Permalänk

Uppdatera 2 år gammal dator

Tjenare, har denna dator http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=VR7RD-09EU#prodinfo och funderar vad som är bäst att upgradera. Haft problem med fpsen och det känns som att den cappar vad är bäst att göra? Min tanke är att nättaget är för klent. Är de lika bra att spara till ett uppgraderingspaket och spara grafikkortet ?hur kan man göra för att piffa upp den tills vidare ?

Permalänk
Medlem

Nu börjar du i fel ände. Varför vill du uppgradera?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ska du byta processor är det lika bra att byta moderkort till en modernare plattform. Den där typen av färdigbyggen är ofta svåra att uppgradera. Passar ens ett vanligt moderkort i lådan?

Enklast kanske är att sälja den du har nu och få några tusenlappar och köpa helt nytt i höst när stora lanseringarna varit.

Men vad är det som gör att du vill uppgradera? Ett 1070 och quadcore borde ju klara det mesta fortfarande...

Permalänk
Skrivet av twit:

Nu börjar du i fel ände. Varför vill du uppgradera?

Känns som att den cappar och fps drops därefter, Vet inte om nätagget är för snålt eller om det är processorn.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Ska du byta processor är det lika bra att byta moderkort till en modernare plattform. Den där typen av färdigbyggen är ofta svåra att uppgradera. Passar ens ett vanligt moderkort i lådan?

Enklast kanske är att sälja den du har nu och få några tusenlappar och köpa helt nytt i höst när stora lanseringarna varit.

Men vad är det som gör att du vill uppgradera? Ett 1070 och quadcore borde ju klara det mesta fortfarande...

Vill att de ska vara så billigt som möjligt

Permalänk
Medlem

@Ivandentredje: Kör Kör userbenchmark och länka resultatet hit.

Visa signatur

12900K+Liquid Freezer II 360@54x2,53x4,52x7,51x8,+1TVB | Asus ROG Maximus Z690 Hero | 2x16GB DDR5@5600 36-39-36-52 | RTX 3080 TUF OC@1905/900mV

Permalänk
Hedersmedlem

@Ivandentredje *Trådar sammanfogade*

Först och främst välkommen till Sweclockers!

Jag har sammanfogat dina trådar då vi, av rättviseskäl, inte tillåter flera trådar om samma ämne. Detta då korspostning gör att andras trådar hamnar i skymundan.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivandentredje:

Vill att de ska vara så billigt som möjligt

Det jag skulle gissa är problemet i nyare spel (vilka spelar du där du känner av problemen?) är din processor en begränsning. Den har bara 4 kärnor och ingen HT vilket gör att vissa spel som gör mer saker samtidigt kan lagga en del.

Billigaste du kan komma undan för en bättre CPU är att köpa:
B450 moderkort med stöd för 3000 serien (ca 7-900)
Antingen Ryzen 3100/3300X/3600 för 1000-2000kr.

Risken är dock att chassi och nätagg inte passar med nytt moderkort. Gå till imgur.com/upload och lägg upp några bilder så vi vet vad vi har att jobba med.

Behövs nytt nätagg bara är det kanske 600kr för ett hyfsat (ditt 350W agg är verkligen extremt på gränsen att fortsätta använda efter en uppgradering) ett chassi finns för liknande pengar.

Grafikkortet du har är fortfarande snabbt och behöver inte uppgraderas, men om du vill det ändå är det minst 3000kr för ett 5600XT som gäller.

Vad har datorn för ramminne och vilken hastighet? Kan vara läge att uppgradera detta också beroende på om det är under eller över 3000MHz.

Helt ärligt hade jag försökt sälja datorn och köpa en helt ny, men förstår att det blir en mycket större grej.

Tekniskt sett kan det gå att hitta en 6700/7700(K?) som uppgradering på ditt befintliga moderkort, men tveksamt hur mycket skillnad du kommer märka och priserna är helt absurda (sällan under 2000kr för K-modellerna...)

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att du kommer ganska långt på att bara sätta i en till sticka med 8gb ram:

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag skulle gissa att du kommer ganska långt på att bara sätta i en till sticka med 8gb ram:

https://komponentkoll.se/bild/QcXep.png

Oj, missade att kolla ram-specen i datorn, detta är absolut ett bra ställe att börja! Kan vara värt att kolla om det minnet du redan har kan köras snabbare också så kan du i så fall köpa lite snabbare minne och få mer för pengarna

Permalänk
Medlem

Tyvärr så säger inte länken du skickade så mycket förutom att det får plats ett minne till , jag tror det är ett mATX kort men du måste nog fixa fram mer detaljerad information om du ska få nån hjälp. Jag betvivlar dock att nätagget är problemet även om det är i vekaste laget.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Tyvärr så säger inte länken du skickade så mycket förutom att det får plats ett minne till , jag tror det är ett mATX kort men du måste nog fixa fram mer detaljerad information om du ska få nån hjälp. Jag betvivlar dock att nätagget är problemet även om det är i vekaste laget.

Nej precis, nätagget kommer ju aldrig göra så att något laggar, om det inte klarar det som behövs brinner det upp eller stänger av datorn helt