Noctua Noctua NF-A14 PWM som humnmar/sviktar

Permalänk
Medlem

Noctua Noctua NF-A14 PWM som humnmar/sviktar

Hej!

Har byggt en ny dator i Fractal Design R7 chassi med Noctua NF-A14 PWM som chassi fläktar.

2st i fronten, 3st som utblås (1 bak och 2 i toppen)
Kanon fläktar, men en (vet inte vilken), låter som den hummar / sviktar lite grann.
Jag misstänker front fläktarna då det är kopplade på en Y-pin > en header på moderkortet.

Min fråga är då om Y-pin adaptern kan påverka detta? Tänkte plocka isär och testa, men tänkte jag hörde här först om nån upplevt samma problem.

Mvh
Jonas

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Sviktar?

Prova att bara köra en fläkt i taget och se om du märker någon skillnad (vilket du inte borde)

Troligen är det väl inget fel på kabeln, däremot kan PWM dra upp och ner fläktarnas hastighet vilket du kanske upplevde? Ibland även på ett "störande" sätt.

Permalänk
Medlem

@dannesthlm: ja det kanske är pwn som håller på, kör med Argus Monitoring för fläktkontroll, går ju ställa in massor, ex hur mycket i % pwn ska dra på osv.

Är nog detta jag menar med "sviktar", då det låter som det går upp och ner, upp och ner, fast väldigt långsamt.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Verkar vara nån av fläktarna bak som har ett konstigt ljud, får testa och lossa en i taget o se om det blir bättre, kan ju vara nått med fästningen eller om nån plåt osv ligger mot...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

jag har ett define c och ett par NF-A14 i fronten... jag märkte ganska rejäl skillnad på ljud när jag klippte bort lite plåt som korsade fronten framför en fläkt.

Dvs saker som sitter väldigt nära en fläkt kan skapa turbulens å alla möjliga missljud...

Permalänk
Medlem

@Belzzz: Aha, tack för svar

Blir nog att klippa lite med, eventuellt ta bort dammfilter helt också.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Ta inte bort dammfilter. Då får du rengöra datorn väldigt ofta.

Permalänk
Medlem

@FribBe: Jag har rätt rent omkring mig så det är inga problem, har kört utan dammfilter i mitt föregående R6.

Räcker o köra tryckluft på burk samtidigt som man städar lyan, typ varannan vecka så håller man dammet borta

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Blir det mer oljud / missljud om man monterar fläktar nära varandra ? Dvs, att de jobbar mot varandra lite grann.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

@pskjonte: Risken för störande ljud då de vibrerar mot varandra ökar självklart om de ligger mot varandra.

Permalänk
Skrivet av pskjonte:

Hej!

Har byggt en ny dator i Fractal Design R7 chassi med Noctua NF-A14 PWM som chassi fläktar.

2st i fronten, 3st som utblås (1 bak och 2 i toppen)
Kanon fläktar, men en (vet inte vilken), låter som den hummar / sviktar lite grann.
Jag misstänker front fläktarna då det är kopplade på en Y-pin > en header på moderkortet.

Min fråga är då om Y-pin adaptern kan påverka detta? Tänkte plocka isär och testa, men tänkte jag hörde här först om nån upplevt samma problem.

Mvh
Jonas

Jag har ett Define C chassi med 2 st 140mm Noctua i fronten. Jag upplevde lite samma sak som du (tror jag, baserat på din beskrivning). Lösningen för mig var detta fantastiska program: FanControl (https://linustechtips.com/main/topic/1099996-fancontrol-my-ta...). Detta magiska program låter dig skapa fläktkurvor enligt alla möjliga inställningar samt att du sedan kan kombinera dessa fläktkurvor. Funkar helt suveränt! Det går även att ställa in kurvorna map hysteres mm. När jag väl ställt in allt som jag önskat så har jag inte upplevt symptomen. Tror orsaken till ljudet beror på att fläktarna varvar upp snabbt och till hög rpm vilket man kommer ifrån med justerade fläktkurvor. Testa och återkom! 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

@pskjonte: Risken för störande ljud då de vibrerar mot varandra ökar självklart om de ligger mot varandra.

Ah, ska testa , tog bort damm filter hjälpte lite iaf

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Jag har ett Define C chassi med 2 st 140mm Noctua i fronten. Jag upplevde lite samma sak som du (tror jag, baserat på din beskrivning). Lösningen för mig var detta fantastiska program: FanControl (https://linustechtips.com/main/topic/1099996-fancontrol-my-ta...). Detta magiska program låter dig skapa fläktkurvor enligt alla möjliga inställningar samt att du sedan kan kombinera dessa fläktkurvor. Funkar helt suveränt! Det går även att ställa in kurvorna map hysteres mm. När jag väl ställt in allt som jag önskat så har jag inte upplevt symptomen. Tror orsaken till ljudet beror på att fläktarna varvar upp snabbt och till hög rpm vilket man kommer ifrån med justerade fläktkurvor. Testa och återkom! 😎

Yes, tack för tipset

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Skrivet av pskjonte:

Yes, tack för tipset

Hur har det gått? 😎

Permalänk
Medlem

@Falcon_Bayerskt: Jodå, har donat lite med fläktkurvor osv, så nu låter det betydligt lägre och bättre.

Tog även bort dammfilter samt flyttade fläktarna lite längre isär, verkar ha gjort tricket...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Skrivet av pskjonte:

@Falcon_Bayerskt: Jodå, har donat lite med fläktkurvor osv, så nu låter det betydligt lägre och bättre.

Tog även bort dammfilter samt flyttade fläktarna lite längre isär, verkar ha gjort tricket...

Härligt 👍! Jag har 2 st 140 mm i fronten och en 120 mm bak som sagt och min uppfattning är att frontarna inte behöver varva särskilt mycket alls för att kunna levererat tillräckligt med luft. Det i kombination med anpassade fläktkurvor ink hysteres osv gjorde att mitt system blev betydligt tystare. När jag sen även justerade cpu- och gpu-fläktarna på samma sätt så hör man bara ett svagt sus från datorn numera, även om den jobbar hårt. Trots låg ljudnivå så är tempsen i princip lika som innan fläktkurve-racet. Gjorde även som du (och flera andra) och tog bort front-kåpan på mitt Define C för att ytterligare öka insuget fram. Som sagt, jag diggar FanControl stenhårt 😁