Köpa Dac/amp kombo. Vilken? :)

Permalänk
Skäggig legend

Köpa Dac/amp kombo. Vilken? :)

Hej! Jag har precis köpt ett par Sennheiser Game Zero (de slutna 50Ω). Sitter idag med S1220A och undrar hur stor skillnad det faktiskt är på en dedikerad dac/amp kombo, jag tycker själv att jag inte kan dra på tillräckligt i de lurarna jag använder till ljudkortet (jag har satt på deras "extreme", deras namn är mycket att önska...) kanske därav att jag saknar lite diskant i mina Sennheiser? Att dilla med reglage och ultimate bass etc är inte min grej. Jag testade lite med att höja diskanten men det kändes sådär... Kanske lägger Asus på något eget "filter"?
Ljud är viktigt enligt min mening.

Priset spelar egentligen inte någon roll, men helst inte över 3k.

De jag har kikat på är:

Jag har även kollat på Schiit Stack med en Loki som sista alternativ

Har ni några andra förslag så tar jag gärna emot de!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

https://www.tweaktown.com/reviews/9613/schiit-fulla-3-gaming-...

"Schiit Fulla 3" kan ju inte vara en slump i namnväg. Måste ligga en svensk bakom det här

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jag har testat GSX1000, G6 och kör numera en schiitstack så kan ge lite info om dem:

GSX1000: Trevlig liten enhet med mycket funktionalitet. Virtuell 7.1, chatmix och sidetone bland annat. Ljudkvalitén är okej men kan inte driva tyngre lurar (150 ohm+).

G6: Trasigt skräp. Bra när den fungerar, men det gör den sällan. Trasig mjukvara som inte hittar enheten, brus i lurarna, tickande ljud från enheten m.m.

Schiitstack: Bara ren ljudkvalité. Riktigt mycket ljud för pengarna, går också att köra till konsol via optisk port om man vill. Inget krångel och ingen mjukvara.

Stark rekommendation på schiitstacken från mig, har tyvärr inte erfarenhet av schiits andra produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnollten:

Jag har testat GSX1000, G6 och kör numera en schiitstack så kan ge lite info om dem:

GSX1000: Trevlig liten enhet med mycket funktionalitet. Virtuell 7.1, chatmix och sidetone bland annat. Ljudkvalitén är okej men kan inte driva tyngre lurar (150 ohm+).

G6: Trasigt skräp. Bra när den fungerar, men det gör den sällan. Trasig mjukvara som inte hittar enheten, brus i lurarna, tickande ljud från enheten m.m.

Schiitstack: Bara ren ljudkvalité. Riktigt mycket ljud för pengarna, går också att köra till konsol via optisk port om man vill. Inget krångel och ingen mjukvara.

Stark rekommendation på schiitstacken från mig, har tyvärr inte erfarenhet av schiits andra produkter.

För att ställe en följd fråga, har själv funderat på en schiit stack med Modi3 och Magni 3.
men frågan är Vad för hörlurar skulle du Reka om du skulle ha dem till Blandad använding (spel/musik/film)

Permalänk
Medlem

Ljud är så Extremt personligt så att fråga någon annan vad de gillar är som att fråga om han gillar mamma eller pappa bäst. Deras svar lär inte påverka dig.

Så fråga efter några kvalitativt bra lurar, sen är det bara att ge sig ner på stan och testa dessa. Testa är ett måste om man vill ha bra ljud

*PS, nämn vilken musikstil du gillar för olika lurar brukar funka bättre till viss sorts musik. Och undvik studiolurar. Dessa är för fine-tuning av musik och inget man vill avnjuta musik med

Lycka till i djungeln!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tack @talonmas, Jag lyssnar på all musik, allt från tung Techno till 30 tal o Electroswing till ibland klassiskt. Men har satt siktet på lurar omkring 2-3K klassen och börjar leta där

ja hörlurar är Världen ljungel. internet (Youtube) sade också att det är bara prova prova prova som gäller. har kollat på k712-pro men förstår att bäst är att försöka hitta en butik eller liknande där jag kan testa Lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dastene:

För att ställe en följd fråga, har själv funderat på en schiit stack med Modi3 och Magni 3.
men frågan är Vad för hörlurar skulle du Reka om du skulle ha dem till Blandad använding (spel/musik/film)

Jag kör Sennheiser HD58X till min Schiitstack. Satt lite hårt på huvudet i början, men har töjt sig och sitter skönt nu. Ganska liten soundstage, men grym positionering och ganska "mjukt" och roligt ljud. Testade ett par Beyerdynamic DT 990 Pro 250 Ohm först, men tyckte att diskanten var för skarp och de satt riktigt obekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnollten:

Jag kör Sennheiser HD58X till min Schiitstack. Satt lite hårt på huvudet i början, men har töjt sig och sitter skönt nu. Ganska liten soundstage, men grym positionering och ganska "mjukt" och roligt ljud. Testade ett par Beyerdynamic DT 990 Pro 250 Ohm först, men tyckte att diskanten var för skarp och de satt riktigt obekvämt.

Skaffade ett par AKG 712 pro.. tycker dem fungerar riktigt bra och sitter riktigt nice. Enda skulle vara att jag kanske önskat tyngre bas, men inget jag grämer mig över.