Vad innebär Xbox Series X 8k-stöd?

Permalänk
Medlem

Vad innebär Xbox Series X 8k-stöd?

Hej

Jag är jätteintresserad av Microsofts kommande konsol, och är nyfiken på vad som exakt menas med dess omnämnda 8K-stöd? Kommer den att kunna driva spel i 8K@30 FPS möjligtvis? Det vore SÅÅ coolt. Jag tycker att 30 FPS kan vara helt okej om man spelar med handkontroll. Eller är det mera typ att den kan spela upp 8K video och ha menyer i 8K eller något sådant?

Klarar den spel i 8K kan jag definitivt tänka mig att spara ihop till en sådan TV. Får dock vänta på att det blir en vanligare standard och att priserna sjunker lite isåfall x)

Tack för svar!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Xbox Series X kommer ha en HDMI 2.1-anslutning baktill, och enligt HDMI-specifikationen så klarar den 8K 60HZ eller 4K 120HZ.

Så, Xboxen kommer kunna trycka ut den upplösningen och uppdateringsfrekvensen, men att spela i 8K kan vi nog glömma.

4K 60fps däremot blir nog full möjligt.

Video i 8K kommer dröja ett tag innan det blir lika vanligt som 4K idag. Det finns ju 8K-video-stöd på youtube idag om du använder Chrome, men det är ju lite snuttar.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com