Permalänk
Medlem

@sebbe500 du får länka direkt till bilden:

Dags att plocka fram en gammal tandborste och gå loss med spriten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Vi tvättade rent med sprit och testade. Genom något mirakel så fick vi bild. Nu blir de att göra rent moderkortet.
https://imgur.com/a/DtpgdIU

Får inte bilden att fungera

Permalänk

Har ni bara spritat in grejerna riktigt ordentligt så har ni klarat er undan ett ölfiasko

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag har inte uppfattat det som att man defakto är tvungen att laga skadan? Jag blir väl ändå ersatt för vad det kostar att åtgärda den skada som jag har på min produkt? Jag har verkligen inte haft för avsikt att göra ett försäkringsbedrägeri, jag trodde det var helt okej att bara bli ersatt för den skada jag fått på min produkt?

Ett försäkringsbedrägeri är väl att begära pengar för skador som man inte har fått eller som man orsakat medvetet? För min produkt är ju fortfarande skadad. Om jag vill sälja den vidare så får jag ju inte i närheten av vad jag annars hade fått för den och det är väl ändå det som försäkringsbolaget ersatt mig för?

Edit: läst lite om vad som är ett försäkringsbedrägeri och kan inte se att det är något bedrägeri eftersom man inte vid någon tidpunkt vilseleder eller ljuger för försäkringsbolaget när man berättar exakt hur skadan har uppkommit och på vilken produkt det är och sen inkommer med uppgifter om vad det kostar att reparera den uppkomna skadan och sedan blir ersatt för det. Stycket nedan förklarar det ganska väl tycker jag:

"Försäkringsbedrägeri är ett brott där en försäkringstagare genom sitt agerande får ersättning för en skada som inte inträffat eller medvetet skaffar sig en högre ersättning än vad den försäkrade är berättigad till. Att överdriva värdet på det som stulits eller gått sönder är ytterligare ett exempel."

Om du får pengar av ett försäkringsbolag i ett specifikt syfte, som för att reparera en dator och det visar sig att du enligt dig själv egentligen inte behöver reparera den och du då istället behåller pengarna som är öronmärkta för det syftet. Ja då "bedrar" försäkringsbolaget. Men ja det är väl möjligen en gråzon. Men hade du inte intentionen att reparera den och du begär pengar för att reparera så anser jag och nog många med mig att det inte är helt korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Om du får pengar av ett försäkringsbolag i ett specifikt syfte, som för att reparera en dator och det visar sig att du enligt dig själv egentligen inte behöver reparera den och du då istället behåller pengarna som är öronmärkta för det syftet. Ja då "bedrar" försäkringsbolaget. Men ja det är väl möjligen en gråzon. Men hade du inte intentionen att reparera den och du begär pengar för att reparera så anser jag och nog många med mig att det inte är helt korrekt.

Mjo, jag fattar hur du tänker, grejen var såhär; när ramen gick sönder såg det ut som att den skulle ramla isär sakta men säkert och jag hörde av mig till försäkringsbolaget direkt för att anmäla skadan. De bad mig då att ta in ett kostnadsförslag från en verkstad vilket jag gjorde direkt via mejl eftersom jag var utomlands en längre tid. När jag väl kom hem och skulle laga skärmen så hade den ändå inte fallit sönder mer och jag har helt enkelt bara inte lämnat in den eftersom den inte stör mig. Det faller dock av lite småbitar från time to time och till slut lär jag behöva laga den hur som haver om jag vill kunna använda den om inget annat dör först så att säga.

Men det tipset jag gav att medvetet göra det håller jag med om att det inte känns legit. Däremot ska man ju alltid anmäla skador till försäkringsbolaget, men om grejerna funkar så behövs det ju inte

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Nytt moderkort inhandlat Maj 2022. Nätaggregatet slog ifrån så fort vi kopplade in den övre strömkontakten. Vi såg att moderkorten till ryzen hade sjunkit i pris så vi testade köpa nytt och montera allt. Polarn har kört i 3 veckor nu utan fel.
Processor, minnen, m2 ssd samt nätagg funkar ändå.
Grafikortet har han kört i en annan burk under denna tiden.
Så detta misstag kostade totalt sett typ 500 spänn, kan man ha mer tur.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Intressant att ni väntade nästan två år med att köpa nyare moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Intressant att ni väntade nästan två år med att käpa nyare moderkort.

Polarn trodde väl de va pengar i sjön, att inget skulle funka. Sedan så hade han ju en backup dator han lånade av mig som funka tillräckligt bra med hans grafikort.
Men ja han hade väll försökt glömma sitt misstag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av sebbe500:

Polarn trodde väl de va pengar i sjön, att inget skulle funka. Sedan så hade han ju en backup dator han lånade av mig som funka tillräckligt bra med hans grafikort.
Men ja han hade väll försökt glömma sitt misstag.

Då var det iaf ingen större fara iom extradator. Alla försöker vi gräva djupare hål för våra misstag^^