Multirum lösning för högtalare

Permalänk
Medlem

Multirum lösning för högtalare

Hej, flyttar snart till en större lägenhet och vill givetvis ha högtalare i både kök,badrumet, sovrum och vardagsrummet. Nu kommer problemet, det lilla jag har använt hittils är att jag har gjort en liten högtalargrupp med min chromcast i vardagsrummet som sitter i min receiver och sedan en google mini i köket. Nu vill jag bredda och är sugen på Ikeas variant som de gjort med sonos då den är prisvärd enligt mig och låter rätt ok. Men till problemet de går inte att koppla ihop som en google grupp utan verkar gå via sonos eller airplay, kan man på något sätta bygga en högtalargrupp via airplay så man spelar på flera enhter samtidigt? ex om jag har en apple tv i förstärkaren kan jag på något sätt synca dem med de andra högtalarna? Recivern har både spotify connect och airplay om man annars kan använda det på något sätt.

Vet inte riktigt hur jag ska koppla ihop det men ni får jätte gärna komma med tips annars hur jag ska köra!

Tack!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Svårt att svara på. Har tyvärr inte så pass nya Sonos-enheter att de är Airplaykompatibla, så jag kan inte testa åt dig...

Men för att bena ut lite då..

Sonos går att gruppera, dvs du kan koppla ihop flera olika sonos-enheter så de spelar samma musik.
Google's enheter går också att gruppera.
Spotify (connect) verkar däremot idag inte ha stöd för grupper. Däremot kan man skicka streamen till en befintlig grupp vad det verkar.

Med andra ord, just nu kan det vara svårt för dig att få till det, med undantag för airplay, som jag inte kan testa som sagt.

I teorin ska du kunna spela samma musik på flera enheter genom airplay, men exakt hur det går till vet jag ej.

Med detta sagt, finns behovet av att blanda enheter, dvs köra både sonos och google's enheter samtidigt?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Svårt att svara på. Har tyvärr inte så pass nya Sonos-enheter att de är Airplaykompatibla, så jag kan inte testa åt dig...

Men för att bena ut lite då..

Sonos går att gruppera, dvs du kan koppla ihop flera olika sonos-enheter så de spelar samma musik.
Google's enheter går också att gruppera.
Spotify (connect) verkar däremot idag inte ha stöd för grupper. Däremot kan man skicka streamen till en befintlig grupp vad det verkar.

Med andra ord, just nu kan det vara svårt för dig att få till det, med undantag för airplay, som jag inte kan testa som sagt.

I teorin ska du kunna spela samma musik på flera enheter genom airplay, men exakt hur det går till vet jag ej.

Med detta sagt, finns behovet av att blanda enheter, dvs köra både sonos och google's enheter samtidigt?

Tack för inputen, kan var oklar men har inte behov av att kunna blanda, däremot så behöver jag något som kan spela upp på förstärkaren och övriga högtalare i en grupp. Finns det någon som lösning för ex sonos hade ju det varit toppen

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Vad är det för förstärkare?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Förstår jag dig rätt?
Du vill använda förstärkaren med "dumma" högtalare och sonos baserade högtalare i samspel?
Eller säger du att du vill spela upp media från en enhet och skicka det till sonos baserade högtalare?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg:

Precis jag vill kunna samspela samtidigt med högtalarna i vardagsrummet tillsammans med resten av lägenheten. Som idag har jag en högtalargrupp i google med min chromcast i förstärkaren och googlemini så i spotify kan jag spela upp på dem samtidigt som en "grupp". Så går det inte att göra motsvarande med sonos så får jag kika på de högtalarna som har chromecast builtin så jag kan skapa en grupp med dem och recivern som tidigare.

Recivern/förstärkaren är en onkyo 646.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@philipborg:

Precis jag vill kunna samspela samtidigt med högtalarna i vardagsrummet tillsammans med resten av lägenheten. Som idag har jag en högtalargrupp i google med min chromcast i förstärkaren och googlemini så i spotify kan jag spela upp på dem samtidigt som en "grupp". Så går det inte att göra motsvarande med sonos så får jag kika på de högtalarna som har chromecast builtin så jag kan skapa en grupp med dem och recivern som tidigare.

Recivern/förstärkaren är en onkyo 646.

Ok, då finns det ett problem och en lösning.
Problemet är att i dagsläget kan inte Sonos högtalare delta i en google speaker group, trotts att de har google home intergration. De kan bara delta i sonos grupper, med andra sonos enheter. Det ligger på Sonos att fixa om de vill, har själv rätt hög irritation på att det inte är fixat.
Sonos lösning på problemet är att man skaffar en Sonos Port som man ansluter till valfri förstärkare för att göra den sonos kompatibel. Problemet med den lösningen är att en Sonos Port är svindyr. Till och med på "Sonos Compatible" hårdvara som ONKYO TX-NR696 så behöver man köpa till en Sonos Port för att kunna använda den med Sonos, bonusen av kompatibiliteten är bara volym kontroll och lite annat.

Har inte testat/undersökt med AirPlay eller Alexa.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Airplay har stöd för multiroom. Men du måste ha en apple-produkt för att styra det. Men har du det så är allt som krävs är att du startar spotify-appen på din apple-enhet och sen klickar på airplay-knappen och bockar i högtalarna den ska spela upp i. Men har du inte en iphone eller ipad så blir det klumpigt då du måste förlita dig på en ATV eller Mac för att styra musiken.

Guide

Jag kör själv airplay i hela min lägenhet men det är för att det fungerar så smidigt med atv och att både jag och sambon kör iphone. Dock är inte airplay den bästa lösningen i mina ögon. Den är smidig då den är så fint integrerad med ios. Men all stream sker via enheten så lämnar man wi-fi så stannar musiken. Där är chromecast ett bättre system.

Synd att symfonisk inte har stöd för chromecast built-in.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Var vaken på om det är airplay eller airplay 2.
Bara 2’an har stöd för multiroom.

Om receivern inte har det behöver du en ATV4 eller ATV4K till den om du väljer den lösningen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@philipborg:

Tack för tipset, blir nog att kika på google högtalare istället med chromecast builtin då jag inte kan motivera att köpa sonos port för över 4k för att ens kunna spela upp det via förstärkaren

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@JeagerMeisterSWE:

Tack för input, blir nog snarare en chromecast/google lösning istället

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@philipborg:

Tack för tipset, blir nog att kika på google högtalare istället med chromecast builtin då jag inte kan motivera att köpa sonos port för över 4k för att ens kunna spela upp det via förstärkaren

eller så kan du titta på ett par dumma högtalare och köra med alexa input eller flex, kan ge audio via blåtand eller 3,5mm till högtalarna. Jag tog bort mina chromecast audio enheter och gick på dessa istället med fördelen att högtalaren får alexa inbyggt.
Jag kör med harman kardon omni högtalare men deras "smart" funktion var värdelös nu är det väldigt mycket mer flexibelt med grupper och automatiskt skifte till nytt rum osv. kör du med amazon music kan ni spela olika musik i olika rum även om ni är på samma konto.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Enklaste lösningen är att skippa Sonos (i alla fall tills de fixat integreringen med Google Home) och istället köpa ett par högtalare med Chromecast built-in, idag så finns det ett stort utbud av sådana högtalare från lågbudget upp till high-end varianter. Harman Kardon Citation ONE MKII kan ju vara ett alternativ om man tänker sig ett pris i nivå med IKEA's Sonos.

Permalänk

Men kvarstår inte problemet med att få med förstärkaren? Om den har spotify connect blir det väl svårt att få den med i en grupp med chromecast-enheter?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

Använd en separat passande signalkälla till valfritt ljudsystem. Om du vill vara i Googlevärlden och kan tänka dig att köra blåtand till ljudsystemet så är Google Nest mini en möjlig lösning, den agerar då kontroll och skickar ljudet till det som ska spela upp det. Går att använda 2 för stereo och går att göra grupper och synkronisera dem.
Det de inte klarar är att undvika blåtand och att användas för surround. det går ju även att göra andra varianter på ett sånt system där man tex använder Xiaomi Mi Box S som signalkälla, den klarar ju både ljud och bild och är Googlekompatibel.

Jag skaffade ett gäng Nest mini i våras och har lekt runt med dem för att prova hur logiken uppför sig och att koppla dem i par för stereo och ansluta en BT kopplad högtalare till varje går bra och om man ska hålla sig till Ikea så passar ju Eneby bra i den kombinationen, inte väldens bästa men prisvärt, de låter bättre än symfonisk.
Har också upptäckt att den jag tänkte ha som "köksradio" funkar tillräckligt bra utan tillkopplad högtalare för mig för jag har den inte på nått sätt för seriösare lyssning utan ville verkligen bara ha den som köksradio och det dög den till i sig självt.
badrummet är en svårare nöt för där handlar det mycket om fukt och säkerhet så nått batteridrivet som lyfts in och ut för att laddas är kanske lämpligast speciellt om det inte handlar om att installera riktiga grejor i samband med renovering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Enklaste lösningen är att skippa Sonos (i alla fall tills de fixat integreringen med Google Home) och istället köpa ett par högtalare med Chromecast built-in, idag så finns det ett stort utbud av sådana högtalare från lågbudget upp till high-end varianter. Harman Kardon Citation ONE MKII kan ju vara ett alternativ om man tänker sig ett pris i nivå med IKEA's Sonos.

Ja det lutar åt detta faktiskt, grejen var att just Ikeas Sonos högtalare var rätt diskreta och passade bra i lägenheten (sambon behöver också godkänna dem)

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Men kvarstår inte problemet med att få med förstärkaren? Om den har spotify connect blir det väl svårt att få den med i en grupp med chromecast-enheter?

Jag har en chromecast i recivern, skapar en grupp med googlehome med alla cast enheter och kan välja gruppen via spotify connect

Skrivet av mrqaffe:

Använd en separat passande signalkälla till valfritt ljudsystem. Om du vill vara i Googlevärlden och kan tänka dig att köra blåtand till ljudsystemet så är Google Nest mini en möjlig lösning, den agerar då kontroll och skickar ljudet till det som ska spela upp det. Går att använda 2 för stereo och går att göra grupper och synkronisera dem.
Det de inte klarar är att undvika blåtand och att användas för surround. det går ju även att göra andra varianter på ett sånt system där man tex använder Xiaomi Mi Box S som signalkälla, den klarar ju både ljud och bild och är Googlekompatibel.

Jag skaffade ett gäng Nest mini i våras och har lekt runt med dem för att prova hur logiken uppför sig och att koppla dem i par för stereo och ansluta en BT kopplad högtalare till varje går bra och om man ska hålla sig till Ikea så passar ju Eneby bra i den kombinationen, inte väldens bästa men prisvärt, de låter bättre än symfonisk.
Har också upptäckt att den jag tänkte ha som "köksradio" funkar tillräckligt bra utan tillkopplad högtalare för mig för jag har den inte på nått sätt för seriösare lyssning utan ville verkligen bara ha den som köksradio och det dög den till i sig självt.
badrummet är en svårare nöt för där handlar det mycket om fukt och säkerhet så nått batteridrivet som lyfts in och ut för att laddas är kanske lämpligast speciellt om det inte handlar om att installera riktiga grejor i samband med renovering.

Tack för input men undviker gärna blåtand, sett flera högtalare som ska fixa fuktiga miljöer, kanske väljer någon lite tåligare modell just för badrummet med eller avvaktar där

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2