Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Vet att dom använder en annan sprängämne, Breivik bomb vägde bara 50 kg och gjorde en stor skadad tror den även flyttade huset 3-7 cm men en bomb på 2750 ton så skulle hela stan har sprängs sönder.

Visst går det att jämför man måste bara veta hur kraftfull visa sprängämne är, tex om 100 gm C4 kanske motsvara 1 KG ANFO sen så kan man räkna ut.

Trollar du? Eller menar du att de ljuger när de säger att det var 2750 ton av ämnet?`

2750 ton av ett högexplosivt ämne är inte samma sak som "en 2750 ton bomb".

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vet att dom använder en annan sprängämne, Breivik bomb vägde bara 50 kg och gjorde en stor skadad tror den även flyttade huset 3-7 cm men en bomb på 2750 ton så skulle hela stan har sprängs sönder.

Visst går det att jämför man måste bara veta hur kraftfull visa sprängämne är, tex om 100 gm C4 kanske motsvara 1 KG ANFO sen så kan man räkna ut.

50kg?

Det var närmare 1 ton ANFO som Breivik använde.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Nu handlar det dock inte om en bomb på 2750 ton utan kemikalier med sprängverkan som lagrats för transport.

Så du menar att dom förvara det och har ett stort avstånd för vare kemikalier?

Om dom förvara allt på samma ställe och det är lite avstånd till vare så kommer allt att sprängas.

Skrivet av Lagerlöf:

Trollar du? Eller menar du att de ljuger när de säger att det var 2750 ton av ämnet?`

2750 ton av ett högexplosivt ämne är inte samma sak som "en 2750 ton bomb".

Varför skulle jag trolla för?

Jag har inte sagt att dom ljuger.

Om dom förvara allt i ett lagerhus och det är fullt ända upp och det är liten avstånd till vare och dom kanske använder betong vägar då blir det ändå som en stor bomb, du får gärna förklara hur du menar.

Hur man skapar en kraftfull tryckvåg är att man måste förvara det i något som är hårt som tex betong/stål sen så lägger man in högexplosivt ämne och se till att så lit luft finns kvar, sen när man smäller av så kommer den behöva syre och den måste jobba hårt för att spräcka betong/stål och när den lyckas göra det så har den byggt upp en kraftfull tryckvåg, så länge lagerhuset upp fyller dessa krav då blir det en stor tryckvåg lik en bomb.

Om man skulle ha spräng av detta utan något hus så skulle tryckvågen inte ha blivit lika kraftfull.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svolter:

50kg?

Det var närmare 1 ton ANFO som Breivik använde.

Jag har för mig att det var 50 eller om det var 500 kg, när jag läste hans manifest.

Har för mig att han ville göra en ton men hade inte råd att göra större.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag har för mig att det var 50 eller om det var 500 kg, när jag läste hans manifest.

Har för mig att han ville göra en ton men hade inte råd att göra större.

Han planerade att bygga runt 1100 kg då det gick att lasta i en skåpbil om jag minns rätt.

Blev väl nått liknade i slut ändan.

Wikipedia:
”After conducting a reconstruction of the bomb with equivalent amount of fertilizer on the farm in Åmot, police and bomb experts concluded that the bomb had been 950 kg (2,090 lb),[46] about the same size as the one used in the 2002 Bali bombings.”

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svolter:

Han planerade att bygga runt 1100 kg då det gick att lasta i en skåpbil om jag minns rätt.

Blev väl nått liknade i slut ändan.

Wikipedia:
”After conducting a reconstruction of the bomb with equivalent amount of fertilizer on the farm in Åmot, police and bomb experts concluded that the bomb had been 950 kg (2,090 lb),[46] about the same size as the one used in the 2002 Bali bombings.”

ah där ser man, när jag läste detta på nyheterna så sa dom 500 kg.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det nu var 2700 ton ammoniumnitrat som exploderade så var smällen liten med tanke på mängden om man jämför med vad som hände i Oppau på BASFs fabrik exploderade och mer eller mindre jämnade hela staden vid marken när en mycket mindre mängd exploderade.
https://www.youtube.com/watch?v=LL0Bnx8H4Jk

https://en.wikipedia.org/wiki/Oppau_explosion
Vi får vänta och höra exakt vad som hänt om ett tag när det blir bättre utrett.

Halifax var dock större med sprängverkan på ca 3 kiloton

https://en.wikipedia.org/wiki/Halifax_Explosion

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Så du menar att dom förvara det och har ett stort avstånd för vare kemikalier?

Om dom förvara allt på samma ställe och det är lite avstånd till vare så kommer allt att sprängas.

Varför skulle jag trolla för?

Jag har inte sagt att dom ljuger.

Om dom förvara allt i ett lagerhus och det är fullt ända upp och det är liten avstånd till vare och dom kanske använder betong vägar då blir det ändå som en stor bomb, du får gärna förklara hur du menar.

Hur man skapar en kraftfull tryckvåg är att man måste förvara det i något som är hårt som tex betong/stål sen så lägger man in högexplosivt ämne och se till att så lit luft finns kvar, sen när man smäller av så kommer den behöva syre och den måste jobba hårt för att spräcka betong/stål och när den lyckas göra det så har den byggt upp en kraftfull tryckvåg, så länge lagerhuset upp fyller dessa krav då blir det en stor tryckvåg lik en bomb.

Om man skulle ha spräng av detta utan något hus så skulle tryckvågen inte ha blivit lika kraftfull.

De kraftigaste konventionella bomberna detonerar fritt i luften, först smäller en mindre laddning för att sprida ut en massa explosivt ämne över en stor yta och sedan detoneras det utspridda sprängämnet. https://sv.wikipedia.org/wiki/GBU-43/B_MOAB

Skrivet av svolter:

Han planerade att bygga runt 1100 kg då det gick att lasta i en skåpbil om jag minns rätt.

Blev väl nått liknade i slut ändan.

Wikipedia:
”After conducting a reconstruction of the bomb with equivalent amount of fertilizer on the farm in Åmot, police and bomb experts concluded that the bomb had been 950 kg (2,090 lb),[46] about the same size as the one used in the 2002 Bali bombings.”

Breivik hade parkerade bilen ovanpå ett underjordiskt garage som kollapsade neråt och absorberade mycket av energin när det rasade ihop, hade han parkerat på fast mark hade skadorna på omgivningen varit mycket värre men garaget var det inte mycket kvar av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Brukar som sagt vara ekonomi involverad.

"Spåren efter katastrofen i Beirut leder till den ryska affärsmannen Igor Gretjusjkin. Han lämnade medvetet skeppet lastat med ammoniumnitrat åt sitt öde i Beirut, helt enkelt eftersom det visade sig vara ekonomiskt lönsamt. Här avslöjar kaptenen hur det gick till."
https://www.hbl.fi/artikel/nu-talar-skeppets-kapten-ut-vi-var...

Varför låter man en fartyg som är lastat till ett värde av 1 miljon dollar och övergivet i hamnen att sjunka? Låter sinnessjukt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Varför låter man en fartyg som är lastat till ett värde av 1 miljon dollar och övergivet i hamnen att sjunka? Låter sinnessjukt.

On 27 September 2013, the Moldovan-flagged cargo ship MV Rhosus, owned by Russian businessman Igor Grechushkin, set sail from Batumi, Georgia, to Beira, Mozambique, carrying 2,750 tonnes of ammonium nitrate fertilizer.[10][11][12][13][14] On 21 November 2013, the ship made port in Beirut.[15][12][13] Some sources stated that it was forced to port due to mechanical issues and possibly engine problems,[16][15] while other sources claimed the owner did not have sufficient funds to pay tolls for the Suez Canal and attempted to take on a shipment of heavy machinery in Beirut.[17][18] The heavy machinery was stacked on top of the doors to the cargo space containing the ammonium nitrate, causing the doors to buckle and damaging the ship.[19] After inspection by port state control, the Rhosus was found unseaworthy, and was forbidden to set sail.[15][16] Eight Ukrainians and one or two Russians were aboard, and with the help of the Ukrainian consul, five Ukrainians were repatriated,[when?] leaving four crew members to care for the ship.[20][21]

Grechushkin went bankrupt,[a] and after the charterers lost interest in the cargo, he abandoned the ship.[20] The Rhosus soon ran out of provisions, and the remaining crew were unable to disembark due to immigration restrictions.[10] Creditors also obtained three arrest warrants against the ship.[20][10] Lawyers argued for the crew's repatriation on compassionate grounds, because of the danger posed by the cargo still aboard the ship, and an Urgent Matters judge in Beirut allowed them to return home. They had been forced to live aboard the ship for about a year.[10][20]

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_Beirut_explosions

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag tror att Beirut-explosionen närmast kan jämföras med Pepcon-explosionen som handlade om ett liknande ämne:

Uppskattat till cirka 1 kiloton TNT.

Permalänk
Avstängd

Är väl bara en person i tråden som sitter och hittar på saker, så förstår inte vad du pratar om?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

<klipp>
Visst går det att jämför man måste bara veta hur kraftfull visa sprängämne är, tex om 100 gm C4 kanske motsvara 1 KG ANFO sen så kan man räkna ut.

Här har vi relativa styrka på olika sprängämnen:

https://en.wikipedia.org/wiki/TNT_equivalent

2700 ton ammoniumnitrat motsvarar alltså ungefär 1000 ton TNT som då är standard för vanliga bomber (fällda från flygplan etc). Hade ammoniumnitratet varit blandet med diesel i rätt proportion (=ANFO) hade det motsvara runt 2000 ton TNT. C-4 är lite exklusivt och runt en tredjedel värre än vanligt TNT.

Hiroshima och Nagasaki låg på 15 respektive 21 kiloton TNT.

Ska man jämföra med bomber så kan det vara bra att veta att man med moderna precisionsstyrda vapen har gått ner mycket i hur stora laddningar man använder, man är nere i typ 5-50kg. Skall man slakta någon fuling genom att spränga hans hus vill man inte orsaka mer skada än nödvändigt, grannarna klagar på bullret och dammet ...

Moderna krigsmakter använder och lagrar alltså enormt mycket mindre sprängämnen än man gjorde förr. Detta är naturligtvis bra när de börjar bli gamla och riskabla att lagra. Det finns fortfarande kvar massor från kalla kriget och ibland smäller det i något misskött lagerlokal. Här är en från 2011:

https://en.wikipedia.org/wiki/Evangelos_Florakis_Naval_Base_e...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Är väl bara en person i tråden som sitter och hittar på saker, så förstår inte vad du pratar om?

Det är möjligt det är på det viset, men det var fler som spekulerade och ställde diverse, oftast helt legitima frågor. Det var allt ifrån att man t.ex. inte hade förståelse för hur ammoniumnitrat bryts ner vid långvarig lagring i vissa förhållanden, hur stor sprängverkan var i relation till andra olyckor/sprängningar, och andra undrade hur ämnet hamnade i lagerbyggnaden och varför fartyget låg i kvarstad osv...

Det kändes lite "snillen spekulerar" över det hela. Alla dessa frågor har tydliga svar, och mycket av dem blir uppklarade i bara de tre länkarna jag postade.

Ber om ursäkt om jag framstod som någon sorts besserwisser. Det var inte meningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Nu handlar det dock inte om en bomb på 2750 ton utan kemikalier med sprängverkan som lagrats för transport.

Exakt, precis det jag försökte säga

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Halifax var dock större med sprängverkan på ca 3 kiloton

https://en.wikipedia.org/wiki/Halifax_Explosion

Halifax, Pikrinsyra är också ett rätt hemskt ämne...

Appropå sprängverkan och att dessa 2750 ton Ammoniumnitrat inte gjorde värre skada.

Ammoniumnitrat är hygroskopiskt, det drar till sig vatten. Därtill är det mycket vattenlösligt. Vatten är extremt duktigt på att äta energi-> bildar vattenånga.
Ammoniumnitrat är inte detsamma som ANFO (Ammoniumnitrat-Fuel Oil) vilket har en låg andel diesel i sig, dels för att fungera optimalt stökiometriskt, dels, just det, tränga undan fukt. Alltså hålla Ammoniumnitratet så fritt från vatten det bara går.

Nu tror jag att det ändå var tur i oturen att det gått fem år i ett lager nära havet. Ammoniumnitrat detonerar vid en hastighet om 5km/s, inte allt för långt ifrån pentyl, energin som frigörs motsvarar ca hälften i TNT-ekvivalenter, alltså ca 1300-1400 TNT, i torrt tillstånd.

Nu var det inte en fullständig förbränning vi såg, det bruna rökmolnet är fullt av giftig NOx, vilket åter igen antyder Ammoniumnitrat som ej genomgått "optimal" förbränning.

Att det låg som det låg, nära marken precis vid havet, gjorde förmodligen att det var relativt fuktigt vid explosion vilket torde ha sänkt effekten, dels så åt havet upp en hel del energi relativt omgående.
Det hade förmodligen sett betydligt värre ut om någon sprängt 2750 ton ren, vattenfri ammoniumnitrat 100 meter ovanför staden. Vi får tacka vattnet för att inte en större del av staden gick upp i rök.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Avstängd

Dom kristna kyrkorna drabbades värst och kristna i Libanon behandlas som tredje klassens medborgare, EU, USA struntar i det, likaså dom så kallade människorättorganisationerna.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrilleD:

Dom kristna kyrkorna drabbades värst och kristna i Libanon behandlas som tredje klassens medborgare, EU, USA struntar i det, likaså dom så kallade människorättorganisationerna.

Rätt säker på att dem som dog och anhöriga som miste en familjemedlem är dem som drabbades värst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrilleD:

Dom kristna kyrkorna drabbades värst och kristna i Libanon behandlas som tredje klassens medborgare, EU, USA struntar i det, likaså dom så kallade människorättorganisationerna.

Nu har du smurfat till det lite väl. Jag har ingen insikt om situationen i Libanon, men en enkel sökning ger högar av resultat som säger ungefär samma sak - att det förekommer våld (något annat vore förvånande med tanke på landets historia) mot alla religiösa grupperingar, men att kristna inte på något sätt är särskilt utsatta. Libanon framhävs som ett väldigt lyckat exempel på religiös integration, med en betoning på att det stora inflödet av flyktingar från Syrien satt hård press på landet och orsakar ytterligare spänning.

Saxat från en kristen sida:

Citat:

In much of the Middle East, Christians face grave difficulties, as their presence has significantly reduced. Christians residing the predominately Muslim countries, continuously fight for survival and safety. But Lebanon, for generations, is a “mod­el” of religious coexistence, in which Christians have lived in relative security and peace.

To this extent, Lebanon remains unique in the Middle East. To maintain peaceful coexistence among these diverse groups, the Lebanese government relies on a strong political system founded on the country’s Constitution of 1990 and the National Pact of 1943, which provide for an equal number of Christian, Sunni and Shiite political representatives in the national government.

https://www.persecution.org/2019/04/07/christians-lebanon-mai...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nu har du smurfat till det lite väl. Jag har ingen insikt om situationen i Libanon, men en enkel sökning ger högar av resultat som säger ungefär samma sak - att det förekommer våld (något annat vore förvånande med tanke på landets historia) mot alla religiösa grupperingar, men att kristna inte på något sätt är särskilt utsatta. Libanon framhävs som ett väldigt lyckat exempel på religiös integration, med en betoning på att det stora inflödet av flyktingar från Syrien satt hård press på landet och orsakar ytterligare spänning.

Saxat från en kristen sida:
https://www.persecution.org/2019/04/07/christians-lebanon-mai...

Min pappa är från Libanon och jag har bott i Libanon när jag var yngre. Jag skulle säga att de Kristna har det näst bäst efter Shiiterna. Det kan bland annat utläsas genom att först ta reda på vilka som de facto styr landet och sedan hur populära de är bland Kristna i Libanon

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Rätt säker på att dem som dog och anhöriga som miste en familjemedlem är dem som drabbades värst.

Ja, och det var inte i något bostadsområde utan i ett affärsdistrikt nära hamnen. Det drabbar ingen folkgrupp mer än annan

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tycker ändå att skadorna är för små, USA bomber gör mer skadad och dom väger mycket mindre.

Det finns inga vapensystem (kärnvapen undantagna) som kommer i närheten av såna skador. De kraftigaste konventionella bomberna har ungefär 10-20 ton ekvivalent sprängverkan. Ungefär två storleksordningar lägre sprängverkan än det som detonerade i Beirut.

Skadade områden i Beirut - notera skalstrecken

Under 60-talet simulerade USA effekter av kärnvapen i en serie tester utan faktiska kärnladdningar, i projektet Sailor Hat (kodnamnet för testserien). Några av testerna där utgjordes av en stapel av ca 500 ton TNT, och där blev kratern ca 50 m i diameter. Kratern i Beirut är ca 125 m. Visserligen påverkar markens egenskaper hur stor kratern blir, men det är ändå tydligt att sprängverkan var bra mycket större än 500 ton TNT. Och 500 ton TNT är 50 gånger mer än den största bomben som finns.

Stapeln med 500 ton TNT inför ett av testen i Sailor Hat-serien

Så nej, USA:s bomber gör inte mer skada.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KrilleD:

Dom kristna kyrkorna drabbades värst och kristna i Libanon behandlas som tredje klassens medborgare, EU, USA struntar i det, likaså dom så kallade människorättorganisationerna.

Som en icke-religiös person som kan sympatisera med alla drabbade så måste jag ändå fråga, har du någon källa på detta påstående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nu har du smurfat till det lite väl. Jag har ingen insikt om situationen i Libanon, men en enkel sökning ger högar av resultat som säger ungefär samma sak - att det förekommer våld (något annat vore förvånande med tanke på landets historia) mot alla religiösa grupperingar, men att kristna inte på något sätt är särskilt utsatta. Libanon framhävs som ett väldigt lyckat exempel på religiös integration, med en betoning på att det stora inflödet av flyktingar från Syrien satt hård press på landet och orsakar ytterligare spänning.

Saxat från en kristen sida:
https://www.persecution.org/2019/04/07/christians-lebanon-mai...

Skrivet av anon78208:

Som en icke-religiös person som kan sympatisera med alla drabbade så måste jag ändå fråga, har du någon källa på detta påstående?

Dessa kommentarer är exempel på vad jag tycker särskiljer SweC från andra forum, dvs. att man inte tar något som sanning bara för att det är harmonierar med befintliga uppfattningar, vare sig det är rätt eller fel.

Obs, jag vet att mina inlägg ovan inte alls i linje med vad som önskas av ett argument i en diskussion men det är för att det inte var min åsikt. Jag var inte ute efter att bevisa med de inläggen utan bara ge min syn om någon skulle vara intresserad av det. Jag har även bra koll på landet och dess politik ifall någon skulle ha lite mer specifika frågor om det politiska läget

Permalänk
Inaktiv

Libanon skapades ursprungligen för att ge kristna en egen stat i det annars muslimska Syrien. Muslimska stater har en historia av intolerans mot andra religioner. Problemet var att allt efter tiden gick ökade den muslimska andelen av befolkningen tills den nu är i majoritet även i Libanon. Det kristna styret biter sig fast vid makten och vill inte bli dominerade av muslimer men å andra sidan är muslimerna i majoritet. Där är grundkonflikten i dagens Libanon.

När jag läste om explosionen i Libanon trodde jag först att det var gammal ammunition som smällt. Vilket det kanske var också. Det vara bara inte så bra idé att gömma det inuti den där enorma högen av ammoniumnitrat. Typ. Det var ju något som satte fart på högen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Här har vi relativa styrka på olika sprängämnen:

https://en.wikipedia.org/wiki/TNT_equivalent

2700 ton ammoniumnitrat motsvarar alltså ungefär 1000 ton TNT som då är standard för vanliga bomber (fällda från flygplan etc). Hade ammoniumnitratet varit blandet med diesel i rätt proportion (=ANFO) hade det motsvara runt 2000 ton TNT. C-4 är lite exklusivt och runt en tredjedel värre än vanligt TNT.

Hiroshima och Nagasaki låg på 15 respektive 21 kiloton TNT.

Ska man jämföra med bomber så kan det vara bra att veta att man med moderna precisionsstyrda vapen har gått ner mycket i hur stora laddningar man använder, man är nere i typ 5-50kg. Skall man slakta någon fuling genom att spränga hans hus vill man inte orsaka mer skada än nödvändigt, grannarna klagar på bullret och dammet ...

Moderna krigsmakter använder och lagrar alltså enormt mycket mindre sprängämnen än man gjorde förr. Detta är naturligtvis bra när de börjar bli gamla och riskabla att lagra. Det finns fortfarande kvar massor från kalla kriget och ibland smäller det i något misskött lagerlokal. Här är en från 2011:

https://en.wikipedia.org/wiki/Evangelos_Florakis_Naval_Base_e...

Intressant.

Skrivet av cyklonen:

Det finns inga vapensystem (kärnvapen undantagna) som kommer i närheten av såna skador. De kraftigaste konventionella bomberna har ungefär 10-20 ton ekvivalent sprängverkan. Ungefär två storleksordningar lägre sprängverkan än det som detonerade i Beirut.

https://cnet1.cbsistatic.com/img/OcTEAglAEoI398UlgU9TfP5ntl0=/940x0/2020/08/08/e5fa4aff-12dd-4130-8ad6-43bd777c3e04/pia23692-hires.jpg
Skadade områden i Beirut - notera skalstrecken

Under 60-talet simulerade USA effekter av kärnvapen i en serie tester utan faktiska kärnladdningar, i projektet Sailor Hat (kodnamnet för testserien). Några av testerna där utgjordes av en stapel av ca 500 ton TNT, och där blev kratern ca 50 m i diameter. Kratern i Beirut är ca 125 m. Visserligen påverkar markens egenskaper hur stor kratern blir, men det är ändå tydligt att sprängverkan var bra mycket större än 500 ton TNT. Och 500 ton TNT är 50 gånger mer än den största bomben som finns.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/Sailor_Hat_Shot.jpg
Stapeln med 500 ton TNT inför ett av testen i Sailor Hat-serien

Så nej, USA:s bomber gör inte mer skada.

Det är svårt att jämföra mot hårdmark mot betong platta som dom har i hamn därför det bliv krater större.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Libanon skapades ursprungligen för att ge kristna en egen stat i det annars muslimska Syrien. Muslimska stater har en historia av intolerans mot andra religioner. Problemet var att allt efter tiden gick ökade den muslimska andelen av befolkningen tills den nu är i majoritet även i Libanon. Det kristna styret biter sig fast vid makten och vill inte bli dominerade av muslimer men å andra sidan är muslimerna i majoritet. Där är grundkonflikten i dagens Libanon.

När jag läste om explosionen i Libanon trodde jag först att det var gammal ammunition som smällt. Vilket det kanske var också. Det vara bara inte så bra idé att gömma det inuti den där enorma högen av ammoniumnitrat. Typ. Det var ju något som satte fart på högen.

Lite för mycket OT men:
De kristna var inte majoritet när staten Libanon bildades och konstitutionen visar på det.
Att "Muslimska stater" har en historia av intolerans mot Kristna är för generaliserande och är irrelevant i sammanhanget. Baathism och inte Islam var det som gällde i exempelvis Irak och Syrien, varför så många Kristna i de länderna föredrar Assad och föredrog Saddam.
Grundkonflikten beror inte alls på det du säger. Grundkonflikten beror dels på att det finns en de facto stat som är mäktigare än regeringen och dessa är varken Kristna eller diskriminerar Kristna, och dels att samtliga etniska grupper har representanter i olika statliga organ som syftar till att bl.a. representera sin folkgrupps intressen men att denna politiska klass präglas av nepotism och är för korrupt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mkl:

Lite för mycket OT men:
De kristna var inte majoritet när staten Libanon bildades och konstitutionen visar på det.
Att "Muslimska stater" har en historia av intolerans mot Kristna är för generaliserande och är irrelevant i sammanhanget. Baathism och inte Islam var det som gällde i exempelvis Irak och Syrien, varför så många Kristna i de länderna föredrar Assad och föredrog Saddam.
Grundkonflikten beror inte alls på det du säger. Grundkonflikten beror dels på att det finns en de facto stat som är mäktigare än regeringen och dessa är varken Kristna eller diskriminerar Kristna, och dels att samtliga etniska grupper har representanter i olika statliga organ som syftar till att bl.a. representera sin folkgrupps intressen men att denna politiska klass präglas av nepotism och är för korrupt.

Nu var jag mera inne på tiden direkt efter det Ottomanska rikets sönderfall, bakgrunden till Sykes-Picot etc. För mera moderna tider är det säkert mycket som du säger.

Beirut är av särskilt intresse för oss svenskar och det hänger ihop med att vinterklimatet är bäst i nordöstra Medelhavet. Det finns tills exempel pensionerade svenskar som bor vintermånaderna på Cypern (Aya Napa etc). Varmt och gott på uteserveringarna, ingen snö och slask. Nackdelen med Cypern är att det finns inte så mycket att göra annat än att just sitta på uteserveringarna.

Beirut var en gång rikt och vackert, ett Paris på Medelhavets strand. Sedan slogs allt sönder av inbördeskriget 1975-90. Nu har den här smällen satt igång stora demonstrationer där man är rejält trötta på det nuvarande sekteristiska och korrumperade styret. Kanske skulle det gamla förstelnade kunna sopas åt sidan och något bättre komma fram så man kan hitta tillbaka till hur Beirut var före inbördeskriget.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att övervintra i Beirut, jag kan franska och man lär kunna klara sig med det. Sitta där på stranden och knacka på min MacBook med storstadens resurser och kulturutbud på gångavstånd. Vill jag hem för något så är det bara 4-5 flygtimmar. Inte helt fel alternativ till typ Spanien eller Malta.

Fast dom får gärna sluta spränga sig själva i luften först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Nu var jag mera inne på tiden direkt efter det Ottomanska rikets sönderfall, bakgrunden till Sykes-Picot etc. För mera moderna tider är det säkert mycket som du säger.

Beirut är av särskilt intresse för oss svenskar och det hänger ihop med att vinterklimatet är bäst i nordöstra Medelhavet. Det finns tills exempel pensionerade svenskar som bor vintermånaderna på Cypern (Aya Napa etc). Varmt och gott på uteserveringarna, ingen snö och slask. Nackdelen med Cypern är att det finns inte så mycket att göra annat än att just sitta på uteserveringarna.

Beirut var en gång rikt och vackert, ett Paris på Medelhavets strand. Sedan slogs allt sönder av inbördeskriget 1975-90. Nu har den här smällen satt igång stora demonstrationer där man är rejält trötta på det nuvarande sekteristiska och korrumperade styret. Kanske skulle det gamla förstelnade kunna sopas åt sidan och något bättre komma fram så man kan hitta tillbaka till hur Beirut var före inbördeskriget.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att övervintra i Beirut, jag kan franska och man lär kunna klara sig med det. Sitta där på stranden och knacka på min MacBook med storstadens variation och utbud på gångavstånd. Inte helt fel.

Fast dom får gärna sluta spränga sig själva i luften först.

Jag syftade även på Sykes Picot. De Kristna var inte majoritet då heller, även fast det var godtyckliga geografiska gränsdragningar.

Jag instämmer. Har inte varit med om bättre klimat än Libanon och hade gärna bott där om det gick att göra det tryggt och om det gick att försörja sig.

Tycker det är ganska olämpligt med "dom får gärna sluta spränga sig själva i luften först".