Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vänta till svalorna är utflugna. Sen river du ut boet och i samma veva blir du av med katten. Svalor i hus är inte bra utan snarare en ohyra. Gissar att de bor under takpannorna vid takfoten. Det är inte bra.

Svalor tar mycket insekter vilket kan göra utemiljön betydligt behagligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Även om vissa saker är populära så är det en fråga vart djurmisshandel går? Även om man rättsligt inte åker dit så är vattenkastning på annans katt, lite som att aga någon annans barn på den tid då aga var lagligt. Får kattägaren se detta så har ni en rejäl ovänskap.

Det är bara lite vatten. Katten gillar det inte, men tar inte fysisk skada på något vis och det är rimligen inte nära någon definition av djurmisshandel.
Lite vatten känns som en bättre lösning än att tex fysiskt göra illa den med Nerf eller vad det nu cirkulerade för andra förslag. (fällor??)

Om katten gör något den inte ska på någon annans tomt så känns ett par snabba drag med vattenpistol eller sprayflaska som en rimlig åtgärd som inte ger någon skada alls på katten och inte borde uppröra någon vettig kattägare, så länge man inte gör mer än så.
(Har man två katter som slåss så kan en hink vatten vara ett hyfsat effektivt sätt att få stopp på det hela tex)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Hejss:

Svalor tar mycket insekter vilket kan göra utemiljön betydligt behagligare.

Och katter tar råttor och andra gnagare vilket också gör miljön tryggare.

Jag har svalor till den förbannelse i mina byggnader, katter likaså. Men jag har ej sett katter kommit med en svala. Däremot har jag sett katter fått nys på saker som ekorrebo, där de j-vlarna gör rent och kommer med en ekorre om dagen. Lycka till att säga aja baja till katten om detta.
Så några svalor oroar jag mig inte att katter tar, ofta bygger de på såna ställen där katterna ej kommer åt. svalor brukar ej heller vara på backen som andra fåglar.

*edit*
Jag har ladugård där det finns katter som sover/bor i ladan. Högst uppe i ladan gissa vad som varje år har bon där? (svalor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att ni hade fåglar som katter kunde ta är väldigt ovanligt. Jag har svårt att se vilka typ av fåglar det kan vara. Fasaner vet jag några hade, kanske kunde katter ta ungarna. Men utgående hönor, kalkoner har jag aldrig sett något problem med.
Vanliga sällskaps fågel arter som undulater, ja de är så små så man måste ha ett galler som även stänger ute katten.

Smiter en katt in och man inte märker det av någon anledning kan den utan problem stoppa in tassarna i en bur och döda en småfågel/hamster, exakt detta hände min pappa när han var liten därför vi var noga med att hålla katter borta under de åren vi hade fåglarna. Just fåglar är dessutom ofta inte särskilt stresståliga. I vårt fall var det två Nymfparakiter.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Lite vatten känns som en bättre lösning än att tex fysiskt göra illa den med Nerf eller vad det nu cirkulerade för andra förslag.

Nerf är bara skumgummi-pilar så det är helt ofarligt. Det är ju för sjutton bara en leksak för barn. Använde det mot min katt när han hoppade upp på köksbänken. Kunde rimligen inte köra med vatten inomhus, skaffade en Nerf-pistol och kunde sedan "skjuta" katten utan att kliva upp ur soffan. Fungerade hyfsat. Han var aldrig särskilt rädd men till slut lärde han sig att när jag gjorde mantelrörelse på Nerf:en så var det kanske rätt lagom att hoppa ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du får helt enkelt skaffa en vattenpistol i form av en svala

Haha.

Skrivet av yaxez:

Prassel med aluminiumfolie brukar få katter att fly för livet.

Okej det är ju också intressant. Får bygga en kattskrämma i folie och papier-maché

Skrivet av orginallinus:

Förstår inte riktigt hur du menar. Du håller svalor i ditt hus? Katten sitter under huset? Svalorna bor under huset? Hade en gång en katt som var bra på att sitta på TAKET och fiska, precis där nocken gick ut och svalorna hade sitt inflygningshål. Eller menar du kanske att katten hoppar upp på väggen, svalorna bor i någon slags lågt garage eller liknande? Vi hade problem med en av våra katter som tog sats och hoppade en 2-3 meter upp väggen på en fågelholk vi satt där. Löste det genom att bygga en skärm med plåt så kattrackarn inte kunde hoppa upp på holken.

Jag har "två tak" ett undre och det är det som katten står på. Det kanske bara är 1.5 m upp till takpannorna där ifrån. Tror katten kan hoppa upp den höjd som behövs, om den lyckas fånga en svala är en annan sak. Men nu så vågar ju de inte sig ut så ungarna inte får mat.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vänta till svalorna är utflugna. Sen river du ut boet och i samma veva blir du av med katten. Svalor i hus är inte bra utan snarare en ohyra. Gissar att de bor under takpannorna vid takfoten. Det är inte bra.

Nej det finns väldigt lite svalor i Stockholm nu jämfört när jag var barn. Men visst har hört att deras bo och skit kan förstöra.

Skrivet av Hejss:

Svalor tar mycket insekter vilket kan göra utemiljön betydligt behagligare.

Japp tycker det blir mindre mygg när de är här.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och katter tar råttor och andra gnagare vilket också gör miljön tryggare.

Jag har svalor till den förbannelse i mina byggnader, katter likaså. Men jag har ej sett katter kommit med en svala. Däremot har jag sett katter fått nys på saker som ekorrebo, där de j-vlarna gör rent och kommer med en ekorre om dagen. Lycka till att säga aja baja till katten om detta.
Så några svalor oroar jag mig inte att katter tar, ofta bygger de på såna ställen där katterna ej kommer åt. svalor brukar ej heller vara på backen som andra fåglar.

*edit*
Jag har ladugård där det finns katter som sover/bor i ladan. Högst uppe i ladan gissa vad som varje år har bon där? (svalor)

Fast nu ska ju varenda jevul i mitt område ha katt. Finns säkert 10-20 olika katter i närheten. Har aldrig sett en mus eller råtta häromkring. Typ 2-3 katter hade ju räckt. Men det är ett radhusområde.

De senaste 12 åren har hussvalan minskat med mellan 28–47 %
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hussvala

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Hejss:

Svalor tar mycket insekter vilket kan göra utemiljön betydligt behagligare.

Ja, absolut! Jag sa inte att det var något fel med att ha svalor i närheten men inte i byggnader! Svalor har sin plats i ekosystemet likväl som katten.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Vattenpistol är ju klassiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vattenpistol är ju klassiker

Får det ju vara en katt som är rädd för sånt med, mina katter är ju ett gäng med Terrorister så dom hade ju inte brytt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Får det ju vara en katt som är rädd för sånt med, mina katter är ju ett gäng med Terrorister så dom hade ju inte brytt sig.

Haha nåväl, enligt min erfarenhet är majoriteten av katter rätt så rädda för vatten men såklart det finns undantag.
Det går säkert att spruta något mer obehagligt än vatten men då kommer moralfrågan in i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Nerf är bara skumgummi-pilar så det är helt ofarligt. Det är ju för sjutton bara en leksak för barn. Använde det mot min katt när han hoppade upp på köksbänken. Kunde rimligen inte köra med vatten inomhus, skaffade en Nerf-pistol och kunde sedan "skjuta" katten utan att kliva upp ur soffan. Fungerade hyfsat. Han var aldrig särskilt rädd men till slut lärde han sig att när jag gjorde mantelrörelse på Nerf:en så var det kanske rätt lagom att hoppa ner.

Visst, borde väl inte vara några större problem, men man kan ju få en oturlig träff mitt i ett öga eller liknande...
Och jag har viss förståelse om andra kattägare blir sura om man skjuter projektiler på deras katt, jämfört med lite vatten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

En katt håller på och terroriserar svalorna i huset.

Ehm... varför har du svalor i huset?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Haha nåväl, enligt min erfarenhet är majoriteten av katter rätt så rädda för vatten men såklart det finns undantag.
Det går säkert att spruta något mer obehagligt än vatten men då kommer moralfrågan in i spel.

Undantag finns helt klart. Speciellt vissa raser. Exempel:

Katt som hänger med in i duschen

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Visa mig då en färskare källa som säger att det är koppeltvång och ok att fånga grannens katt i minkfälla som du påstår, tack. Kan nämligen inte hitta det någonstans.

Gällande koppeltvång så måste du ringa länsstyrelsen och uppge från vilken kommun du ringer ifrån.
Minkfälla får inte användas för att fånga katter, men fritt fram för att fånga minkar. Är grannkatten dum nog att gå in i minkfällan så finns det inget fel i sig förutom att katten va dum nog att gå in dit Du är vuxen nog att förstå ett moment 22.

Permalänk
Medlem

Hur konstigt det här än låter, katter avskyr människobajs. Så gå ut och lägg några sköna på gräsmattan så är katten borta inom kort.

Lycka till!

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Visst, borde väl inte vara några större problem, men man kan ju få en oturlig träff mitt i ett öga eller liknande...
Och jag har viss förståelse om andra kattägare blir sura om man skjuter projektiler på deras katt, jämfört med lite vatten.

Dom skall vara ofarliga även för ögonen. Det är viktigt. Jag har svårt att tro att grannarna skulle se det här som annat än en kul grej. Du får väl trycka upp några T-shirts med texten "Swallow Defence Force". Här är en klassiker i sammanhanget:

https://www.youtube.com/watch?v=1YyouZkb8ZY

Permalänk
Medlem

Jag vaknade rätt tidigt i morse och jag gick till fönstret på övervåningen och just då höll katten på och klättrade upp. Den kom och la sig under svalboet igen. Jag tog en ny näve vitpeppar och kastade mot den. Nu försvann den i ett par timmar iaf. Blev vitpeppar igen och la nu ut ett kaffefilter med sump där den brukar vilja vara.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

En katt håller på och terroriserar svalorna i huset. Kan sitta därunder i flera timmar så de inte vågar flyga ut. Varje dag kommer den.
Runt 12 tiden är det dock för varmt för den så den hittar på något annat, men morgon och kväll sitter den där.

Kan man på något snällt sätt skrämma bort den? Helst skulle jag vilja lägga ut något eller spraya med parfym eller något så att den inte vill vara här.

Hade en katt som alltid hoppade upp på motorhuven och repade lacken när trampdynorna inte hängde med... blev helt tokig och prövade allt. provade att hälla ut vitpeppar runt bilen, citron m.m. grannarna trodde jag blivit galen
fick dock inte bukt med problemet. kunde inte alls förlika mig med att kattägarna inte har något ansvar med något sådant.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vänta till svalorna är utflugna. Sen river du ut boet och i samma veva blir du av med katten. Svalor i hus är inte bra utan snarare en ohyra. Gissar att de bor under takpannorna vid takfoten. Det är inte bra.

Tänk på att svalor finns där för att det är gott om insekter i din närhet. Om du tar bort svalorna så kommer du att öka populationen av flugor, mygg och bromsar, vilket är betydligt mer irriterande än svalorna.

Om du inte gillar svalor så får du väl flytta någon annan stans där de inte finns.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Tänk på att svalor finns där för att det är gott om insekter i din närhet. Om du tar bort svalorna så kommer du att öka populationen av flugor, mygg och bromsar, vilket är betydligt mer irriterande än svalorna.

Om du inte gillar svalor så får du väl flytta någon annan stans där de inte finns.

Har redan svarat på frågan angående insekter innan i denna tråden. Svalor gillar att bo i byggnader men det är inte deras naturliga plats att bo på.

Tänker du på samma sätt om getingar???

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Har redan svarat på frågan angående insekter innan i denna tråden. Svalor gillar att bo i byggnader men det är inte deras naturliga plats att bo på.

Tänker du på samma sätt om getingar???

Numera har det blivit en naturlig del för svalor att bo i/på byggnader. De svalor som nu bor på det viset har haft några hundra år på att anpassa sig till just den boendeformen. Om du nu har något förslag på vad deras "naturliga" boendeform är så får du gärna beskriva den. Tänk på att det finns många olika varianter på svalor.

Om det är några fåglar som verkligen är problem så är det trutar och måsar som för oväsen även mitt i natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag har "två tak" ett undre och det är det som katten står på.

Så hur kommer katten upp på taket? Går det att undanröja möjligheterna för den att ta sig upp så har du nog löst problemet. Du kan också pröva om möjligt att lägga något där katten brukar sitta, typ en rulle hönsnät eller liknande, katter brukar inte gilla saker som rör sig under dem...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Vattenslag kan nog vara bra, men då bör det nog upprepas flera gånger. Kanske någon typ av elektrisk tråd som man har runt hästhagar. Finns nog hos Granngården

Säg till din granne att du tänkt skaffa katt och fråga om deras katt är kastrerad. Nu i sommar blev det nämligen bestämt att alla utekatter ska vara kastrerade. Har du tur och katten otur så tycker grannarna inte att kostanden för kastreringen är värt det då citat: "Katter anses rent generellt sakna ekonomiskt värde" och gör sig av med katten istället.

Källa: Vi i Villa

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Så hur kommer katten upp på taket? Går det att undanröja möjligheterna för den att ta sig upp så har du nog löst problemet. Du kan också pröva om möjligt att lägga något där katten brukar sitta, typ en rulle hönsnät eller liknande, katter brukar inte gilla saker som rör sig under dem...

Hmm kanske inte så dum idé med hönsnätet. Smart!

Har inte sett till katten alls idag efter kaffefilter med sump i på dess favoritplats. Men vi får väl se ikväll.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Vattenslag kan nog vara bra, men då bör det nog upprepas flera gånger. Kanske någon typ av elektrisk tråd som man har runt hästhagar. Finns nog hos Granngården

Säg till din granne att du tänkt skaffa katt och fråga om deras katt är kastrerad. Nu i sommar blev det nämligen bestämt att alla utekatter ska vara kastrerade. Har du tur och katten otur så tycker grannarna inte att kostanden för kastreringen är värt det då citat: "Katter anses rent generellt sakna ekonomiskt värde" och gör sig av med katten istället.

Källa: Vi i Villa

Står inget om kastrerade katter i din källa vad jag kan se. Men det är en lite rolig idé också att säga att jag ska skaffa "inne katt" som får vara på tomten ibland.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Står inget om kastrerade katter i din källa vad jag kan se. Men det är en lite rolig idé också att säga att jag ska skaffa "inne katt" som får vara på tomten ibland.

Källan avsåg det "ekonomiska värdet" på en katt.

Källa på kastrering kan du få här:

Källa Expressen
P-piller verkar räknas också, samt att ha dem inhägnat.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Källan avsåg det "ekonomiska värdet" på en katt.

Källa på kastrering kan du få här:

Källa Expressen
P-piller verkar räknas också, samt att ha dem inhägnat.

Nu är ju en katt knappast en investering, så förstår inte riktigt hur det monetära värdet på katten spelar in.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Numera har det blivit en naturlig del för svalor att bo i/på byggnader. De svalor som nu bor på det viset har haft några hundra år på att anpassa sig till just den boendeformen. Om du nu har något förslag på vad deras "naturliga" boendeform är så får du gärna beskriva den. Tänk på att det finns många olika varianter på svalor.

Om det är några fåglar som verkligen är problem så är det trutar och måsar som för oväsen även mitt i natten.

Givetvis eftersom att svalor ofta bygger i hus. Men det är inte deras ända plats. Jag vet egentligen inte vad det är vi diskuterar? TS vill få bort en katt. Jag säger att det bästa är att lösa grundproblemet då jag dessutom vet vilken skada svalor kan utgöra. Vill man ha kvar svalor i huset så får man det, jag bryr mig inte.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Vattenslag kan nog vara bra, men då bör det nog upprepas flera gånger. Kanske någon typ av elektrisk tråd som man har runt hästhagar. Finns nog hos Granngården

Säg till din granne att du tänkt skaffa katt och fråga om deras katt är kastrerad. Nu i sommar blev det nämligen bestämt att alla utekatter ska vara kastrerade. Har du tur och katten otur så tycker grannarna inte att kostanden för kastreringen är värt det då citat: "Katter anses rent generellt sakna ekonomiskt värde" och gör sig av med katten istället.

Källa: Vi i Villa

Står ingen stans gällande kastreringsbiten. Lagen ger mycket skydd åt ägaren men om man inte vill ha det på sin tomt så får man skydda sig själv likt man gör med vildsvin, rådjur, mullvard eller andra djur.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Nu är ju en katt knappast en investering, så förstår inte riktigt hur det monetära värdet på katten spelar in.

Om det inte är en investering kan det ju bli ännu svårare att motivera en utgift.

Visa signatur

NO MAAM