Äntligen tid igen, men behöver råd!

Permalänk
Medlem

Äntligen tid igen, men behöver råd!

Hej!
Efter vad som känns som en evighet har jag återigen lite egentid! Barnen har blivit några år och vi har måttlig kontroll på sovrutiner och lite fritid som följd. Jippie!
Jag roar mig just nu med PS4n vid lediga stunder. Men Warzone och saknaden av gamla dagar med mus och tangentbord är överhängande. FPS ska enligt mig spelas på PC vid skrivbord... Inte i en vällingmarinerad ikeasoffa framför tvn som besudlats av Babblar och annat elände!

Satte ihop nån typ av grund till bygge vilket bifogas. Jag vet dock att detta forums samlade kunskap vida överskrider mitt lilla huvud. Med andra ord hjälp mig gärna hitta en skaplig och hyfsat framtidssäker dator för fortsatta uppgraderingar. Budget ligger i trakterna runt 20k, inget minus om det blir billigare.

Spelar för nuvarande mest Warzone men äter allt från RDR2, Control etc. till CS:GO och bilspel.

https://www.inet.se/datorbygge/b1174146/v1-0

Permalänk
Medlem

Du kan köra med B450 moderkort, exempelvis TOMAHAWK MAX, om du inte absolut känner att du vill dra nytta av fördelarna som kommer med X570 så sparar du pengar. Hade nog personligen valt en M2 disk, ex MP510 från Corsair då jag tycker det är trevligare att ha det direkt på moderkortet samt att det rent praktiskt också är snabbare för typ samma pris.

Kanske också är aktuellt att överväga 5700XT istället, det går att spara en del pengar här också.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Intel presterar bättre än AMD i spel. Du behöver bara 16GB ram för spel. SSD'n är nästan 1000kr billigare och du kommer märka noll skillnad i prestanda.

Alternativt ett billigare bygge som fortfarande kommer prestera grymt: