Rädda data från en extern HDD

Permalänk
Medlem

Rädda data från en extern HDD

Hej gott folk.
Har hittat en gammal extern HDD i gömmorna, en VAIO, som innehåller en 2,5tums HDD.
När jag kopplar den mot datorn via microUSB så hör jag ett högt knarrande ljud från disken, men disken detekteras inte av datorns plug'n'play.

Vad kan göras? Kan jag koppla in disken direkt mot datorn på något sätt? Fattar dock inte hur jag ska få det att funka med en Sata kabel...
Alla tips mottages gärna. Tror disken innehåller massa med bilder från mina yngre år.. Nostalgi

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns väl några mer eller mindre vettiga saker att prova, anslut en nätdel till lådan, prova en annan kontroller, det finns lösa adapterkit som är bra att ha för serviceändamål. det kan ju också vara så att disken i sig är trasig och då är det värre och du får skicka den till ett räddningsföretag som reparerar den för att kunna göra en kopia.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med en sån här adapter kan du ansluta både 2,5" och 3,5" HDD och både IDE och SATA.

SATA/PATA/IDE Drive to USB 2.0 Adapter Converter Cable For 2.5 / 3.5 Inch Hard Drive
https://www.aliexpress.com/item/32810388021.html

För 3,5" diskar behöver du extra ström som du kan ta från nätaggregatet i datorn. Finns liknande att hitta i svenska butiker men då till högre pris.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns väl några mer eller mindre vettiga saker att prova, anslut en nätdel till lådan, prova en annan kontroller, det finns lösa adapterkit som är bra att ha för serviceändamål. det kan ju också vara så att disken i sig är trasig och då är det värre och du får skicka den till ett räddningsföretag som reparerar den för att kunna göra en kopia.

Nätdel? finns ju ingen anslutning för nät vad jag kan se.
Bara en PATA kontakt.

Tips på räddningsföretag?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Alltså PATA/IDE adapter i ett chassi för en 2,5 tums disk för runt en hundralapp så bör det funka?
Är det stor chans att just adaptern i mitt HDD chassi trasig? Eller är det mera sannolikt att disken i sig är paj?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Savage_Gray:

Nätdel? finns ju ingen anslutning för nät vad jag kan se.
Bara en PATA kontakt.

Tips på räddningsföretag?

Det finns inget uttag på lådan till disken ? Disken har definitivt en strömanslutning för annars funkar den inte alls, den är däremot hopbyggd med datakkontaken när minikontakten används.
Det är ofta problem att driva hdder enbart via usb för strömmen räcker inte till så man bör använda en egen nätdel till alla diskar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inget uttag på lådan till disken ? Disken har definitivt en strömanslutning för annars funkar den inte alls, den är däremot hopbyggd med datakkontaken när minikontakten används.
Det är ofta problem att driva hdder enbart via usb för strömmen räcker inte till så man bör använda en egen nätdel till alla diskar.

Finns bara en kontakt på lådan: micro USB 2.0. Och den funkade för massa med år sedan. HDDen har nu legat i en skolåda i typ 10 år, och nu får jag inte den att funka.
Är det så att adaptern är trasig, ja, då kan jag köpa en ny adapter enligt rekommendationer i tråden. Men givet att disken låter (knarrande ljud) så vet jag att den får ström, men det känns som att den har svårt att snurra. Då är det osannolikt att en ny adapter löser mina problem.
Jag får antigen rädda innehållet genom någon som vet hur man gör eller återvinner disken.
Har du tips på företag som räddar data från en HDD?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: Vet ej vad chansen är, men i mitt fall var det adaptern och som tur hade HDD:n SATA.
Med knarrande ljud, så är det troligen HDD:n.

Här har du företag: Länk

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Nätdel? finns ju ingen anslutning för nät vad jag kan se.
Bara en PATA kontakt.

Tips på räddningsföretag?

För 2.5" IDE-diskar så är det bara en 44-pins kabel som ansluts som innehåller både ström och data pinnar. Inte identisk med klassisk 40-pin kontakt för 3.5" IDE-diskar.

Permalänk
Medlem

Har du provat med en USB-kabel med extra strömmatning, alltså dubbla USB-A kontakter på sladden? Jag har en sådan disk som annars inte vill starta om den inte får tillräckligt med ström.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Savage_Gray:

Finns bara en kontakt på lådan: micro USB 2.0. Och den funkade för massa med år sedan. HDDen har nu legat i en skolåda i typ 10 år, och nu får jag inte den att funka.
Är det så att adaptern är trasig, ja, då kan jag köpa en ny adapter enligt rekommendationer i tråden. Men givet att disken låter (knarrande ljud) så vet jag att den får ström, men det känns som att den har svårt att snurra. Då är det osannolikt att en ny adapter löser mina problem.
Jag får antigen rädda innehållet genom någon som vet hur man gör eller återvinner disken.
Har du tips på företag som räddar data från en HDD?

Om du har en dator med laddport så prova med den, hdder och andra usb prylar som wifi och modemdonglar är rätt ökändasa för att kunna dra för mycket ström för att orka drivas stabilt via bara usb..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Finns bara en kontakt på lådan: micro USB 2.0. Och den funkade för massa med år sedan.

Jag har 3st kabinett för 2,5" IDE diskar och de ansluts med en kabel som har en micro USB i ena änden och två USB 2 kontakter i andra änden för extra strömtillförsel för att orka driva disken.

Som den här:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"