Fråga ang Dimmer till 400Wx2 Halogenlampor

Permalänk

Fråga ang Dimmer till 400Wx2 Halogenlampor

Har ingen aning om vad jag ska använda om jag vill dimma två stycken (parallellkopplade) halogenlampor på 400W vardera.

Skulle det här fungera?
AC 220V 4000W Variabel Spänningsregulator Steg Ned Spänningsomvandlare Transformator Motorhastighet Fläktstyrenhet RA
https://i.imgur.com/qQ15yOg.png

Finns det billigare alternativ? Billigare är bättre för mig just nu under dessa corretider.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Var köper du den där kinaprylen? Jag hade absolut inte litat på den. "Namnet" på den ser ut som att någon tagit massa keywords och översatt direkt. Ser inte superseriöst ut.

https://www.eldirekt.se/elmaterial/dimmer/exxact-dimmer/exxac... En sån kanske?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

@Printscreen:
Tack för förslaget men...Billigare = bättre
Har inte riktigt 1600kr att lägga ut på en dimmer.
Sen är ju för övrigt allting producerat i Kina

Finns det några andra förslag? Kanske ska köra med en dimmer för taklampor...
Finns det något sätt jag kan klura ut hur många watt den stöder? Har några sådana hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

@Printscreen:
Tack för förslaget men...Billigare = bättre
Har inte riktigt 1600kr att lägga ut på en dimmer.
Sen är ju för övrigt allting producerat i Kina

Finns det några andra förslag? Kanske ska köra med en dimmer för taklampor...
Finns det något sätt jag kan klura ut hur många watt den stöder? Har några sådana hemma.

Nu är det ju så att det finns sådant som är producerat i Kina enligt de krav som ställs i EU och det finns sådant som är livsfarligt skräp som inte får säljas här. Särskilt billiga saker som importeras privat eller av oseriösa företag har hög risk att tillhöra den senare kategorin.

Sedan verkar ju inte 800 W halogen riktigt rätt medicin om du är orolig för höga kostnader, åtminstone om du inte bara tänker tända korta stunder. Antingen vill du ju ha den ljussyrkan och då snurrar elmätaren snabbt eller så vill du inte ha det och då är det ju bättre att ha lägre effekt. Alternativt byta till något energieffektivare. Säkert dyrare initialt, men inte i längden.

Tillägg: Vanliga dimrar att sätta i dosa brukar väl vara max runt 300 W oftast, men det finns olika varianter. Specifikationerna kan också säga saker kring hur det blir vid olika typ av montering. Notera att du enligt reglerna inte får byta från strömbrytare till dimmer, utan bara byta ut till det som redan satt där innan, givet att du inte är behörig. Hur många som sedan följer detta i verkligheten är kanske en annan femma.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av ztenlund:

Nu är det ju så att det finns sådant som är producerat i Kina enligt de krav som ställs i EU och det finns sådant som är livsfarligt skräp som inte får säljas här. Särskilt billiga saker som importeras privat eller av oseriösa företag har hög risk att tillhöra den senare kategorin.

Bingpot!

OP, du borde inte chansa och köra 800 Watt genom något billigt skit från aliexpress. Det är recept för att elda upp huset.
Även om det är "CE" märkt så betyder det ofta "China Export" och inte EUs CE-märkning.

Sen som ztenlund säger, vill du ha ljus med 800 watt glödlampa så kommer det kosta massor i längden. Kan du lysa upp med mer effektiva lampor som inte slänger 95% av energin ut i värme?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

@ztenlund:
Absolut du har så rätt du har så rätt. Men det är precis som du förstår menat för kortare stunder, inte någonting som kommer rulla 24/7 då det är två kronor i timman.

Men jag skippar gärna "expertköret" och hanterar produkterna såsom om de skulle vara livsfarliga. Då är de vipps inte livsfarliga längre då man respekterar dem. Ungefär som ett vapen dvs.