Råd för speldator i vid TV'n

Permalänk

Råd för speldator i vid TV'n

Hejsan,

Jag har tänkt bygga en enklare speldator (har ett gtx 770 och lite annat liggandes) att ha bredvid TV'n för att spela lite co-op med barnen (Trine ser kul ut!).

Är det nåt speciellt man bör tänka på? Vad har strulat för er när ni gjort detta? Måste man köra med HDMI? (mitt 770 kanske inte har det? vad gör man då?)

Lite förslag på upplägg skulle verkligen uppskattas. Även andra tips, t.ex. vilken handkontroll ni tycker är bäst till TV-PC kombo, eller förslag på coop spel som passar en 9-åring.

Stort tack,
Myriad

Permalänk
Keeper of the Bamse

Har inget direkt konkret att komma med vad gäller specs, men kul spel med kidsen blir ju solklar LEGO-spelen. Där spelar man 2 spelare lokal co-op och det gör inget om man dör hela tiden, det är väldigt förlåtande för nybörjare. Det finns i alla möjliga smaker, Indiana Jones, Avengers mfl mfl. Helt klart spelvärda även ensam som fullvuxen

Vidare är Overcooked (och uppföljaren) helt klart spelvärda. Där är det lite mer utmanande och saker går på tid, och det kräver samarbete.

Castle Crashers är också ett kul spel att spela tillsammans (Det har fått rating "Teen" för "Blood and violence", så, ditt val här). Ett hack'n'slash som är i tecknat stuk.

Sist men inte minst så måste ju "Ultimate Chicken Horse" nämnas också. Plattformare där man ska lägga ut hinder för varandra (och sig själv) och sen springa till målet. Det blir en skrattfest efter några rundor, och hindrena tar upp mer och mer plats.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

@Printscreen: Tack för förslagen, gött att ha några spel att testa om Trine inte passar. Spelar du dessa med kontroll eller mus/tangentbord?

Permalänk
Medlem

Att du har något så ovanligt som ett GTX 770 utan HDMI förbryllar mig. Vilket märke är det på kortet?

Hursom, du kan köpa adapter från DisplayPort eller DVi till HDMI.

Permalänk

@dlq84: Då har säkert mitt 770 HDMI om det är vanligast. Jag har inte tagit fram det och kollat. Tack för tips om adaptrar ändå.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Myriad973:

@Printscreen: Tack för förslagen, gött att ha några spel att testa om Trine inte passar. Spelar du dessa med kontroll eller mus/tangentbord?

Alla spelen gör sig bäst med handkontroll. Köp xbox one-kontrollers. Dom stödjs direkt av w10. Köp också trådlösa dongeln så du slipper kabeltrassel! Bara en adapter krävs

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com