När installerar ni CPU, före eller efter chassi?

Permalänk
Inaktiv

När installerar ni CPU, före eller efter chassi?

Hej,
Förkortade rubriken lite, min fråga är; när installerar ni CPUn på ert moderkort?
Före ni har satt in moderkortet i chassit eller efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Hej,
Förkortade rubriken lite, min fråga är; när installerar ni CPUn på ert moderkort?
Före ni har satt in moderkortet i chassit eller efter?

Före!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Inaktiv

Först av allt

Permalänk
Viking

Före såklart! Och har man tornkylare blir det bara lättare att lyfta in moderkortet...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Före! Känslan när man släpper Cpu:n någon mm ovanför sockeln och den bara ramlar på plats, och man låser fast prollen med metallpinnen samtidigt som man trycker lite försiktigt med fingret på Cpu:n 😍 längtar tills ryzen 4000 serien kommer ut!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Före! Känslan när man släpper Cpu:n någon mm ovanför sockeln och den bara ramlar på plats, och man låser fast prollen med metallpinnen samtidigt som man trycker lite försiktigt med fingret på Cpu:n 😍 längtar tills ryzen 4000 serien kommer ut!

Alternativt om man köpt en intelprocessor:
...tar i för kung och fosterland för att få ner spaken, hör moderkortet knaka och nervöst intalar sig att det ska vara så och att inget gick sönder i processen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Hej,
Förkortade rubriken lite, min fråga är; när installerar ni CPUn på ert moderkort?
Före ni har satt in moderkortet i chassit eller efter?

I viket scenario skulle det vara en fördel att installera CPU efter man monterat moderkort i chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Alternativt om man köpt en intelprocessor:
...tar i för kung och fosterland för att få ner spaken, hör moderkortet knaka och nervöst intalar sig att det ska vara så och att inget gick sönder i processen.

Ja, men ni som har intel slipper ångesten när man förgäves försöker lossa stockkylaren med stockpastan med gråten i halsen, för att skiten tydligen svetsat fast sig när man glömde starta datorn, så den var varm innan man lossade grejerna när man äntligen fick tummen ur att montera den nya blingiga kylaren. 😋

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Ja, men ni som har intel slipper ångesten när man förgäves försöker lossa stockkylaren med stockpastan med gråten i halsen, för att skiten tydligen svetsat fast sig när man glömde starta datorn, så den var varm innan man lossade grejerna när man äntligen fick tummen ur att montera den nya blingiga kylaren. 😋

Så sant som det är skrivet! Glöm inte när processorn följer med upp till slut också. Att det aldrig ska finnas något som är perfekt ur alla avseenden...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Monterar allt på moderkortet som ska vara där innan jag sätter in det i chassit, inklusive luftkylare. Sedan nätaggregat och grafikkort för att sedan inse att grafikkortet är i vägen när jag ska ansluta frontpanel-sladdarna. Så var senaste bygget, slutade med att jag fick ta ut grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Hur testar man att allt bootar upp innan man stoppar in allt om moderkortet saknar CPU?

CPU, RAM, kylare och M2 på moderkortet.
Dra sladdar för PSU
Koppla in skärm och ev. mus/tangentbord
Sätt på för att utesluta DOA.

Allt ok? SEN stoppar man in allt i chassit.

Jag följer dessa steg religiöst i ungefär en av tre byggen.

Permalänk
Medlem

Jag gör alltid ett ”bänkbygge” med alla tänkta komponenter och kör några stresstester innan prylarna åker in i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Ja, men ni som har intel slipper ångesten när man förgäves försöker lossa stockkylaren med stockpastan med gråten i halsen, för att skiten tydligen svetsat fast sig när man glömde starta datorn, så den var varm innan man lossade grejerna när man äntligen fick tummen ur att montera den nya blingiga kylaren. 😋

Skrivet av LemonIllusion:

Så sant som det är skrivet! Glöm inte när processorn följer med upp till slut också. Att det aldrig ska finnas något som är perfekt ur alla avseenden...

Åh, har min första AMD dator nu och fick skicka AIO'n på RMA. När jag fick tillbaka den och skulle ta av stock-kylaren så satt den som berget (datorn var precis avstängd). Tillslut släppte den och jag blev så glad, tills jag såg att CPU'n var borta.

Den PANIKEN! Trodde att den hade gått sönder, hade ingen aning om att det kunde hända på AMD socklar.... hade ångest en lång stund.

EDIT: Sätter i CPU före chassie såklart!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Före. Kylaren på förstås också, enkelt att lyfta hela moderkortet med den.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Brukar vara CPU först men det är inte så noga, jag har säkert gjort tvärt om någon gång också.
Kylaren däremot brukar jag inte sätta på förrän efter jag monterar moderkortet i chassit.

Permalänk
Medlem

Monterar alltid CPU/Tornkylare utanför chassit. Ram-minnes slottar brukar vara riktigt styva först så minnet monterar jag alltid i chassit dock. Där man kan lägga mot-tryck på baksidan av moderkortsplåten med en hand och försiktigt trycka i minnet i botten med andra handen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LemonIllusion:

Så sant som det är skrivet! Glöm inte när processorn följer med upp till slut också. Att det aldrig ska finnas något som är perfekt ur alla avseenden...

Man kan faktiskt köra datorn lite varm innan man tar ur den gamla, och VRIDA på kylaren så brukar den inte komma med i draget.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Alltid före, monterar CPU, ram och m2 ssd utanför, sen i chassi och där avsluta med sladdar och kylare. Skulle nog avråda från att testköra utanför chassi som en del skrivit, för mycket risk för att man råkar kortsluta något skulle jag säga. (en förlupen skruv under moderskeppet o.s.v. o.s.v.)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Efter. Monterar ju inte processorn utan kylaren på, och att skruva fast moderkort med en stor kylare i vägen är bara dumt och förbannat jobbigt, så jag stoppar in det rena moderkortet, skruvar fast det med gott om plats, och sen trycker jag dit alla övriga komponenter. En annan fördel är att en tappad skruv inte kan rulla iväg, utan stannar inne i lådan. Ingen risk att bli av med småskruvar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Efter. Monterar ju inte processorn utan kylaren på, och att skruva fast moderkort med en stor kylare i vägen är bara dumt och förbannat jobbigt, så jag stoppar in det rena moderkortet, skruvar fast det med gott om plats, och sen trycker jag dit alla övriga komponenter. En annan fördel är att en tappad skruv inte kan rulla iväg, utan stannar inne i lådan. Ingen risk att bli av med småskruvar.

Tänkte mer att man satte i cpun bara.