Da Vinci Resolve, Tips & Trix & Hjälp

Permalänk
Medlem

Da Vinci Resolve, Tips & Trix & Hjälp

Tänkte starta en ny tråd för tips och trix med redigeringen.

Jag har igen fastnat med skumma fält jag inte vet hur dom kom dit.
Har försökt laborera med fusion och skapa egna intron och maskningar och blur osv.
Men går jag tillbaka till min editsida och huvudtimeline ser det ut så här:

Kan någon hjälpa mig?

Permalänk
Bildexpert

Vad menar du är fel? Det där är väl cut och inte edit för övrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Vad menar du är fel? Det där är väl cut och inte edit för övrigt?

Yes sorry, det är cut.
Men jag tror inte jag sett att det är två tidslinjer som ligger förskjutna, men jag kanske blandar ihop cut och edit nu
Men varför är det förskjutet där?

Kan lägga till ett par andra frågor med.

Jag tycker fortfarande det är svårt med trim och insert osv osv.
Nån som känner till nån bra guide?

Jag har kollat på mängder av videos, men tycker ändå att jag alltid velar med hur man trimmar/klipper/förlänger ett klipp mitt i eller nån annan stans, och ibland dras det av andra klipp ibland tar det inte med ljud osv. Jag inser ju att det är skit bakom styret, men dessa simpla grejer vill jag ha koll på. nu när jag ändå kommit ganska långt med andra grejer.

Sen har jag svårt med att få till fusion, och eller text+, tycker jag drar och grejar i alla reglage, men får aldrig texterna att göra vad jag vill.
Inte helt intuitivt alltså.

Permalänk
Medlem

@Bowman99:

Prova jobba i fliken "Edit" istället. Bättre överblick.

Tycker den här killen är ganska pedagogisk men kan vara värt att kika på fler videos för inspiration.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLwuzxyFDGVDDYpEMI_1cVoyFPEeo0sCOy

Permalänk
Medlem
Skrivet av koofoot:

@Bowman99:

Prova jobba i fliken "Edit" istället. Bättre överblick.

Tycker den här killen är ganska pedagogisk men kan vara värt att kika på fler videos för inspiration.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLwuzxyFDGVDDYpEMI_1cVoyFPEeo0sCOy

Yes jag jobbar där, lämnade cut ganska omgående tycker den är strulig.
Skall kolla in den killen.
Tack!

Permalänk
Bildexpert

Jag tror det blir förskjutet just som en form av overshoot, då DaVinci som default jobbat med tidskoder som följer SMPTE. Då ska program börja vid 01:00:00:00 vanligtvis, varpå testmönster och nedräknare oftast börjar vid 00:58:00:00. Inte så mycket att bry sig om såvida man inte jobbar med DCP:er eller tar fram innehåll för broadcast.

När man under edit jobbar med trim och kortar ner eller förlänger (genom att dra i kanten av klippet på tidslinjen) så drar man i allt som är länkat till det klippet. Med högerklick kan du välja bort "link clips" så blir klippen och ljuden fristående. Därefter kan du med samma val länka klipp igen, om du så vill.

Om du tar bort något innehåll på tidslinjen mha "Delete" så tidsanpassas innehållet, dvs det som ligger efter på tidslinjen skjuts bakåt. Trycker du däremot backspace så tas det markerade innehållet bort och inget mer händer. Det tog mig ett tag att greppa det helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag tror det blir förskjutet just som en form av overshoot, då DaVicni som default jobbat med tidskoder som följer SMPTE. Då ska program börja vid 01:00:00:00 vanligtvis, varpå testmönster och nedräknare oftast börjar vid 00:58:00:00. Inte så mycket att bry sig om såvida man inte jobbar med DCP:er eller tar fram innehåll för broadcast.

När man under edit jobbar med trim och kortar ner eller förlänger (genom att dra i kanten av klippet på tidslinjen) så drar man i allt som är länkat till det klippet. Med högerklick kan du välja bort "link clips" så blir klippen och ljuden fristående. Därefter kan du med samma val länka klipp igen, om du så vill.

Om du tar bort något innehåll på tidslinjen mha "Delete" så tidsanpassas innehållet, dvs det som ligger efter på tidslinjen skjuts bakåt. Trycker du däremot backspace så tas det markerade innehållet bort och inget mer händer. Det tog mig ett tag att greppa det helt och hållet.

Tack det gjorde en del saker klarare
Kommer underlätta i mina vidare utforskningar.
Nu måste jag filma mer så jag har roliga grejer att redigera.
Min 4 minuters film, med flera vinklar, på en biltvätt, är Inget man kan kolla på med barnen när dom blir stora
Men det är bra träning!

Permalänk
Medlem

Det dyker upp saker konstant
Filmen som äntligen blev färdig vill inte rendera.
Googlade på felmeddelandet ”The fusion composition could not be processed successfully” typ.
Ändra i inställningar ”stop renders when it cant be processed” typ.
Kunde kunde köra renderingen men ljudet funkar inte då..
Testade två gånger med lite ändrade inställningar.
Kan man återställa förinställda renderingsalternativ?

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på att noder i Fusion fungerar så ointuitivt. Man skulle nästan kunna tro att det var nåt open source-projekt från början...

När man ska göra en merge av två grafiska element, och sen lägga på t ex en transition som påverkar båda samtidigt, så verkar det vara i stort sett omöjligt. För i varje led så är det bara förgrundsinput som förs vidare. Så en transition påverkar bara den input som ligger på förgrunden (grön pil), trots att två är anslutna till den. Det rimliga hade varit att output från en merge gör det som kom tidigare (mergens beståndsdelar) "osynliga", så att hela det sammansatta påverkas av det man gör med merge-nodens output. Men icke!

Jag har inte hittat nån lösning än...

Jag har alltså gjort tre "element" som ska röra sig tillsammans, men hur jag än försöker blir bara förgrundsinputen vidareförd till själva visningen. Input på bakgrundsanslutningen förblir osynlig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag stör mig på att noder i Fusion fungerar så ointuitivt. Man skulle nästan kunna tro att det var nåt open source-projekt från början...

När man ska göra en merge av två grafiska element, och sen lägga på t ex en transition som påverkar båda samtidigt, så verkar det vara i stort sett omöjligt. För i varje led så är det bara förgrundsinput som förs vidare. Så en transition påverkar bara den input som ligger på förgrunden (grön pil), trots att två är anslutna till den. Det rimliga hade varit att output från en merge gör det som kom tidigare (mergens beståndsdelar) "osynliga", så att hela det sammansatta påverkas av det man gör med merge-nodens output. Men icke!

Jag har inte hittat nån lösning än...

Jag har alltså gjort tre "element" som ska röra sig tillsammans, men hur jag än försöker blir bara förgrundsinputen vidareförd till själva visningen. Input på bakgrundsanslutningen förblir osynlig.

Funkar det med det dom säger i post nummer 3?
https://forum.blackmagicdesign.com/viewtopic.php?f=21&t=99777

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Nej.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Det dyker upp saker konstant
Filmen som äntligen blev färdig vill inte rendera.
Googlade på felmeddelandet ”The fusion composition could not be processed successfully” typ.
Ändra i inställningar ”stop renders when it cant be processed” typ.
Kunde kunde köra renderingen men ljudet funkar inte då..
Testade två gånger med lite ändrade inställningar.
Kan man återställa förinställda renderingsalternativ?

Jag raderade en timeline med ett intro med en fusion composition och gjorde om allt.
Surt dock att det blir sådnana här fel.
Det var liksom inget mer än en rullande text.

Permalänk
Medlem

Nu blir det fel igen och jag får inget ljud när jag renderar.
Ser er timeline ut så här med röd fusion del på renderingssidan?

Jag bara väljer en "3d text" thats it. sen strular som sagt renderingen..
Tips och ideer?

Edit//
Testade rendera igen, då var det blå text över fusionklippet helt plötsligt. Men ändå inget ljud.
Provade slå om codec til AAC och rendera igen., då funkade videofilen med ljud!

Tur att det är korta klipp att rendera

Permalänk
Medlem

Tillbaka i redigeringen då.
Började greja med en film jag gjort för ett tag sen, och helt plöstlig börjar clip i timelinen bli svarta.
Provar att dra in dom igen från mediabilioteket, men dom blir svarta i timelinen, men inte opm jag tittar på clippet i mediabiblioteket!?

Har googlat endel, men hittar inget vettigt.
någon som har nån aning.
Jag ser att klipp efter klipp blir svart efter den tillfälliga renderingen som görs under projektets gång, en liten blå linje som jobbar sig fram typ.
Måste ha med det att göra, men hur?

Tog bort render cache,

Satte på det igen sen renderades det fram till samma ställe igen.
klippen fortsätter vara svarta fram tills dess?

Har testat detta med, med att koppla till "alpha channel" men funkar ej.
https://www.youtube.com/watch?v=fmKAjCQGdZo

Permalänk
Medlem

Ingen som har bra koll på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ingen som har bra koll på detta?

Det är ju tråkigt att behöva kasta programmet åt häl#^#}te för att det blir nåt skumt fel.
Har nu uppdaterat ännu en gång till senaste versionen. Men samma problem forfarande.
Försökte få hjälp på black magics forum, men Efter flera dagar av velande med att få skapa konto så sket jag i det med.
Gör ett till försök här, är det verkligen ingen som stött på detta med att vissa klipp blir svarta.
Verkar ju vara något med cache renderingen.

Permalänk
Medlem

Jag kan redigera hjälpligt med min "mediumbra" laptop i vanliga fall.
Idag började jag ett nytt projekt och lade in en solid color, en bild på den och justerade i fusion.
Men jag får konstant "your gpu is full"
Jag försökte dra ner upplösning i timeline till lägsta, ingen skillnad.
Skillnaden idag är att kopplade jag upp laptopen till en ganska stor välvd skärm, kan det göra att GPU har svårare att driva?
Kan inte göra nånting, Resolve bara låser sig och jag har inte ens ett klipp i timeline..

Någon som har en aning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Det är ju tråkigt att behöva kasta programmet åt häl#^#}te för att det blir nåt skumt fel.
Har nu uppdaterat ännu en gång till senaste versionen. Men samma problem forfarande.
Försökte få hjälp på black magics forum, men Efter flera dagar av velande med att få skapa konto så sket jag i det med.
Gör ett till försök här, är det verkligen ingen som stött på detta med att vissa klipp blir svarta.
Verkar ju vara något med cache renderingen.

Svarar väl mig själv då, kanske hjälper nån annan.
Detta ovan löste jag med att återställa ”fusion klippen” jag hade. Sen fick det att funka.
Skumt, och svårhittat.

Skrivet av Bowman99:

Jag kan redigera hjälpligt med min "mediumbra" laptop i vanliga fall.
Idag började jag ett nytt projekt och lade in en solid color, en bild på den och justerade i fusion.
Men jag får konstant "your gpu is full"
Jag försökte dra ner upplösning i timeline till lägsta, ingen skillnad.
Skillnaden idag är att kopplade jag upp laptopen till en ganska stor välvd skärm, kan det göra att GPU har svårare att driva?
Kan inte göra nånting, Resolve bara låser sig och jag har inte ens ett klipp i timeline..

Någon som har en aning?

Började mickla med settings och gpu, valde bort auto till en annan, sen fick jag det att funka som vanligt.

Permalänk

Hej
Har ett problem, redigera funkar ok men när jag kör render så försvinner ljudet om videon/filmen är över 2 min o 15sec inget ljud varken före eller efter 2:15, stoppar jag render på 2:15 finns det ljud stoppar jag på 2:16 eller mer är allt tyst. när jag kör render så ser man att ljud mätarna/staplarna rör sig så ljudet är där o det funkar när man kör hela filmen i redigerings läget, någon som har en lösning
använder Linux Ubntu

Permalänk
Bildexpert

Vad har du för codecs för ljud vid export? Använder du PCM bör det inte bli några fel av den kalibern alls.

Permalänk

hej
på codec står det linear PCM (enda alternativet) har googlat lite men inte blivit klokare av det har lite svårt med engelska, men det ser ut som finns fler med samma problem, vet inte om det blir samma om man använder windows

Permalänk
Bildexpert

Jag har aldrig haft det problemet på vare sig macOS eller Windows. Kan prova på Linux nästa vecka.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Jag har aldrig haft det problemet på vare sig macOS eller Windows. Kan prova på Linux nästa vecka.

OK hade varit intressant, för det här går över mitt förstånd o in på någon annans
försöker man att renda ett ljud spår som är över 2:15 (min/sec) blir det samma resultat, försöker man spelaupp det så får man meddelandet "den här filen innehåller inga uppspelningsbara strömmar"

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med version 15 med gtx 1080 funkar kanonbra

Permalänk

Hej o glad påsk!
provade att installera Davinci Resolve 17, ljud problemet kvarstår vid rendering, sen blev det värre programmet hänger sig både vid klippning o render GPU minnet blir fullt, om man försöker klippa i hop en film kan man hålla på ca 1 timme innan gpu minnet är fult o på den tiden har får man starta om programmet 3-4 gånger, för att tömma gpu minnet måste jag stänga ner datorn o starta om, när programmet hänger sig vid klippning så värkar det som om det bara är visnig/uppspelning av filmen som stannar menyer osv värkar funka

Permalänk
Bildexpert

Vad har du för grafikkort?

Permalänk

har grafikkort evega geforce gt 740 sc 2GB hade det varit mer minne hade det väl bara tagit lite längre tid innan det blir fullt?
för övrigt har datorn
32GB ram
intel I7 6700K
moderkort asus Z170-A
ssd V-NAND SSD 950 PRO M2 512GB
+ en 4TB Hdd för lagring

Permalänk
Skrivet av anon317915:

Jag kör med version 15 med gtx 1080 funkar kanonbra

Hej
kör du den fria eller betal versionen? (jag har den fria versionen,)
fråga 2 om jag klickar på "hjälp" så händer inget eller om man klickar på kolla efter uppdateringar så sår det att det är fel med internättanslutningen är det så på linux? gör man samma manöver på en windows dator kommer det en manual o man får info om systemet är uppdaterat,
har bytt grafikkort o konstaterat att den stoppa beror troligtvis på min hdd, men ljud problemet kvarstår vid rendering

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av datanollan:

Hej
kör du den fria eller betal versionen? (jag har den fria versionen,)
fråga 2 om jag klickar på "hjälp" så händer inget eller om man klickar på kolla efter uppdateringar så sår det att det är fel med internättanslutningen är det så på linux? gör man samma manöver på en windows dator kommer det en manual o man får info om systemet är uppdaterat,
har bytt grafikkort o konstaterat att den stoppa beror troligtvis på min hdd, men ljud problemet kvarstår vid rendering

Jag kör med gratis versionen på en hackintosh (mac os Sierra) och har gjort så länge och har gjort massor med musik videos sista tiden. Eller rättare sagt lagt till video jag filmat till gamla låtar jag gjort. Det är inga avancerade edits eller nåt med fairlight eller fusion överhuvudtaget men har spejsat till lite färger på en del videos.

Audion/låtarna har jag lagt till (dragit in i projektet) i form av mp3, wav eller aif och resolve klarar som regel att blanda både ljud och video format på samma tidslinje. Det ljud som är på video snuttarna är ner draget helt.

Permalänk
Skrivet av anon317915:

Jag kör med gratis versionen på en hackintosh (mac os Sierra) och har gjort så länge och har gjort massor med musik videos sista tiden. Eller rättare sagt lagt till video jag filmat till gamla låtar jag gjort. Det är inga avancerade edits eller nåt med fairlight eller fusion överhuvudtaget men har spejsat till lite färger på en del videos.

Audion/låtarna har jag lagt till (dragit in i projektet) i form av mp3, wav eller aif och resolve klarar som regel att blanda både ljud och video format på samma tidslinje. Det ljud som är på video snuttarna är ner draget helt.

https://youtu.be/9kmb0SRHwso

https://youtu.be/KyC7LGf33o8

Ja det ser ju ok ut, då är det kanske så då att Davinci Resolveinte funkar så bra i hop med linux då, tycker det är lite märkligt ändå när det finns en version för linux, när de gäller format så måste jag använda MOV , kör man igenom hela filmen innan rendering finns ljud hela tiden, har letat efter inställningar hittar ingen lösning på mitt problem, men det känns som det fattas något.