Permalänk
Avstängd

Hur lär jag mig att teckna?

Hej,

Jag hade några minuter över under ett möte idag och hade mitt anteckningsblock och penna som jag alltid har och började, som jag alltid gör, att antingen

1. Göra "3D-kuber"
2. Göra tusen stjärnor
3. Något som försöker likna ett ansikte, men ser mer ut som en stickgubbe som råkat ut för en bilolycka.
4. Eller något annat meningslöst fult, som jag enbart fördriver tiden så att jag har något att göra med händer.

När jag sedan kommer hem så inser jag att mamma har kommit förbi med en pärm med massor med grejer från låg, mellan och högstadiet. Jag börjar titta igenom lite och såg att jag hade kladdat EXAKT samma sak, som jag nu inser att jag har gjort i 25 år och exakt lika fult. Jag får total panik. Jag vågar inte ens tänka mig hur många TUSENTALS timmar jag har lagt ner och "tecknat" exakt samma fula stickgubbe eller "3D"-kub.

Bara för att ni ska få något att skratta åt och visualisera hur många tusentals timmar jag ritat SKRÄP så kommer här en bild:

Så fort jag får lite dötid och har papper och en penna nära så börjar jag göra något, och det är förvånansvärt ofta det händer.

Nu till saken! Jag har aldrig någonsin varit "kreativ", jag kan uppenbarligen inte teckna, jag kan inte spela ett instrument, många kallar mig tondöv och katten får panik när jag sjunger. Men jag vägrar tro att det är pga jag inte kan, utan för att jag aldrig haft någon som har kunnat visa mig, någon som har kunnat säga att du bör göra såhär och såhär för att utveckla dig. Jag ser bara slutresultat av folks träning hela tiden, i form av prints, målningar, inspelningar och blir sugen på att börja och tyvärr har jag inte mycket tid att lägga på dessa intressen, men då jag ändå sitter och kladdar så många timmar i månaden så tänkte jag att det hade varit grymt att lära sig och utvecklas.

Jag vänder mig därför till er. Jag förstår att jag inte kommer kunna teckna en målning på en månad, jag förstår att jag inte kommer bli proffs och jag förstår att det finns bättre papper man kan köpa, andra pennor med mera (Tro mig, jag är materialare) men jag vill helt enkelt komma igång för jag vill inte sluta tro att det handlar om att övning ger färdighet.

Därför undrar jag om ni har något bra sätt jag kan börja på? För att lära mig grunderna? För att "Sparke Joy" i mig att fortsätta och se utveckling. Är det en bok jag ska köpa? Vilken? Finns det bra Youtube-kurser man kan följa? Vad rekommenderar ni mig helt enkelt att börja för att förbättra mitt tecknande?

Jag har ingen som helst aning om vilken stil eller vad jag vill teckna. Om det är natur, människor, animerat w/e, vill bara komma igång. Jag startar gärna med papper och penne och går sedan över till en Wacom+Photoshop (digitalt skapande).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har precis grävt upp en gammal hobby, därav skaffat Wacom Intuos Pro L Paper Edition samt Photoshop 2020 (Creative Cloud). Började med en sträckgubbe för att känna på grejerna, sedan blidde det färgläggning av figurer för att förbättra hand-till-skärm koordinationen. Riktigt nöjt med plattan, snabb med bra precision.

Snart blir det egna cartoons (baserade på existerande karaktärer i serier, typ Bamse, Flinta och Lucky Luke) fast med egen stil och pose. Drömmen är dock att rita så realistiskt som möjligt, men också lite fantasy /sci-fi.

När man var liten så var man rätt bra på att rita, men nu när man inte gjort det på 20-25 år så kan man knappt rita en streckgubbe. Finns så otroligt mycket imponerande på nätet så jag kunde inte hålla mig längre.

Permalänk
Medlem

Gör en enkel sökning på nätet, lär dig teckna...

Prova att testa något av alla 409K resultat som visas där, det är bara du själv som kan avgöra vad som är skoj att teckna.
Jag har själv kommit fram till att jag hellre gillar att titta på andras bra teckningar/målningar än att försöka själv 😏

Permalänk
Medlem

Man kanske borde ha en separat forumdel där folk postar sina mästerverk, lite motivation samt inspiration för andra. (om det inte redan finns)

Permalänk
Medlem

Det du framför allt behöver för att bli bättre är övning, övning, övning och mer övning.
Då inte bara ofukuserat kladdande, utan målmedvetet övande där du t.ex. bestämmer dig för att bli bättre på någon viss sak - kan vara något så enkelt som att rita en perfekt kvadrat, eller något så komplicerat som ett realistiskt människoansikte. (Ofta bra att börja med enklare saker dock.)
Sedan övar du på den saken tills du är nöjd - varpå du går vidare till att öva på något annat.

Det finns säkert en massa kurser av olika slag du kan gå, och även om du säkert kan lära dig vissa saker från sådana så behöver du ändå öva och öva och öva ännu mer för att bli bra.

Permalänk
Medlem

Du kan köpa ett ljusbord och rita på ett papper efter en lämplig existerande skiss. Detta låter kanske konstigt men man får in en del teknik i denna övning.

Samt att du bör köpa rätt penna. Många proffs använder rätt mjuka blyertspennor, t.ex. typ BB eller vad dom heter. Låter kanske också konstigt men finns en anledning till att proffsen väljer dessa pennor, är inte någon stor investering.