Permalänk

homepluggar problem

Hejsan har införskaffat mig TP-Link TL-WPA8630KIT
är tanken att jag skulle ha en i garaget då jag ej kan dra någon kabel dit
har redan köpt dessa men får dom ej å fungerar optimalt

felet är att dom ej hittar varandra
har provat
*som videon säger att para dom vid varandra å då fungerar det men inte då jag flyttar ut en enhet
*uppdaterat mjukvaran på båda
*dom ligger på samma fas
*provat starta om dom
*provat hel återställa dom

det fungerade felfritt i ca 1 vecka sedan tappade dom anslutningen igen
då fungerade det om jag flyttade "enhet 2 garaget" till ett annat vägguttag som ligger på en annan fas
men sen slutade det åxå fungera och nu kopplar dom ej att koppla samman nå mer

vad kan vara fel ?? //Martin

Permalänk
Medlem

Låter som de tappar anslutningen efter strömsparläge.
Ha dem nära varandra och gå genom inställningarna igen men denna gång stäng av strömsparläge, sen flyttar du ena till garaget.

Sida 14 i manualen: https://static.tp-link.com/1910012196_tpPLC%20Utility_UG.pdf

Visa signatur

😑

Permalänk

@Aizu: tack skall prova detta

Permalänk

http://imgur.com/gallery/wRV4gFs

Fungerade i ca 1 timme sen dagen efter då jag skulle prova fungerar det ej står så här se bilder

Permalänk
Medlem

@martin_xxx: Ändra WiFi namnet så att det saknas mellanslag, ha understreck istället. Vissa enheter har problem med mellanslag.

Visa signatur

😑

Permalänk
Skrivet av Aizu:

@martin_xxx: Ändra WiFi namnet så att det saknas mellanslag, ha understreck istället. Vissa enheter har problem med mellanslag.

Provar ändra det då åter kommer med resultat

Permalänk

ingen skillnad

Permalänk
Medlem

@martin_xxx: Du får pröva att sätta in det i andra eluttag så att "hem" lampan lyser grönt istället för rött som betyder dålig signal.

Visa signatur

😑

Permalänk
Skrivet av Aizu:

@martin_xxx: Du får pröva att sätta in det i andra eluttag så att "hem" lampan lyser grönt istället för rött som betyder dålig signal.

har provat det åxå samma problem samt då ligger ju dom ej över samma FAS

Permalänk
Skrivet av martin_xxx:

har provat det åxå samma problem samt då ligger ju dom ej över samma FAS

Efter vad jag läst mig till så är det inte fasen som är det viktiga utan att dom ligger på samma nollskena.
Har dock inte källgranskat detta och inte provat heller då jag inte har såna.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Skrivet av holetaker:

Efter vad jag läst mig till så är det inte fasen som är det viktiga utan att dom ligger på samma nollskena.
Har dock inte källgranskat detta och inte provat heller då jag inte har såna.

Samma skena blir ju svårt då de är olika centraler men är ju samma nolla men olika faser så det är fasen man skall se till å ha på samma å de har jag

Permalänk
Medlem

Vore det inte lättare att skaffa en wifi brygga istället, så slipper man alla problem med homeplugs.
T.ex ett par Ubiquity Nanostations skulle kunna klara det galant.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Vore det inte lättare att skaffa en wifi brygga istället, så slipper man alla problem med homeplugs.
T.ex ett par Ubiquity Nanostations skulle kunna klara det galant.

Enkelt och smidigt, säkert.
Det funkar dock inte hos mig då garaget har plåttak och skärmar signalen från huset.
Hos mig funkar homeplugs kanon.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...