Permalänk
Medlem

Acer Nitro 5

Vad tror ni om denna dator https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5403999 ?

Vill uppgradera från min gamla Acer laptop som är från 2012. Kravet var hdmi 2.0 eftersom jag har en Philips 4K tv som jag använder som datorskärm.

Använder datorn till youtube, spotify, filmtittande, streamingsajter och Football Manager spelen.

Andra tips eller alternativ? 7500 kr som denna kostar tycker jag känns rimligt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lenovo'n såg intressant ut. Det priset gäller bara i helgen sen kostar den 10k. Får nog slå till

Permalänk
Medlem

@oath5: Den har en ledig minnesplats och du bör köpa till en 8Gb som passar för totalt 16Gb, om du tänker spela spel.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

@oath5: Den har en ledig minnesplats och du bör köpa till en 8Gb som passar för totalt 16Gb, om du tänker spela spel.

Sitter med Lenovon nu men kan inte få ut 60hz på bildskärmen. Är det inte en hdmi 2.0 eller vad kan vara felet? Fan vilket antiklimax. Snackar om 60hz på min 4k tv alltså. Jag har så att jag bara ser bild på tvn och inte från datorns skärm.

Permalänk
Medlem

Din processors grafik klarar inte av 4k 60hz över hdmi, så om du kan ställa in vilken grafik som ska stå för output och välja nvidia gpu istället, så kanske det fungerar?

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Din processors grafik klarar inte av 4k 60hz över hdmi, så om du kan ställa in vilken grafik som ska stå för output och välja nvidia gpu istället, så kanske det fungerar?

Är inte hemma nu men hur/vart gör man det?

Permalänk
Medlem

@oath5: Du ställer in det i nvidia control panel.

Annars kan du prova och ställa in en custom resolution i kontrollpanelen för intel grafiken och se om det fungerar bättre.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

@oath5: Du ställer in det i nvidia control panel.

Annars kan du prova och ställa in en custom resolution i kontrollpanelen för intel grafiken och se om det fungerar bättre.

Ja det är i nvidias kontrollpanel jag har varit inne i. Får dubbelkolla hemma sen.

Permalänk
Medlem

Hårdvarumässigt ska det gå: https://psref.lenovo.com/syspool/Sys/PDF/IdeaPad/IdeaPad_Gami...
Säker på att kabeln är certifierad att klarar av 4k 60Hz och inte en Kina kopia?

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Hårdvarumässigt ska det gå: https://psref.lenovo.com/syspool/Sys/PDF/IdeaPad/IdeaPad_Gami...
Säker på att kabeln är certifierad att klarar av 4k 60Hz och inte en Kina kopia?

Japp jag köpte denna kabeln till tvn https://www.webhallen.com/se/product/297424-Deltaco-High-Speed-Premium-HDMI-kabel-2m-Svart?utm_source=email&utm_medium=ecommerce&utm_campaign=orderconfirm

Permalänk
Medlem

Kontrollera både Intels och Nvidias grafikkortsinställningar, sen dubbelkolla att TV:s HDMI ingång klarar också HDMI 2.0.

Vad är det för Philips TV?
Dubblerar du skärmen så att den visar samma bild eller lägger du till den som extra?

Windows har egen inställning för uppdateringsfrekvens:
När TV:n är ansluten, högerklicka och gå till "Display Settings", välj TV:n som antagligen är nr. 2.
Skrolla ner och välj "Advanced display settings" och sen "Display adapter properties for Display 2".
I nya rutan väljer du fliken "Monitor" och där går det att ändra uppdateringsfrekvensen. (Inställningen kanske ändras om du dubblerar)

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Kontrollera både Intels och Nvidias grafikkortsinställningar, sen dubbelkolla att TV:s HDMI ingång klarar också HDMI 2.0.

Vad är det för Philips TV?
Dubblerar du skärmen så att den visar samma bild eller lägger du till den som extra?

Windows har egen inställning för uppdateringsfrekvens:
När TV:n är ansluten, högerklicka och gå till "Display Settings", välj TV:n som antagligen är nr. 2.
Skrolla ner och välj "Advanced display settings" och sen "Display adapter properties for Display 2".
I nya rutan väljer du fliken "Monitor" och där går det att ändra uppdateringsfrekvensen. (Inställningen kanske ändras om du dubblerar)

Denna tv https://www.webhallen.com/se/product/304634-Philips-2019-43-LED-TV-43PUS6754-4K-UHD-Ambilight-HDR-Smart?utm_source=email&utm_medium=ecommerce&utm_campaign=orderconfirm

Permalänk
Medlem

@oath5: TV:n ser bra ut.

Uppdatera till senaste grafikdrivrutiner som kanske löser det och om möjligheten finns, prova med annan HDMI-kabel.
Om det inte löser det, då vet jag inte vad det kan bero på om alla specifikationer stämmer och inställningar kontrollerades.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

@oath5: TV:n ser bra ut.

Uppdatera till senaste grafikdrivrutiner som kanske löser det och om möjligheten finns, prova med annan HDMI-kabel.
Om det inte löser det, då vet jag inte vad det kan bero på om alla specifikationer stämmer och inställningar kontrollerades.

Hittade 60hz på den högsta upplösningen 3850x2160 så det verkar fungera nu tack för hjälpen alla