Olika hastigheter i olika ethernet portar

Permalänk
Medlem

Olika hastigheter i olika ethernet portar

Hej, jag bor i ett Boklok hus byggt 2017 med fiber. Det finns två ethernetuttag i varje rum. Det har fungerat hur bra som helst sen vi flyttade in men vi möblerade om för en vecka sedan och ändrade aktivt ethernetsuttag. Då störtdök hastigheten från 240 till 7mb/s. I morse provade jag en annan port och då fick jag 100. Hur kan det vara så här? Snackat med två personer med koll varav en som jobbar med sånt här och han sa att det kan vara skillnader i kvalitet på kablar och kontakter. Det tycker både han och jag låter helknasigt. Det här massproducerade standardiserade fabriksbyggda hus. Det måste vara samma delar överallt?

Är det någon som upplevt något liknande eller har någon idé om vad som kan ligga bakom?

Permalänk
Medlem

Kan vara någon tråd som lossnat i uttaget. Det krävs 8 trådar för 1 Gbit men lossnar 1 av dem sjunker hastigheten till 100 Mbit. Finns kabeltestare att köpa t.ex. på Kjell och Co där man pluggar in en burk i vardera uttaget för att testa kablaget däremellan.

Jag har en som liknar denna (annat utseende men samma princip):
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Denna testaren har hjälpt mig jättemycket när jag installerat uttag och klämt på kontakter på lösa kablar.
Behöver inte vara kabeln i huset. Kan också vara kabeln mellan dator och uttag eller kabeln mellan switch och patchpanel.

Permalänk
Medlem

Vi har inte bytt kabel när vi ändrade port så då måste det vara något med portarna. Om det visar sig att det är tråd eller dylikt som lossnat i uttaget är det enkelt fixat eller måste vi riva ut hela väggen och lägga ny kabel då?

Tänker jag ska gå runt och prova lite olika uttag när jag kommer hem för att se om det bara är de här två som vi ändrade till som strular eller om det är fler. I vilket fall känns det helt bananas att det kan vara så här. De portarna där vi får sämre hastigheter i har aldrig använts tidigare så kan inte förstå hur de skulle kunnat gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorentz:

Vi har inte bytt kabel när vi ändrade port så då måste det vara något med portarna. Om det visar sig att det är tråd eller dylikt som lossnat i uttaget är det enkelt fixat eller måste vi riva ut hela väggen och lägga ny kabel då?

Tänker jag ska gå runt och prova lite olika uttag när jag kommer hem för att se om det bara är de här två som vi ändrade till som strular eller om det är fler. I vilket fall känns det helt bananas att det kan vara så här. De portarna där vi får sämre hastigheter i har aldrig använts tidigare så kan inte förstå hur de skulle kunnat gå sönder.

Man brukar dra kabel i rör så även om man byter kabeln behöver man inte riva väggar. Oftast brukar det räcka att skruva loss uttaget och trycka i ledaren som lossnat i slitsen där den ska sitta. Bor du i lägenhet och kablarna går från något gemensamt utrymme så är det fastighetsägarens ansvar gissar jag.

Men det kan vara svårt att se. Man behöver testa kabeln för att vara säker. Kanske slarvade installatören att testa uttagen så att det alltid varit fel? Kan som sagt vara patchkabeln som är kopplad till den gemensamma switchen också. En modularkontakt som klämts lite dåligt och så blev det glapp när den kopplades in. Men även detta borde de ha testat.

Permalänk
Medlem

Jag har inte mycket förtroende för de som pusslade ihop huset och installerade kablar och dylikt. Har varit en hel del grejer som inte varit som de ska även just vi inte drabbats av något allvarligt. Ska snacka lite med grannar och se vad de har för erfarenheter. Problemet är att jag tycker inte jag har någon koll alls vilket bevisas när jag pratar lite med folk som har koll men gemene man har ännu mindre koll så jag är rädd att det är svårt att få igång vettiga samtal om ämnet.

Permalänk
Medlem

Ett sätt är att kolla på nätverkskortets egenskaper och se om det kör 100 Mbit istället för 1000 Mbit. Om man högerklickar på nätverkskortet i Windows kontrollpanel och tittar på alternativet status.

Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverksanslutningar

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ev vara nån inställning i switchen också som styr bandbredden på portarna, har du koll på att alla vägguttag är anslutna till dataportar som ska ge Gbit så¨att du inte blandar in tex ett iptv nät ?
enkelt uttryckt: vad är det i andra änden av kabeln som går till vägguttagen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En fiberbox, finns inga markeringar om att vissa portar är till IPTV eller dylikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jorentz:

Tänker jag ska gå runt och prova lite olika uttag när jag kommer hem för att se om det bara är de här två som vi ändrade till som strular eller om det är fler. I vilket fall känns det helt bananas att det kan vara så här. De portarna där vi får sämre hastigheter i har aldrig använts tidigare så kan inte förstå hur de skulle kunnat gå sönder.

De kan ju ha varit felaktiga från början, bara att ingen har mätt på dem eller upptäckt det innan ni försökte använda dem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jorentz:

En fiberbox, finns inga markeringar om att vissa portar är till IPTV eller dylikt.

Ok, du bör ju ha en router närmast inkommande anslutning och behöver du ansluta flerportar än de 4 de brukar ha på lansidan behöver du en switch som grenar vidare mot patchpanelen. *Har du inte en router blir dert ofta problem ed adresskonflikter för man får oftast bara en publik ip för data av operatören.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska försöka fixa sån set up. Provade en tredje port nu och där var det fullt fräs. Frågan är om det är lönt att försöka fixa de dåliga portarna. Har inte provat alla så är lite orolig att fler är wack än som funkar rätt. Frågan är också om inte detta är något som kan gå på garanti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorentz:

Ska försöka fixa sån set up. Provade en tredje port nu och där var det fullt fräs. Frågan är om det är lönt att försöka fixa de dåliga portarna. Har inte provat alla så är lite orolig att fler är wack än som funkar rätt. Frågan är också om inte detta är något som kan gå på garanti?

Om det är värt det kan ju bara du svara på

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jorentz:

Ska försöka fixa sån set up. Provade en tredje port nu och där var det fullt fräs. Frågan är om det är lönt att försöka fixa de dåliga portarna. Har inte provat alla så är lite orolig att fler är wack än som funkar rätt. Frågan är också om inte detta är något som kan gå på garanti?

Du har inte fått ett protokoll på att de mätt upp nätverkskablaget samtidigt som de mätte elen ? (för du har väl åtminstone intyg på att elen är uppmätt?)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt vad vi fått, vet att dokumentationen varit undermålig på många område och föreningen haft en del problem med det. Ganska säker på att det inte finns något protokoll om nätverkskablaget. Jag länkade en bild i en annan tråd där jag frågar om en relaterad fråga men slänger in den här så den som är intresserad kan ta sig en titt. Har mer detaljerade bilder om någon vill. https://photos.app.goo.gl/HCyftH67xtgyuHsS7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jorentz:

Ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt vad vi fått, vet att dokumentationen varit undermålig på många område och föreningen haft en del problem med det. Ganska säker på att det inte finns något protokoll om nätverkskablaget. Jag länkade en bild i en annan tråd där jag frågar om en relaterad fråga men slänger in den här så den som är intresserad kan ta sig en titt. Har mer detaljerade bilder om någon vill. https://photos.app.goo.gl/HCyftH67xtgyuHsS7

Bilden säger tyvärr inget om kablarna är rättkopplade men du kan ju prova faren när du kopplar direkt till tjänstefördelaren i stället för att gå via patchpanelen och uttagen i väggen så vet du om det händer nått i väggen eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är gjort, det är fullt ös från var det tjänstefördelare du kallade det? Där är det inga problem utan det är vissa av portarna i väggen som inte ger full fart. Har bara haft möjlighet att prova tre men det har varit 7, 98 och 240 där jag betalar för 250 så den sista fungerar precis som den ska.

Permalänk
Hjälpsam

Om endast ett par kablar är korrekt kopplade får man motsvarande CAT3 och 10MBit
Om 2-3 par kablar är korrekt kopplade får man motsvarande CAT5 och 100MBbit
Om alla 4 par är korrekt kopplade får man motsvarande CAT5e/CAT6 och 1000MBit

Det låter som du har felaktig koppling och/eller skadade kablar i några av uttagen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag återupplivar denna tråden. Problemet löstes, fick igång fullt fräs i alla portar och det var inga problem fram till idag då alla trådade kopplingar bara stendog. Wifi funkar, nätet är hur bra som helst men allt som var trådat har antingen tappat nät eller går över Wifi. Startat om allt möjligt, hela google wifi nätverket, huvudenheten, alla trådade enheter, nätverksbryggan som används, fiberboxen och ingen förändring. Är det någon som har någon aning om vad som kan ha hänt för att få allt trådat att bara sluta fungera utan någon uppenbar anledning? Det enda jag kan tänka mig är någon uppdatering till Google Wifi som strulat till det?

Lite mer information, jag använder Google Wifi, från huvudpucken går en kabel tillbaka in i väggen och i fiberskåpet står det en switch som sen fördelar ut till resten av uttagen. Fungerade fläckfritt fram till idag då det inte gör det längre. Vad jag kan se är det inget problem med switchen, en basic tp-link med 8 portar. Testade nätverkskabeln som går in i Chromecast ultra och som funkade finfint iaf i förrgår och det var inget nät alls i den. Wifi funkar fint, men det trådade nätverket som fungerat i månader är stendött.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jorentz:

Jag återupplivar denna tråden. Problemet löstes, fick igång fullt fräs i alla portar och det var inga problem fram till idag då alla trådade kopplingar bara stendog. Wifi funkar, nätet är hur bra som helst men allt som var trådat har antingen tappat nät eller går över Wifi. Startat om allt möjligt, hela google wifi nätverket, huvudenheten, alla trådade enheter, nätverksbryggan som används, fiberboxen och ingen förändring. Är det någon som har någon aning om vad som kan ha hänt för att få allt trådat att bara sluta fungera utan någon uppenbar anledning? Det enda jag kan tänka mig är någon uppdatering till Google Wifi som strulat till det?

Lite mer information, jag använder Google Wifi, från huvudpucken går en kabel tillbaka in i väggen och i fiberskåpet står det en switch som sen fördelar ut till resten av uttagen. Fungerade fläckfritt fram till idag då det inte gör det längre. Vad jag kan se är det inget problem med switchen, en basic tp-link med 8 portar. Testade nätverkskabeln som går in i Chromecast ultra och som funkade finfint iaf i förrgår och det var inget nät alls i den. Wifi funkar fint, men det trådade nätverket som fungerat i månader är stendött.

Du bör koppla förbi/koppla ur switchen och routern för att kolla om det påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör koppla förbi/koppla ur switchen och routern för att kolla om det påverkar.

The plot thickens. Pluggade in min arbetslaptop i kabeln i fiberskåpet som har gått in i switchen. Laptopen får internet, riktigt dåligt internet och inte alls de hastigheter det ska vara men nät är där. Provade sen att mäta wifi med datorn och det var också dåligt. Har ett jobb vpn på denna laptopen som jag tror kan strula till det med ditten och datten. Men det pekar på att det är något fel på switchen men inte fan kan väl switchar bara gå och dö efter ett års användning sådär? Visst allt kan bara gå sönder men det känns inte som den mest rimliga anledningen till problemen. Lampor blinkar och har sig på den så den lever.

Använder ingen router direkt om jag har förstått vad jag gjort så är det kopplat så här Fiberbox -> Google Wifi huvudenhet -> (det var här jag kopplade in min laptop för att kolla nu) Switch -> Ut till portarna i fiberboxarna som är dragna till uttag i väggen. Som sagt, Wifi fungerar även om bredbandskollen ger betydligt lägre hastigheter än google wifi appen.

Permalänk
Medlem

Mitt hopp nu är att det är någon hicka någonstans som kommer vara borta imorgon. Ska se om jag kan låna en switch och se om det funkar med en annan.

Permalänk
Skrivet av Jorentz:

The plot thickens. Pluggade in min arbetslaptop i kabeln i fiberskåpet som har gått in i switchen. Laptopen får internet, riktigt dåligt internet och inte alls de hastigheter det ska vara men nät är där. Provade sen att mäta wifi med datorn och det var också dåligt. Har ett jobb vpn på denna laptopen som jag tror kan strula till det med ditten och datten. Men det pekar på att det är något fel på switchen men inte fan kan väl switchar bara gå och dö efter ett års användning sådär? Visst allt kan bara gå sönder men det känns inte som den mest rimliga anledningen till problemen. Lampor blinkar och har sig på den så den lever.

Använder ingen router direkt om jag har förstått vad jag gjort så är det kopplat så här Fiberbox -> Google Wifi huvudenhet -> (det var här jag kopplade in min laptop för att kolla nu) Switch -> Ut till portarna i fiberboxarna som är dragna till uttag i väggen. Som sagt, Wifi fungerar även om bredbandskollen ger betydligt lägre hastigheter än google wifi appen.

Ingen idé att mäta med jobb-vpn
De flesta såna är begränsade på ett eller annat sätt

Koppla nånting annat direkt i denna följd och mät för varje steg:

  1. Inkommande

  2. Google huvudenhet

  3. Switch

Glöm inte att koppla ut allt annat innan varje steg

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Ska se vad jag kan ragga upp för maskiner, fruns är en slim ultrabook utan nätverksport, reservmaskinen är en chromebook utan nätverksport...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jorentz:

The plot thickens. Pluggade in min arbetslaptop i kabeln i fiberskåpet som har gått in i switchen. Laptopen får internet, riktigt dåligt internet och inte alls de hastigheter det ska vara men nät är där. Provade sen att mäta wifi med datorn och det var också dåligt. Har ett jobb vpn på denna laptopen som jag tror kan strula till det med ditten och datten. Men det pekar på att det är något fel på switchen men inte fan kan väl switchar bara gå och dö efter ett års användning sådär? Visst allt kan bara gå sönder men det känns inte som den mest rimliga anledningen till problemen. Lampor blinkar och har sig på den så den lever.

Använder ingen router direkt om jag har förstått vad jag gjort så är det kopplat så här Fiberbox -> Google Wifi huvudenhet -> (det var här jag kopplade in min laptop för att kolla nu) Switch -> Ut till portarna i fiberboxarna som är dragna till uttag i väggen. Som sagt, Wifi fungerar även om bredbandskollen ger betydligt lägre hastigheter än google wifi appen.

Googlemeshsystemet innehåller en router och att mäta via en jobbvpn-anslutning blir helt fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Börja med att flytta switchen till google wifi-enheten och koppla datorn efter, alltså utan att gå tillbaka till skåpet. Så ser du om switchen är hel

Permalänk
Medlem

Och nu bara funkar allt som det ska. Vad i bövelen är detta? Inte gjort något sen jag skrev sist. Glad, lättad men mycket förbryllad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jorentz:

Och nu bara funkar allt som det ska. Vad i bövelen är detta? Inte gjort något sen jag skrev sist. Glad, lättad men mycket förbryllad.

Det kan vara fel i routern typ att minnet tar slut, den kraschar, startas om och det fungerar efter det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.