Ny Synology NAS DS1621xs+ 6-diskar med 10gbe

Permalänk
Medlem

Ny Synology NAS DS1621xs+ 6-diskar med 10gbe

Äntligen verkar det som synology fått igång 10gbe

https://www.blackvoid.club/new-upcoming-x21-model-s-looks-lik...

Xeon D-1527 Quad-Core CPU – 2.2Ghz
8GB DDR4 ECC SODIMM Memory (Max 32GB)
6 SATA 3.5” Media Bays
2x PCIe Gen 3×4 NVMe
1x 10Gbe 10GBASE-T (RJ45)
2x 1Gbe RJ45
PCIe Gen 3 x8 Slot
2x eSATA ports to connect 2x DX517
3x USB 3.0 Ports
16.6cm x 28.2cm x 24.3cm

Ser riktigt bra ut precis vad jag saknat. Får bara hoppas den ligger ok i pris och att den släppa snart.

Men skulle gissa på 15000 ink moms

Permalänk
Medlem

Nu finns den uppe på synologys hemsida.

https://www.synology.com/zh-tw/products/DS1621xs+?fbclid=IwAR...

Ingen mer som vill ha denna?

Permalänk
Medlem

Löste här att den ryktas kosta 3000 dollar och ska man räkna om det till Sverige så är det väl 35000kr ink moms.

https://www.blackvoid.club/new-upcoming-x21-model-s-looks-lik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Nu finns den uppe på synologys hemsida.

https://www.synology.com/zh-tw/products/DS1621xs+?fbclid=IwAR...

Ingen mer som vill ha denna?

Skrivet av jan-banan:

Löste här att den ryktas kosta 3000 dollar och ska man räkna om det till Sverige så är det väl 35000kr ink moms.

https://www.blackvoid.club/new-upcoming-x21-model-s-looks-lik...

Om priset stämmer så känns det i min värld som att grundkravet för intresse blir man faktiskt har behov av något slags färdigpaketerad relativt småskalig lagringslösning i ett professionellt sammanhang och kan motivera utgiften på så sätt.

För sett till vad det är för hårdvara är det ju extremt dyrt, så om man snarare är "glad datorentusiast" så känner ju jag att det blir svårt att försvara att betala säkert 20kkr extra jämfört med att bygga ihop en egen dator.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Löste här att den ryktas kosta 3000 dollar och ska man räkna om det till Sverige så är det väl 35000kr ink moms.

https://www.blackvoid.club/new-upcoming-x21-model-s-looks-lik...

För 5år gammal hårdvara. Fine om man vill lägga 35k på en 6-bay men då borde man kunna förvänta sig att övrig hårdvara väger upp priset för jag tycker då inte Synologys OS är värt 20k.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

För 5år gammal hårdvara. Fine om man vill lägga 35k på en 6-bay men då borde man kunna förvänta sig att övrig hårdvara väger upp priset för jag tycker då inte Synologys OS är värt 20k.

Jo... Dock tror jag väl att om man tycker att det är en okej prisnivå för den här typen av NAS-lösning så är nog chansen god att man även är fullkomligt ointresserad av lådans innehåll.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppas den skulle landa på 15000 då hade jag slagit till direkt. Är intresserad av hårdvaran i den också men kommer fungera som filserver.

Vill ha 10gbe men även kunna köra SSD och då finns det inte så många alternativ.

Permalänk
Medlem

Alternativet är att köpa en Synology DS1819+ 12000 kr med E10M20-T1 4000 plus D4ECSO-2666-16G (4000 )

Det blir ungefär 20000 kr för liknande funktion mer fack men sämre cpu.

Fördelen då är att man kan köpa billigt och sen uppgradera efter behov.

Permalänk
Medlem

@jan-banan: TrueNAS Mini finns ju annars som är ett väldigt vettigt alternativ, då har du ju även möjlighet att köra en ful-version av Synologys mjukvara om TrueNAS-mjukvaran inte duger men detta är verkligen något jag skulle avråda ifrån.
https://www.youtube.com/watch?v=sYl83jcTU4o

Edit: Några snabba. TrueNAS Mini finns med två RJ45 10GBaseT Ethernet, möjlighet att köra SSD, hot-swap osv osv.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fan står fortfarande och tvekar på om jag ska slå till på Synology DS1819+ + E10M20-T1 för 10GBE och avvakta med minnet.

Eller köpa den nya ds1621xs+

DS1819+ och E10M20-T1
+2 extra fack
+SHR
+Billigare

- Sämre cpu och mindre minne (minne går att uppgradera)
- Äldre generation
- Ingen ledig kortplats om man sätter i 10gbe+ssd kortet

ds1621xs+
+ Snabbare cpu och mer minne
+ Allt i ett paket
+ Nyare generation som får uppdateringar längre
+ kortplats för flera saker

- Ingen SHR bara RAID.
- 2 Mindre fack
- Dyrare
- Förmodligen låter mer

Får huvudvärk av detta val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Det är ju iaf inte lika extremt som det tidigare nämnda priset. Fortfarande dyrt, dock.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har någon förstått om jag kan stoppa i valfri M.2 SSD eller om det måste vara deras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Har någon förstått om jag kan stoppa i valfri M.2 SSD eller om det måste vara deras?

På deras egna kombabilittslista kan du bara använda deras egna SNV3400-400G
Men vet inte hur den stöder andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju iaf inte lika extremt som det tidigare nämnda priset. Fortfarande dyrt, dock.

Jag räknade lite snabbt är ju svårt att jämföra men går säkert att hitta vissa delar billigare och vissa dyrare.

Moderkort med motsvarande xeon 5300:-
Minne ddr4 ecc 8 GB 863,00
Chassi SilverStone Technology CS381B 4000kr
Nätagg 1500kr
Unraid ( mest lik synologys mjukvara) ca 900kr men går att få ner till noll genom att använda andra

12563:- kr
Så ungefär 7500 kr dyrare än att bygga själv

Truenas om man vill ha 10gbe och minst 6 3,5" så går den på 19 617kr med frakt och moms

QNAP TVS-672XT-i3-8G kostar 19601 kr

Det ligger väl i princip i nivå med qnap och såklart billigare att bygga själv men så dyrt vet jag inte om jag tycker det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Jag räknade lite snabbt är ju svårt att jämföra men går säkert att hitta vissa delar billigare och vissa dyrare.

Moderkort med motsvarande xeon 5300:-
Minne ddr4 ecc 8 GB 863,00
Chassi SilverStone Technology CS381B 4000kr
Nätagg 1500kr
Unraid ( mest lik synologys mjukvara) ca 900kr men går att få ner till noll genom att använda andra

12563:- kr
Så ungefär 7500 kr dyrare än att bygga själv

Truenas om man vill ha 10gbe och minst 6 3,5" så går den på 19 617kr med frakt och moms

QNAP TVS-672XT-i3-8G kostar 19601 kr

Det ligger väl i princip i nivå med qnap och såklart billigare att bygga själv men så dyrt vet jag inte om jag tycker det är?

Jag håller med på det stora hela i din jämförelse, och det stämmer säkert att detta pris är ungefär i linje med vad liknande färdiga NAS-lösningar kostar. (Jag är inte chockad över detta pris, till skillnad från den första prisuppgiften som nämndes.)

Man kan förstås t.ex. tänka sig att välja bort hotswap-platserna för lagring, då går det ju lätt att hitta ett *mycket* billigare chassi (kanske inte helt rättvist på ett sätt, men ingen stor uppoffring om man ändå ska bygga ihop datorn). I så fall blir prisskillnaden förstås ännu större, runt 10kkr lär ju inte vara någon överdrift.

Vad man tycker är rimligt att betala för en sådan färdigpaketerad lösning beror väl i slutänden på situationen där den skulle användas.
För hemmahackaren så känns det iaf ur mitt eget perspektiv som ett orimligt dyrt val...

Jag ser *personligen* inte någon stor fördel i att ha en lösning signerad t.ex. Synology, jag räknar snarare med att det innebär att man låser in sig en situation där enbart en motsvarande Synology-produkt kan läsa datan (om själva Synology-burken på ett eller annat sätt slutar fungera, alltså). Ur det perspektivet är kanske TrueNAS mer tilltalande bland de här färdiga lösningarna.
Dessutom då att det i praktiken är en extra dyr dator som är mer nedlåst sett till vad den kan användas till.

Men ja, jag kan förstå att i en annan situation så kan just det där sistnämnda kanske vara själva poängen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Som vidareutveckling så kan jag ju ur ett hemmahackarperspektiv tycka att det verkar smart att bygga ihop något själv som kan användas mer flexibelt och ta av pengarna som "blir över" till att bygga lite 10GE-nät (som ju de flesta fortfarande inte har i dagsläget).

Men som sagt, med andra prioriteringar så kan ju något helt annat vara rimligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag ser *personligen* inte någon stor fördel i att ha en lösning signerad t.ex. Synology, jag räknar snarare med att det innebär att man låser in sig en situation där enbart en motsvarande Synology-produkt kan läsa datan (om själva Synology-burken på ett eller annat sätt slutar fungera, alltså). Ur det perspektivet är kanske TrueNAS mer tilltalande bland de här färdiga lösningarna.
Dessutom då att det i praktiken är en extra dyr dator som är mer nedlåst sett till vad den kan användas till.

Det går att läsa datan med linux
https://www.synology.com/da-dk/knowledgebase/DSM/tutorial/Sto...

Ja, mellan 7500-10000 är ju en del pengar. Synology lämnar 5 år garanti. Om man lagrar saker som man bara använder själv och ingen annan är beroende av en ( jobb) så skulle jag också satsa på något eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Det går att läsa datan med linux
https://www.synology.com/da-dk/knowledgebase/DSM/tutorial/Sto...

Ja, mellan 7500-10000 är ju en del pengar. Synology lämnar 5 år garanti. Om man lagrar saker som man bara använder själv och ingen annan är beroende av en ( jobb) så skulle jag också satsa på något eget.

Ok, om den bara kör LVM/MD så har jag inga invändningar på den punkten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ok, om den bara kör LVM/MD så har jag inga invändningar på den punkten.

Jag vet faktist inte hur den gör.

Permalänk
Medlem

Verkar omöjlig att få tag på i Sverige. Någon som köpt den än?