Permalänk

Hjälp med hitta en ny kontorsstol!

Ge mig tips en på en ny kontorsstol!
Har dom senaste ~10 åren använt samma kontorsstol som jag fick från farsans jobb. Men idag sa det klonk, och tiltfunktionen sprack.
Så nu är det dags för en ny stol!

Krav: neutral look (inte gamingutförande..). Justermöjligheter och gärna nackstöd.
Budget: "ett par tusen kronor"
Jag: ca 185cm lång och 85ish pannor skulle jag gissa.

Jag vet att tipset brukar vara att man ska leta begagnad Kinnarps eller liknande på blocket.
Dock är det lite brådskande nu (hemmajobb osv..), och letar då framförallt efter något som finns tillgängligt i butik.
Bor i norra Stockholm och har kollat in ex: https://bbsmobler.se/produkt/begagnade-arbetsstolar-kinnarps-...
Där ligger smärtgränsen budgetmässigt.
Kan det vara ett vettigt köp kanske?

Ös på med tips och erfarenheter

Permalänk

Köpte min begagnade kontorsstol från kinnarps därifrån. Den var begagnad men ändå som ny, tror de klär om stolarna de säljer. Han som hjälpte mig var väldigt trevlig och hjälpsam. Stort utbud och alla möbler är ute i lokalen så det är fritt fram att provsitta.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Skrivet av DesignatedPsycho:

Köpte min begagnade kontorsstol från kinnarps därifrån. Den var begagnad men ändå som ny, tror de klär om stolarna de säljer. Han som hjälpte mig var väldigt trevlig och hjälpsam. Stort utbud och alla möbler är ute i lokalen så det är fritt fram att provsitta.

Ja men det låter ju bra!
Kanske ska försöka ta mig dit en sväng imorrn och ta en titt.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min Herman miller från DPJ, tyckte att det var rätt smidigt där
Fick stolen med mig hem samma dag.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Ge mig tips en på en ny kontorsstol!
Har dom senaste ~10 åren använt samma kontorsstol som jag fick från farsans jobb. Men idag sa det klonk, och tiltfunktionen sprack.
Så nu är det dags för en ny stol!

Krav: neutral look (inte gamingutförande..). Justermöjligheter och gärna nackstöd.
Budget: "ett par tusen kronor"
Jag: ca 185cm lång och 85ish pannor skulle jag gissa.

Jag vet att tipset brukar vara att man ska leta begagnad Kinnarps eller liknande på blocket.
Dock är det lite brådskande nu (hemmajobb osv..), och letar då framförallt efter något som finns tillgängligt i butik.
Bor i norra Stockholm och har kollat in ex: https://bbsmobler.se/produkt/begagnade-arbetsstolar-kinnarps-...
Där ligger smärtgränsen budgetmässigt.
Kan det vara ett vettigt köp kanske?

Ös på med tips och erfarenheter

Jag har via jobbet erfarenhet av precis den stolen du länkar till.
Om jag då utgår ifrån en ny stol så är den ganska bra faktiskt, bra inställningsmöjligheter osv.
När det gäller kvalité så är det stora problemet armstöden, konstruktionen med läsningen är inte bra (metallskruv som gängas in i plasten i armstödet = dålig idé)
Av 15 stolar gick 6 st sönder runt ett års användande.

Så jag tycker armstöden är den svaga punkten, lite svajiga/vingliga efter en tid utan att vara sönder, i övrigt en bra stol!

Till ovan skall man då veta att dessa stolar inte användes i en "vanlig" kontorsmiljö och inte heller av en person utan av många olika varje dag, och dessa personer ändrade ofta inställningarna vilket bidragit till att dom gått sönder.

Skall jämföras med 6 st KAB Seating stolar som var mycket hållbarare (men då också 24 tim klassade vilken ovan stol inte är, så lite orättvis jämförelse) och dyrare....

Permalänk
Skrivet av DesignatedPsycho:

Köpte min begagnade kontorsstol från kinnarps därifrån. Den var begagnad men ändå som ny, tror de klär om stolarna de säljer. Han som hjälpte mig var väldigt trevlig och hjälpsam. Stort utbud och alla möbler är ute i lokalen så det är fritt fram att provsitta.

Efter en hel del provsittande vart den en Kinnarps

Skrivet av Salvion:

Jag har via jobbet erfarenhet av precis den stolen du länkar till.
Om jag då utgår ifrån en ny stol så är den ganska bra faktiskt, bra inställningsmöjligheter osv.
När det gäller kvalité så är det stora problemet armstöden, konstruktionen med läsningen är inte bra (metallskruv som gängas in i plasten i armstödet = dålig idé)
Av 15 stolar gick 6 st sönder runt ett års användande.

Så jag tycker armstöden är den svaga punkten, lite svajiga/vingliga efter en tid utan att vara sönder, i övrigt en bra stol!

Till ovan skall man då veta att dessa stolar inte användes i en "vanlig" kontorsmiljö och inte heller av en person utan av många olika varje dag, och dessa personer ändrade ofta inställningarna vilket bidragit till att dom gått sönder.

Skall jämföras med 6 st KAB Seating stolar som var mycket hållbarare (men då också 24 tim klassade vilken ovan stol inte är, så lite orättvis jämförelse) och dyrare....

Tack för heads-up:en!
Provade ut en som mer eller mindre ser ny ut, armstöden sitter stabilt och bra. Så förhoppningsvis har stolen och armstöden en del liv kvar

Hade ju varit schysst med en 10kkr+ KAB. Men så kul är det inte med stol till hemmakontoret tyvärr!

Permalänk

@VeryMadMeatball: Hoppas den håller bra. Jag är nöjd med min iallafall 🙂

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉