Urbanears – hörlursvärldens största skojare?

Permalänk
Medlem

Urbanears – hörlursvärldens största skojare?

Jag köpte ett par hörlurar av Urbanears via deras hemsida till min sambo i födelsedagspresent då hennes gamla råkat gå sönder. Tyvärr hann hon själv köpa sig ett nytt par och jag ville göra ett återköp.

Problemen började redan vid beställning. Det tog en vecka innan jag fick någon bekräftelse på att beställningen var på väg. När jag sedan försökte kontakta Urbanears för att göra ett återköp fick jag svar först efter 14 dagar, på engelska, vilket jag kan tycka är underligt då företaget är baserat i Uppsala.

De ber mig i alla fall att uppge information som jag redan uppgav i mitt första mail. Jag uppger den efterfrågade informationen igen, och återigen dröjer det nästan två veckor innan jag får något svar. De menar nu att perioden för återköp har gått ut och att det inte är möjligt att göra ett, trots att jag kontaktade Urbanears samma dag som paketet landade hos postombudet.

Efter mycket tjafs går de med på att jag får göra ett återköp, men de kräver att jag måste skicka tillbaka paketet med FedEx eller UPS, och att jag ska stå för returkostnaderna, vilket skulle kosta nästan lika mycket som själva hörlurarna enligt paketombuden. Jag får heller inte göra någon skada på högtalarnas förpackning, vilket är omöjligt eftersom Urbanears skickade hörlurarna direkt i sin förpackning (dvs. utan något annat emballage), med postetiketten klistrad direkt på. Om jag inte på något magiskt sätt återskapar förpackningen de själva förstört kommer de att dra av åtminstone 15% av värdet på produkten från mitt återköp.

De skriver också att jag själv måste bekräfta via deras ”terms & conditions” att jag har rätt till återköp (vilket de redan har hävdat att jag inte har eftersom de vägrat svara på mail på en månad?).

Har även läst på andra ställen att de tar bort negativa recensioner på sina varor och på sin kundservice, samt att de velat att kunder hellre ska förstöra varor än att de skickar dessa i retur.

Man kan bli galen för otroligt mycket mindre. Rekommenderar hur som helst att man inte stöttar detta företags konsumentvidriga sätt att bedriva affärer, varesig man handlar deras varor i butik eller på deras hemsida.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lall86:

Har hotat att anmäla Urbanears till ARN, men har inte fått något som helst svar. Får väl ta och göra det helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en artikel om att de uppmanar kunder att förstöra varorna: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/kopte-trasiga-....

Permalänk
Medlem

Skulle snarare kontakta konsumentombudsmannen och berätta vad du har berättat här i tråden. ARN prövar tvister mellan konsumenter och företag och rekommenderar en lösning. Vid prövningen är ARN helt opartiska och ger inte råd till någon av parterna om vilken bevisning som behövs. Kontaktar du KO så kan det istället innebära rättsliga påföljder för företaget.

Permalänk
Medlem

1. "Om du önskar nyttja din ångerrätt ska du meddela oss inom 30 dagar efter leverans av din beställning. Returer accepteras om varor, originalförpackningar och bruksanvisningar mm. är intakta."

Du meddelade ju inom denna tidsram så där finns det ju inget att säga till om. Även om dom inte verkade vara så tillmötesgående av någon anledning. Du meddela ju det även skriftligt via mejl. Att företaget läser ditt mejl 90 dagar efter du skickat det är ju helt irrelevant. Din tid börjar från att du mottagit paketet till att du skickat mejlet.

2. "Du ansvarar för frakt till URBANEARS samt fraktkostnader. Förlorade varor i transport kompenseras inte för."

Så det är helt riktigt att du ska stå för returfrakten. Följande som jag skriver kan jag inte säga med 100% att det är korrekt enligt lag. Men har försökt hitta något konkret fall vad som gäller när det kommer till returfrakten. Det går nog inte att kräva du som konsument måste nyttja vissa bolag för returfrakten. Däremot så är väl det primära att då du skickar tillbaka paketet så ska det anlända till deras adress, dvs med utkörning. Hamnar det hos ett ombud så att personal måste hämta ut paketet och kan göra avdrag för dessa kostnader.

3. Har dom skickat paketet där dom klistrat på fraktsedel på själva produktkartongen. Ja då klistrar du på nya fraktsedeln över den gamla och skickar tillbaka. Värt att poängtera att du är ju ansvarig över returfrakten. Så skulle fraktbolaget misshandla paketet till att det anländer hos lagret. Ja då är du ju ansvarig. Trots du använt exakt samma emballage som butiken nyttjat. Därav så är det värt att paketera väl och inte tänka per automatik att butikens emballage duger gott och väl.

4. Att en butik ber konsumenten förstöra produkt som du anger i artikeln du länka, är inte helt ovanligt. Vilket kan jag iaf ge en förklaring till. I ditt fall så har dom inte bett om att förstöra produkten.

När det kommer till artikeln så hitta ju konsumenten ett hårstrå och spår av användning. Vilket gör ju det till ett reklamationsärende för butiken då dom ej kan sälja det vidare pga hygienskäl. Med den anledning så ber man konsument förstöra produkten,skicka bild och sen så skickar butiken ut ett par nya hörlurar. Istället för att någon ska ta kostnaden för att skicka in en retur av produkt som ej kan säljas vidare.

Har själv jobbat i butik där flertal tillverkare har den rutinen att förstör produkten och skicka in bildbevis så kan man direkt skicka ut ett par nya. Är ju även mer effektivt sätt än att ödsla tid på skicka paket till lager som måste ta emot och sen förstöra.

Så just detta tycker jag inte det är något negativt eller märkvärdigt. Är ju en hygienprodukt. Kan tänka mig det är så för underkläder också. Är sömmen trasig på kallingarna så klipp sönder dom och få ett par nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

4. Att en butik ber konsumenten förstöra produkt som du anger i artikeln du länka, är inte helt ovanligt. Vilket kan jag iaf ge en förklaring till. I ditt fall så har dom inte bett om att förstöra artikeln.

När det kommer till artikeln så hitta ju konsumenten ett hårstrå och spår av användning. Vilket gör ju det till ett reklamationsärende för butiken då dom ej kan sälja det vidare pga hygienskäl. Med den anledning så ber man konsument förstöra produkten och skicka bild och sen så skickar butiken ut ett par nya hörlurar. Istället för att någon ska ta kostnaden för att skicka in en retur av produkt som ej kan säljas vidare.

Har själv jobbat i butik där flertal tillverkare har den rutinen att förstör produkten och skicka in bildbevis så kan man direkt skicka ut ett par nya direkt. Är ju även mer effektivt sätt än att skicka ödsla tid på skicka paket till lager som måste ta emot och sen förstöra.

Så just detta tycker jag inte det är något negativt eller märkvärdigt. Är ju en hygienprodukt. Kan tänka mig det är så för underkläder också. Är sömmen trasig på kallingarna så klipp sönder dom och få ett par nya.

Jag förstod inte riktigt heller varför det skulle vara något negativt. I praktiken är det väl snabbare och enklare för kunden att förstöra föremålet och skicka bevis på detta? Särskilt som föremålet skulle ha förstörts ändå.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB