Cubbit - "collaborative cloud storage"

Permalänk
Mattecoach

Cubbit - "collaborative cloud storage"

Hej,

Jag har kollat på backuplösningar under en tid, och jag kan inte riktigt bestämma mig hur mycket jag ska ha i datorn, på nätverket och i molnet. Snubblade idag över Cubbit som ska erbjuda molnlagring med endast en initial kostnad - ingen månadsavgift! All data ska också vara krypterad och omöjlig för andra att komma åt.
Den initiala kostnaden är till för att få hårdvara (en liten dator med lagring) som står hemma hos dig där andra användares data lagras.

Väldigt enkelt förklarat, länkar till deras sidor och en reddit-tråd nedan för mer info:
https://www.cubbit.io/
https://www.indiegogo.com/projects/cubbit-0-a-month-secure-cl...
https://www.reddit.com/r/shittykickstarters/comments/az4zg4/c...

För- och nackdelar med detta?

Permalänk
Medlem

Det som gör mig tveksam är varför man måste köpa en burk från dem? Varför inte bara en programvara man kör på sin dator? De är nog ute efter att tjäna pengar på att sälja burkarna (som verkar dyra dessutom).

Jag är skeptisk tills motsatsen bevisats.

Permalänk
Mattecoach

@ronnylov:

Jag antar att det är för att det inte bara är lagring utan en faktiskt dator, den ska ju sköta kryptering och uppladdning av andras data. Skulle bli mycket nedtid i systemet om alla användare skulle ha sin "vanliga" dator igång hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@ronnylov:

Jag antar att det är för att det inte bara är lagring utan en faktiskt dator, den ska ju sköta kryptering och uppladdning av andras data. Skulle bli mycket nedtid i systemet om alla användare skulle ha sin "vanliga" dator igång hela tiden.

Jo men de som redan har en hemmaserver borde kunna installera det på egen burk. Eller en raspberry Pi med extern USB-disk. Hårdvara finns ju att köpa billigare än det de säljer så egentligen skulle en programvara man kan ladda ner och en lista på kompatibel hårdvara fungera lika bra.

Edit: Skulle inte förvåna mig om det är just en raspberry pi och USB-disk inuti.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jo men de som redan har en hemmaserver borde kunna installera det på egen burk. Eller en raspberry Pi med extern USB-disk. Hårdvara finns ju att köpa billigare än det de säljer så egentligen skulle en programvara man kan ladda ner och en lista på kompatibel hårdvara fungera lika bra.

Edit: Skulle inte förvåna mig om det är just en raspberry pi och USB-disk inuti.

Kanske en säkerhetsgrej, deras system är låst så att du inte försöker pilla med datan? Jag kan tänka mig anlite ett slutet system men inte om det är hos tex din Rpi där du (försöker) gör(a) vad som helst med?

Men jag är än så länge tveksam. Försökte googla lite och hamnade då här....

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Kanske en säkerhetsgrej, deras system är låst så att du inte försöker pilla med datan? Jag kan tänka mig anlite ett slutet system men inte om det är hos tex din Rpi där du (försöker) gör(a) vad som helst med?

Men jag är än så länge tveksam. Försökte googla lite och hamnade då här....

Jag skulle föredra ett öppet system som är öppen källkod för att känna mig mindre rädd att det är något lurt.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jag skulle föredra ett öppet system som är öppen källkod för att känna mig mindre rädd att det är något lurt.

Ja ser vad du menar. Tänkte jag inte på. Antar båda varianter har sina för och nakdelar.

Skrivet av ronnylov:

....
Edit: Skulle inte förvåna mig om det är just en raspberry pi och USB-disk inuti.

Om man tittar på formfaktorn och storlek skulle jag tro att du har rätt.

Visa signatur

--------------------------