ASUS Maximus XII Hero: Varning för drivrutin 2.1.18.0 för Acquantia AQC111C 5Gbit/s LAN

Permalänk
Hedersmedlem

ASUS Maximus XII Hero: Varning för drivrutin 2.1.18.0 för Acquantia AQC111C 5Gbit/s LAN

Hej!

Vill utfärda en varning för er med ASUS Maximus XII Hero nätverkskort, använder 5G-nätverkskortet för LAN:et, och kör med drivrutin version 2.1.18.0!

Min fru har haft diffusa problem på sin dator under några veckor, nämligen:

  • Förlorat anslutningar i spel, t.ex. Red Dead Redemption 2

  • Lagg / anslutningsfel i Destiny 2

  • Bilder laddar ibland inte på vissa hemsidor, t.ex. Reddit, mathem.se

  • Problem med annan webbsida som inte laddar

  • Payday 2 startar inte(!)

Specifikt Payday 2 som inte startar har vi felsökt länge utan resultat och gett upp på, men detta har också plötsligt börjat fungera igen utan problem efter uppdatering av nätverksdrivrutin. Jag är inte säker på exakt varför, men jag misstänker att Payday försöker kontakta några servrar tidigt i uppstarten, och anslutningen där hänger och inte felhanteras korrekt av spelet och därmed aldrig visar några felmeddelanden.

Fungerande drivrutin utan dessa problem är 2.1.21.0 och går att hämta på https://rog.asus.com/motherboards/rog-maximus/rog-maximus-xii...

Lite svårt att hitta rätt, eftersom kortet heter Aquantia i Enhetshanteraren men heter Marvell på Asus hemsida. Detta p.g.a. Aquantia har blivit uppköpta av Marvell.

OBS: ZIP-filen på ASUS hemsida går inte att zippa upp med Windows inbyggda "komprimerade mappar", detta eftersom det faktiskt är en .7z-fil som de bara bytt namn på. Använd alltså 7-zip för att packa upp filen så funkar det. ¯\_(ツ)_/¯ Edit: Asus verkar ha fixat filen på deras hemsida, så detta gäller inte längre.

Skit i att köra Asus egna installer, högerklicka på "uppdatera drivrutin" i Enhetshanteraren och peka ut win10\x64-mappen istället.

Uppdaterat med fixad länk, och uppdaterat info om 7z-fil
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej!

Vill utfärda en varning för er med ASUS Maximus XII Hero nätverkskort, använder 5G-nätverkskortet för LAN:et, och kör med drivrutin version 2.1.18.0!

Min fru har haft diffusa problem på sin dator under några veckor, nämligen:

  • Förlorat anslutningar i spel, t.ex. Red Dead Redemption 2

  • Lagg / anslutningsfel i Destiny 2

  • Bilder laddar ibland inte på vissa hemsidor, t.ex. Reddit, mathem.se

  • Problem med annan webbsida som inte laddar

  • Payday 2 startar inte(!)

Specifikt Payday 2 som inte startar har vi felsökt länge utan resultat och gett upp på, men detta har också plötsligt börjat fungera igen utan problem efter uppdatering av nätverksdrivrutin. Jag är inte säker på exakt varför, men jag misstänker att Payday försöker kontakta några servrar tidigt i uppstarten, och anslutningen där hänger och inte felhanteras korrekt av spelet och därmed aldrig visar några felmeddelanden.

Fungerande drivrutin utan dessa problem är 2.1.21.0 och går att hämta på https://www.asus.com/Motherboards/ROG-MAXIMUS-XII-HERO-WI-FI/...

Lite svårt att hitta rätt, eftersom kortet heter Aquantia i Enhetshanteraren men heter Marvell på Asus hemsida. Detta p.g.a. Aquantia har blivit uppköpta av Marvell.

OBS: ZIP-filen på ASUS hemsida går inte att zippa upp med Windows inbyggda "komprimerade mappar", detta eftersom det faktiskt är en .7z-fil som de bara bytt namn på. Använd alltså 7-zip för att packa upp filen så funkar det. ¯\_(ツ)_/¯

Skit i att köra Asus egna installer, högerklicka på "uppdatera drivrutin" i Enhetshanteraren och peka ut win10\x64-mappen istället.

Hej vet du några mer defekter har köpt ett sådant moderkort fast wifi och känner mig inte alls nöjd, tex efter ett par dagar när köpt så går det inte att stänga av datorn den bara botar om har testat olika biosar mm kopplat ur div usb något du/ni upplevt mvh zfrigg

EDIT var en inställning i windows aktivera snabbstart som skulle bockas ur

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10