Permalänk
Medlem

CPU-fläkten initieras inte

Jag har stött på ett väldigt märkligt problem som jag inte lyckas hitta någon lösning på och tänkte höra om någon här kanske kan tänkas ha ett förslag.

Kör Windows 10 Pro, 1903 med en AMD 3700X processor och ett Gigabyte X570-I AORUS PRO WIFI.
Ganska ofta på senare tid så initieras inte min CPU fläkt (Noctua NH-U12A), vilket program jag än använder så hittas inte fläktsensorn och den står helt stilla oavsett hur varm processorn blir.

Har testat att uppdatera Bios till senaste versionen; F20.
Har testat att installera SIV (Gigabyte's fläktprogram), det visade endast RPM som 0 då den inte initierades.
Har googlar som en tok utan att hitta någon ledtråd vad som kan tänkas vara problem.

Fläkten är kopplad direkt på cpu_fan headern med splittern som hängde med fläkten, eftersom det är en push-pull konfiguration med två fläktar.
Att boota om ett antal gånger löser felet, man hör vid uppstart att fläkten en kort stund går på 100% och vet då att man lyckats pricka en "fungerande" boot.

Hur löser jag detta :S?

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt också haft problem med 2 olika Gigabyte kort (Z390 I och X570 ELITE) och Noctuas NF-A12x25 fläkt (som NH-U12A använder) där de helt enkelt inte går igång alltid, och jag hittade aldrig någon permanent lösning.

Alla andra fläktar jag testat med (Noctuas S12, A14, F12, Corsair ML 120, 140, m.m.) är det aldrig problem med på dem moderkorten. Samtidigt har NF-A12x25 fläktarna alltid fungerat på alla andra moderkort jag testat (Asus Z370-F och B450 I).

Det är jäkligt märkligt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

En del noctua kablar har ett fast motstånd för att minska varvet o om du oxo pwm styr så blir det för låg volt till fläkten.

Mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Finns det ingen CPU_OPT på moderkortet som kan konfigureras i BIOS till att styras av CPU-temp d.v.s. så att du kan skippa splitterkabeln till fläktarna?

Permalänk
Medlem

Tack för er input.
Dessvärre finns bara CPU_FAN och ytterligare en sys_fan(chassi-fläkt) vilken inte kan sättas i något slavläge vad jag har hittat..
Ska dubbelkolla min splitter imorgon, så jag inte av misstag valde low noise adaptern.

Permalänk
Medlem

@Zeroastic: En annan väg är ju att köpa en PWM-hub för någon hundring, om det är så enkelt som att kontakten på moderkortet inte orkar startströmmen på två fläktar samtidigt utan att få spänningsfall. Har du testat att bara koppla in ena fläkten?

Exempel från Google:
https://fyndiq.se/product/42078985-10way-4-pin-pc-cpu-pwm-coo...

Permalänk
Medlem

fläkt

Jag kopplade 1 fläkt till cpufan och en till pumpfan på min d15.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@MaGosT: En annan väg är ju att köpa en PWM-hub för någon hundring, om det är så enkelt som att kontakten på moderkortet inte orkar startströmmen på två fläktar samtidigt utan att få spänningsfall. Har du testat att bara koppla in ena fläkten?

Exempel från Google:
https://fyndiq.se/product/42078985-10way-4-pin-pc-cpu-pwm-coo...

Den där var ju smidig, det får nog bli och testa en PWM-hub, hade faktiskt ingen aning att dessa fanns