Ny SSD 1 TB för system, kopiera från gamla?

Permalänk
Medlem

Ny SSD 1 TB för system, kopiera från gamla?

Hej, jag har en SSD 250 GB men den slog i taket rätt fort och funderar på denna:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdsata...

Eller vad är det som gäller i dagens läge? Ser att det finns SSD diskar som ser ut som de ska sitta på minneskortplats istället för SATA lösning?

Men hur är det med SSD diskar, kan man kopiera över OS installationen från den gamla SSDn eller behöver man göra en traditionell installation från installationsfil?

Mvh Jeppo

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Vila i frid

Absolut säkraste/enklaste/snabbaste sättet att klona disken OCH få den att fungera är att köra Acronis True Image bootad från en USB-sticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppo_ny:

Eller vad är det som gäller i dagens läge? Ser att det finns SSD diskar som ser ut som de ska sitta på minneskortplats istället för SATA lösning?

Ja, formatet kallas M.2, de använder antingen SATA eller PCIe för att kommunicera. En M.2 SATA SSD fungerar alltså som en vanlig 2.5" SATA SSD, enda skillnaden är formatet, medan en M.2 PCIe SSD kan dra nytta av den högre prestandan som PCIe ger.

Om du har ett någorlunda modernt moderkort med M.2-portar så skulle jag rekommendera Kingston A2000 1TB istället, den är både mycket billigare och mycket snabbare än SSDn du kollat på.

Är det däremot moderkortet i din signatur det gäller så är nog tyvärr M.2 bara att glömma. Det finns PCIe-adaptrar för M.2 om man inte har någon M.2-port på moderkortet, men det moderkortet är vad jag vet för gammalt för att det ska fungera. I så fall skulle jag rekommendera t.ex. Crucial MX500 1TB istället för den du kollat på, eftersom den du kollat på är onödigt dyr för en SATA SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, formatet kallas M.2, de använder antingen SATA eller PCIe för att kommunicera. En M.2 SATA SSD fungerar alltså som en vanlig 2.5" SATA SSD, enda skillnaden är formatet, medan en M.2 PCIe SSD kan dra nytta av den högre prestandan som PCIe ger.

Om du har ett någorlunda modernt moderkort med M.2-portar så skulle jag rekommendera Kingston A2000 1TB istället, den är både mycket billigare och mycket snabbare än SSDn du kollat på.

Är det däremot moderkortet i din signatur det gäller så är nog tyvärr M.2 bara att glömma. Det finns PCIe-adaptrar för M.2 om man inte har någon M.2-port på moderkortet, men det moderkortet är vad jag vet för gammalt för att det ska fungera. I så fall skulle jag rekommendera t.ex. Crucial MX500 1TB istället för den du kollat på, eftersom den du kollat på är onödigt dyr för en SATA SSD.

Tack, jag har inte uppdaterat signaturen på flera år, dags att åtgärda.

Jag har detta kort:

Gigabyte Z270P-D3
https://www.inet.se/produkt/1900145/gigabyte-z270p-d3

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Medlem

Själv har jag använt clonezilla för att klona gamla Windows-installationer till ny HDD/SSD. Gratis "på riktigt" till skillnad från t.ex Acronis.

edit: Nu minns jag inte om det var nåt problem med drivrutiner om den nya disken är väldigt annorlunda (M.2 vs SATA). Det gick att åtgärda dock, men kan på rak arm nu inte säga hur jag gjort. I efterhand har det iallafall funkat genom att starta i felsäkert läge (efter att den BSODat vid normal uppstart), men minns inte om det hjälper att starta OSet med nya disken inkopplad innan kloningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Själv har jag använt clonezilla för att klona gamla Windows-installationer till ny HDD/SSD. Gratis "på riktigt" till skillnad från t.ex Acronis.

edit: Nu minns jag inte om det var nåt problem med drivrutiner om den nya disken är väldigt annorlunda (M.2 vs SATA). Det gick att åtgärda dock, men kan på rak arm nu inte säga hur jag gjort. I efterhand har det iallafall funkat genom att starta i felsäkert läge (efter att den BSODat vid normal uppstart), men minns inte om det hjälper att starta OSet med nya disken inkopplad innan kloningen.

Jag kanske kör en ren installation från USB ändå, känns meckigt med klon?. Jag får helt enkelt installera om alla program.

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppo_ny:

Då har du en M.2-port, den sitter mellan grafikkortet och processorn. Då kan jag inte se någon anledning till varför du inte skulle välja en A2000 istället.

Skrivet av Jeppo_ny:

Jag kanske kör en ren installation från USB ändå, känns meckigt med klon?. Jag får helt enkelt installera om alla program.

Att klona är ju bekvämt eftersom man slipper göra något mer sen, men å andra sidan får man med allt gammalt skräp också. Så gör som du känner för, inget av alternativen är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Då har du en M.2-port, den sitter mellan grafikkortet och processorn. Då kan jag inte se någon anledning till varför du inte skulle välja en A2000 istället.
Att klona är ju bekvämt eftersom man slipper göra något mer sen, men å andra sidan får man med allt gammalt skräp också. Så gör som du känner för, inget av alternativen är fel.

Tack!
Men hur fan gör man med clon? Har aldrig gjort det innan.

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppo_ny:

Tack!
Men hur fan gör man med clon? Har aldrig gjort det innan.

Sätter i båda diskarna i datorn, bootar en live-cd/usb med kloningsprogrammet och väljer vilken disk som ska klonas till vilken antar jag, programmen borde ha instruktioner för hur man använder dem. Jag har aldrig haft behov av något annat kloningsprogram än dd som är ett standardverktyg i Linux, så jag har tyvärr lite dålig koll på hur "vanliga" kloningsprogram fungerar.

Permalänk

Jag skulle köra en full windowsbackup till extern usb disk, fixa recovery cd/dvd om du har spelare. Ta ur den gamla disken, stoppa i en ny större och återskapa backupen på den nya. (efter får du utöka disken till rätt storlek)
åsså får du en backup också, aldrig fel

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Jag skulle köra en full windowsbackup till extern usb disk, fixa recovery cd/dvd om du har spelare. Ta ur den gamla disken, stoppa i en ny större och återskapa backupen på den nya. (efter får du utöka disken till rätt storlek)
åsså får du en backup också, aldrig fel

Så om jag klonar nuvarande system från SSD till någon av de andra HDD som jag har , kan jag då starta datorn från den klonen, kopiera över till nya SSD M2 och sedan starta från den?

mvh JEPPO

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Skrivet av Jeppo_ny:

Så om jag klonar nuvarande system från SSD till någon av de andra HDD som jag har , kan jag då starta datorn från den klonen, kopiera över till nya SSD M2 och sedan starta från den?

mvh JEPPO

”Kopiera” är inget alternativ, vanlig copy får du inte med allt och disken du kopierar till blir inte bootbar. Kloning av disken eller backup (säkerhetskopiera, finns inbyggt)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

lånar tråden då jag befinner mig i exakt samma situation. Klonar man endast OS disken eller kan man klona en disk med data till en annan?

Jag vill "kopiera" lite data från en liten 240GB SSD till en 2TB. Är det smidigaste och kopiera?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

lånar tråden då jag befinner mig i exakt samma situation. Klonar man endast OS disken eller kan man klona en disk med data till en annan?

Jag vill "kopiera" lite data från en liten 240GB SSD till en 2TB. Är det smidigaste och kopiera?

Om det bara är ren data så kan du lika gärna kopiera den. Orsaken till att man måste klona OS-disken är för att den innehåller en del saker som inte går att kopiera rakt av. Om du klonar den istället så får du en 240GB partition på din 2TB disk som du sen måste utöka om du vill använda hela disken, och eventuell fragmentering av filerna klonas också.

Permalänk
Medlem

Hej igen, jag skulle precis göra en systemavbildning áv min OS disk på ett USB för att sen föra över till nya M2 SSD som kommer imorgon.
Först klagade den på at den inte var NTFS formaterad och då gjorde jag det. Men då får jag följande meddelande.

Har fasen ska jag göra?

Mvh Jesper

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Vila i frid

Vad fick dig att bestämma dig för att göra en systemavbildning? Det är inget som någon av oss som svarat i tråden föreslagit. Utöver problem att göra en sådan, hur utföra själva återställningen och kommer det i sin tur att ställa till några problem, kommer det öht att fungera? Det finns en anledning till att tredjepartprogram har utvecklats för liknande situationer.

För egen del är det Acronis som gäller, både på jobbet och hemma. Jag bootar Acronis över nätverket via PXE (både fysiska och virtuella maskiner) men bootat från CD eller USB funkar också. Har man en SMB eller FTP-resurs tillgänglig blir det ännu enklare. Absolut enklast blir det att klona en intern disk till annan intern disk med automagiskt resize på kopian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppo_ny:

Hej, jag har en SSD 250 GB men den slog i taket rätt fort och funderar på denna:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdsata...

Eller vad är det som gäller i dagens läge? Ser att det finns SSD diskar som ser ut som de ska sitta på minneskortplats istället för SATA lösning?

Men hur är det med SSD diskar, kan man kopiera över OS installationen från den gamla SSDn eller behöver man göra en traditionell installation från installationsfil?

Mvh Jeppo

Skrivet av hasenfrasen:

Absolut säkraste/enklaste/snabbaste sättet att klona disken OCH få den att fungera är att köra Acronis True Image bootad från en USB-sticka.

Det enklaste är att ladda ner och använda Seagates egna programvara DiskWizard:

https://www.seagate.com/gb/en/support/kb/cloning-a-desktop-hd...