En studie i felaktiga beslut vid datorbygge och videoproduktion

Permalänk
Melding Plague

En studie i felaktiga beslut vid datorbygge och videoproduktion

Äventyret med Ben Eaters datorbyggsats har nått sitt bittra slut. Häng med på den rafflande uppföljningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyckte detta var härligt ändå. Jag gillar ambitionen, och det fick mig att kolla igenom Ben Eaters video där han demonstrerar hur processorn funkar. Rigtigt roligt. Blev ju sugen på att testa själv om jag kan lyckas med att få igång en sådan processor!

Permalänk
Medlem

Ludvig, tumme upp på tishan! (Har själv ”Nuke Mars” varianten! )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Vet ni vad ni brände? Själva 6502-CPU:n kostar ju bara några tior att köpa om det är är trasig.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Aloysius:

Vet ni vad ni brände? Själva 6502-CPU:n kostar ju bara några tior att köpa om det är är trasig.

Nä men vi hade två uppsättningar av samma sak. Vi fick inte någon av dem att funka. Oklart om vi bränt en krets, kopplat något fel, kortslutit något, om det bara var orimliga mängder noise etc.

Eller så kanske vi programmerat eepromen fel eller skrivit något tokigt i assembler etc.

Vi kände väl i slutändan att vi inte riktigt hade orken att felsöka mer. Det var typ 30 grader inomhus med helt stillastående luft medan vi spelade in det här Men skulle vi återuppta projektet så tänkte vi följa upp med en kort video på det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Nä men vi hade två uppsättningar av samma sak. Vi fick inte någon av dem att funka. Oklart om vi bränt en krets, kopplat något fel, kortslutit något, om det bara var orimliga mängder noise etc.

Eller så kanske vi programmerat eepromen fel eller skrivit något tokigt i assembler etc.

Vi kände väl i slutändan att vi inte riktigt hade orken att felsöka mer. Det var typ 30 grader inomhus med helt stillastående luft medan vi spelade in det här Men skulle vi återuppta projektet så tänkte vi följa upp med en kort video på det.

’Hello world’ känns ju lite som ett för stort första steg kanske. Kan ni inte debugga som Ben Eater själv gör och se att den läser rätt adresser och instruktioner i början och se vart det leder (stega igenom varje cykel med output/dioder från address och data pinnarna...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

’Hello world’ känns ju lite som ett för stort första steg kanske. Kan ni inte debugga som Ben Eater själv gör och se att den läser rätt adresser och instruktioner i början och se vart det leder (stega igenom varje cykel med output/dioder från address och data pinnarna...

Hehe jo

Kan: ja
Tid, lust, tålamod, vilja att investera i eepromprogrammerare och arduino: tveksamt

Tanken när jag köpte det var mest att det skulle vara ett kul projekt privat i långsam takt. Men istället tog jag med mig det till jobbet och satte en tidsram för mig själv att jag skulle vara klar innan kollegorna kom tillbaka från semestern.
Så jag är mest sugen på att gå vidare och kasta mig på något annat

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hehe jo

Kan: ja
Tid, lust, tålamod, vilja att investera i eepromprogrammerare och arduino: tveksamt

Tanken när jag köpte det var mest att det skulle vara ett kul projekt privat i långsam takt. Men istället tog jag med mig det till jobbet och satte en tidsram för mig själv att jag skulle vara klar innan kollegorna kom tillbaka från semestern.
Så jag är mest sugen på att gå vidare och kasta mig på något annat

Låter rimligt! Med tanke på den investerade tiden tror jag dock andan faller på snart igen, men ingen stress. Bara kul att se vart det leder, om någonstans...

Permalänk
Medlem

Ta in en firma som gör videoproduktioner då slipper ni dessa typer av fel

Permalänk
Medlem

Gödsla med avkopplingskondensatorer nära anslutningarna för matningsspänning till varje krets brukar kunna lösa en del problem. Lärde mig redan första digitalteknikuppkopplingen i skolan på 1980-talet när jag frågade läraren varför det inte fungerar. Kondensatorer! Jaha, gjorde som han sa och vips fungerade allting som det skulle. EMC-problem ska inte underskattas.

Permalänk

Wow. Känns som en resa tillbaka till gymnasiet. Hela klassen fick bygga något liknande, men minns inte om det var en Z80, 6502, eller annat legendariskt chip.
Assembler programmeringen var lagom rolig, och det sista projektet vi gjorde var att outputta till en matrisskrivare.

Ni fångade verkligen känslan som man hade haft om det inte funnits en lärare på plats

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!