Permalänk
Inaktiv

Citron - katter avskyr citroner, brukar slänga en, lite uppmosad om någon får för sig att gräva i rabbatter, håller 3-4 dagar.
Chillipeppar - strös där man ej vill ha dem, funkar tills det regnar bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nu är ju en katt knappast en investering, så förstår inte riktigt hur det monetära värdet på katten spelar in.

Bor du ute på landet håller det ofta små-gnag borta; så definitivt en investering där; men i övrigt så är det en utgift för att få ha någon du bryr dig om och kan få kärlek tillbaka ifrån.

Folk skaffar ju generellt katter på grund av sällskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Även om vissa saker är populära så är det en fråga vart djurmisshandel går? Även om man rättsligt inte åker dit så är vattenkastning på annans katt, lite som att aga någon annans barn på den tid då aga var lagligt. Får kattägaren se detta så har ni en rejäl ovänskap.

Mitt råd är att göra stället oattraktivt för katten genom olika saker som luktar. Det finns flera tips här: https://www.expressen.se/leva-och-bo/tradgard/trott-pa-katter...

Att spruta vatten på en katt skadar den inte, däremot är det effektivt, då de flesta katter inte gillar vatten. Så som kattägare sedan barnsben, så ser jag hellre det, än att någon sparkar eller skrämmer den genom att jaga eller slå efter den. Ser sådant beteende ibland och blir lika arg varje gång.

Som kattägare ser man oftast inte hur katten beter sig annat än hemma. Så om den gör andra galna, arga eller ledsna, har de min tillåtelse att göra något åt det, så länge de inte skadar katten. Men alla är vi olika, vad man ser som misshandel.... tur det finns andra knep också.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Om det inte är en investering kan det ju bli ännu svårare att motivera en utgift.

Tvärt om. Man har katt som husdjur för man gillar sällskapet. En katt kostar massor. De ska ha mat, veterinärbesök, kattvakt etc som kostar mycket under en katts liv, som kan vara drygt 20 år. En kastrering är en skitsumma i sammanhanget. Ingen normal kattägare skulle hellre avliva katten om de blev tvungna att kastrera. Tror du trollar här för att verka ball.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Så, nu lägger vi ner alla förslag som är skadliga och olagliga.
Annars tar jag fram hammaren

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Kaffefiltret verkar funka än så länge. Den sprang bara förbi.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Tvärt om. Man har katt som husdjur för man gillar sällskapet. En katt kostar massor. De ska ha mat, veterinärbesök, kattvakt etc som kostar mycket under en katts liv, som kan vara drygt 20 år. En kastrering är en skitsumma i sammanhanget. Ingen normal kattägare skulle hellre avliva katten om de blev tvungna att kastrera. Tror du trollar här för att verka ball.

Skulle folk älska sina katter hade denna tråden aldrig varit aktuell.

Att släppa ut sitt husdjur är inte att älska det, ingen skulle släppa ut sitt dagisbarn att leka i trafiken. Jag arbetade som morgontidningschaufför ett tag, då fick man se både överkörda katter och katter som man var nära att köra över själv. Stannade en gång för att titta på en överkörd katt för att se om den kanske levde. Det gjorde den inte, baken på den hade blivit mosad Är vid en fabrik det där så misstänker att en långtradare gjorde det, i alla fall så syndes det att det varken varit snabb eller speciellt smärtfri död, munnen var öppen som att den dött i i skrik och ögonen var helt uppspärrade. Nej det är inte att älska sitt husdjur att släppa ut dem.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nu är ju en katt knappast en investering, så förstår inte riktigt hur det monetära värdet på katten spelar in.

Om det emotionella värdet för dig är lägre än vad som krävs för att behålla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

En katt håller på och terroriserar svalorna i huset. Kan sitta därunder i flera timmar så de inte vågar flyga ut. Varje dag kommer den.
Runt 12 tiden är det dock för varmt för den så den hittar på något annat, men morgon och kväll sitter den där.

Kan man på något snällt sätt skrämma bort den? Helst skulle jag vilja lägga ut något eller spraya med parfym eller något så att den inte vill vara här.

Rådjursstängsel runt det du inte vill att den ska komma in till.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Bor ute på landet och frugan skaffade kycklingar, någon grannkatt fick tag på två av dem, katten sprutades sedan med vattenslang några gånger och har sedan dess inte setts till. Kan man med vattenslang avskräcka en katt att jaga fåglar som går på marken så tror jag du inte kommer ha några problem med svalor.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Att släppa ut sitt husdjur är inte att älska det

Du har missförstått relationen mellan katt och människa. Det är inte katten som är husdjuret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Skulle folk älska sina katter hade denna tråden aldrig varit aktuell.

Att släppa ut sitt husdjur är inte att älska det, ingen skulle släppa ut sitt dagisbarn att leka i trafiken.

Man brukar säga att katten äger dig och inte tvärt om
Katter har levt runt människor i tusentals år men bara blivit ett husdjur de senaste hundra, inte konstigt att deras normala beteende, ut och jaga bort "skadedjur" lever kvar då det var detta beteende som gjorde de accepterade bland människor i första början.

En katt som är instängd hela tiden blir lätt uttråkad och deprimerad så även om man skulle vilja gosa med katten med jämnan så vill inte katten det... den behöver ut och aktivera sina sinnen. Kan lova att de flesta följer katterna när de är mindre och inte orkar gå så långt som har litet revir (överbeskyddande föräldrar...) men blir svårt när katten blir äldre och vill vara ute och jaga fästmö om nätterna när den blir äldre.

Permalänk
Medlem

Köp en plastgurka eller plastorm? 😂

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Antingen slutar ni att posta olämpliga/olagliga förslag eller då får vi ganska enkelt låsa tråden. Djurplågeri o.l. hör ej hemma på Sweclockers!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Skulle folk älska sina katter hade denna tråden aldrig varit aktuell.

Att släppa ut sitt husdjur är inte att älska det, ingen skulle släppa ut sitt dagisbarn att leka i trafiken. Jag arbetade som morgontidningschaufför ett tag, då fick man se både överkörda katter och katter som man var nära att köra över själv. Stannade en gång för att titta på en överkörd katt för att se om den kanske levde. Det gjorde den inte, baken på den hade blivit mosad Är vid en fabrik det där så misstänker att en långtradare gjorde det, i alla fall så syndes det att det varken varit snabb eller speciellt smärtfri död, munnen var öppen som att den dött i i skrik och ögonen var helt uppspärrade. Nej det är inte att älska sitt husdjur att släppa ut dem.

Jag tycker att det verkar som att många släpper ut sina tonåringar utan tillsyn för de dyker ju upp på olämpliga ställen och missköter sig värre än katter brukar göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

***Uppmaning***

Antingen slutar ni att posta olämpliga/olagliga förslag eller då får vi ganska enkelt låsa tråden. Djurplågeri o.l. hör ej hemma på Sweclockers!

Jag tycker vi kan stänga tråden nu Har fått bra svar och katten i fråga verkar inte gillar kaffesump.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tycker vi kan stänga tråden nu Har fått bra svar och katten i fråga verkar inte gillar kaffesump.

Ok, tråd låst.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...