite, Ryzen 5 3600, Kingston A2000 500GB M.2 NVMe, ADATA XPG SPECTRIX D41 DDR4 2x8GB 3200MHz .

XMP profil enablad i bios, minnen går i 3600mhz dual, nyinstallation av win 10 på Kingston NVMen, är det något mer jag bör göra för att få ut mer av systemet, jag tänker på nån sån där grej som man alltid enablar i bios tex el annat, Bios är förresten uppdaterat på brädan.

Kör fortfarande med gtx 970. Allt funkar grisstabilt och ljusår från den förra i3an och mekanisk disk, jag var mer nyfiken på om det är nåt mer man bör göra se över osv,

Permalänk
Medlem

Uppdaterade drivrutiner sen är du klar.
Överklockning ger då klart mer prestanda, men tror inte de var vad du hade i åtanke.

Permalänk
Medlem

Installera AMD:s chipsetdrivrutiner och byt till energiprogrammet Ryzen Balanced eller High Performance om du inte redan gjort det. Överklocka RAM ytterligare ger några procent men knappast värt tidsåtgången om du inte redan har stor koll på det.

PBO och AutoOC (med Boost Override) kan göra lite på en 3600:a men efter att ha laborerat med det en del själv så kom jag fram till att det var rätt meningslöst. Kunde se över 4.2GHz boost single core någon gång då och då men samtidigt höjs spänningskurvan med högre temperaturer som följd, så kunde till och med förlora prestanda i flertrådiga laster. Möjligt att det ger mer på nyare revisioner dock, jag har ett tidigt exemplar som överklockar bedrövligt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070