Tickande ljud i nätagg - ej fläkt!

Permalänk
Medlem

Tickande ljud i nätagg - ej fläkt!

Jag har ett nätagg som ger ifrån sig ett konstigt tickande ljud, det ökar och minskar i hastighet/intensitet men det tickar hela tiden (uppskattar det till ca 5 tick i sekunden). Har öppnat agget och kopplat bort fläkten men det låter ändå. Kan inte lokalisera exakt var men jag har haft det öppet och tittat in i det utan fläkt och det kommer verkligen där inifrån. Allt fungerar som det ska men det känns ju lite läskigt om det är elfel så det inte tar eld i skiten...

Märke: Silver Power SP-SS500 500W

Permalänk
Medlem

@kolbackx: Det är troligen ett överbelastningsskydd som tror(eller verkligt) att det är något som drar för mycket ström & snabbt stänger av & sen startar igen någon av strömkretsarna i PSU:n. Troligen inte 12-voltslinan för då hade det nog märkts. Byt nätagg snarast!!

Visa signatur

1. Asus ROG STRIX TRX40-E Gaming|AMD Ryzen Threadripper 3960X|4x8Gb Kingston ECC|ASUS ROG Strix RTX 3080Ti|SSD1: Samsung 980 Pro NVMe M.2 500GB; SSD2: Intel 660p 2TB NVMe M.2; SSD3: Crucial P3P 4TB NVMe M.2|PSU: Seasonic Prime Titanium 1000W|Fractal Define7 XL
2. Asus TUF Gaming X570|AMD Ryzen 5 5600X|2x8Gb Kingston 3466Mhz|Asus TUF Gaming RTX 3060TI GDDR6X|SSD1: Samsung 970 Pro 500GB; SSD2: Samsung 870EVO 1TB|PSU: Seasonic Prime Titanium 750W

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Om det är något som drar för mycket ström så skulle jag få samma fel igen om jag köper ett nytt 500 watts agg antar jag? Det har ju dock suttit där från början utan problem. Datorn har några år på nacken men nya agg passar ändå eller finns det olika? Kablarna sitter fast inne i aggregatet, får man med (fasta?) kablar när man köper ett nytt?

Permalänk
Medlem

@kolbackx:Prova att koppla ur allt utom den stora kontakten till moderkortet & starta datorn, tickar det då med? Om du inte har ett färdigbyggt system från någon av dom stora märkena(Dell, HP, etc.) kommer ett nytt nätaggregat att passa, det är en standard storlek (längden kan variera men brukar inte ställa till några problem).
Kablar(fasta eller modulärt) följer med ett nytt aggregat.
Se till att köpa ett med minst "Plus80 Guld" certifiering för bra verkningsgrad & låg värmeutveckling (& viss kvalitetssäkran).

Visa signatur

1. Asus ROG STRIX TRX40-E Gaming|AMD Ryzen Threadripper 3960X|4x8Gb Kingston ECC|ASUS ROG Strix RTX 3080Ti|SSD1: Samsung 980 Pro NVMe M.2 500GB; SSD2: Intel 660p 2TB NVMe M.2; SSD3: Crucial P3P 4TB NVMe M.2|PSU: Seasonic Prime Titanium 1000W|Fractal Define7 XL
2. Asus TUF Gaming X570|AMD Ryzen 5 5600X|2x8Gb Kingston 3466Mhz|Asus TUF Gaming RTX 3060TI GDDR6X|SSD1: Samsung 970 Pro 500GB; SSD2: Samsung 870EVO 1TB|PSU: Seasonic Prime Titanium 750W

Permalänk
Medlem

@murre64: Det tickar även om bara moderkortet är ikopplat. Har beställt nytt agg nu, köpte något billigt Corsair CV550 (80+ Brons), ett känt märke åtminstone. Datorn är flera år gammal som sagt så jag vill inte lägga mer pengar än nödvändigt på skrället. Tack för all hjälp.