Systemutveckling IT och samhälle på Högskolan Väst, 180hp?

Permalänk
Medlem

Systemutveckling IT och samhälle på Högskolan Väst, 180hp?

Hej!

Jag har blivit antagen till denna utbildning nu till hösten men känner mig osäker.
Jag undrar om någon här gått den nyligen och kan uttala sig om vilken nivå och kvalité den håller?

https://www.hv.se/utbildning/program/systemutveckling---it-oc...

Har även sökt dessa utbildningar på Chalmers och GU som jag står som reserv till:

Software engineering & management 180hp, Gu
Datateknik 180hp, Chalmers
Systemutveckling samhällets digitalisering 18hp, GU

Chalmers och GU känns ju lite hetare men där är jag som sagt inte antagen.

Tacksam för input!

Permalänk
Skrivet av Rurp:

Hej!

Jag har blivit antagen till denna utbildning nu till hösten men känner mig osäker.
Jag undrar om någon här gått den nyligen och kan uttala sig om vilken nivå och kvalité den håller?

https://www.hv.se/utbildning/program/systemutveckling---it-oc...

Tacksam för input!

Hej.

Kan inte uttala mig om just den utbildningen men går själv på skolan och programmet Nätverkstekniker med IT-säkerhet.
Känner att där är hög nivå på just den i utbildningen. Sen känns det rent allmänt som en bra skola och vi som Nätverkstekniker har tillgång till bra labbmiljö.

/Jesper

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

Hej.

Kan inte uttala mig om just den utbildningen men går själv på skolan och programmet Nätverkstekniker med IT-säkerhet.
Känner att där är hög nivå på just den i utbildningen. Sen känns det rent allmänt som en bra skola och vi som Nätverkstekniker har tillgång till bra labbmiljö.

/Jesper

Tack för svar Jesper!

Permalänk
Medlem

Det är viss variation i utbildningarna du sökt, bara så att du är själv medveten om det. Datateknik har utöver mjukvara, (som du verkar vara intresserad av), också en del hårdvara och matematik mm. Det är också den överlägset bredaste och mest erkända av de utbildningar du delat. Gällande skolor i sig (mindre viktigt) står ju sig Chalmers och GU högre än Högskolan Väst.

Med det sagt säger jag ingenting om dina andra utbildningar du sökt, då jag inte har specifik kunskap om dem.
- Däremot så låter det som att "management" och "samhällets digitalisering" innehåller andra typer av kurser än enbart programmerings-relaterat. Kan vara värt att slå en kik över studieplanen för programmen och se att det är innehåll du är intresserad utav! För det är det absolut viktigaste.

Permalänk
Medlem

Du kommer läsa en hel del matte på chalmers om du går datateknik.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Jag har kollat kursplanerna så jag känner att jag har rätt god koll på skillnaderna, om utbildningen i Trollhättan bara håller nivån så tycker jag det verkar intressant med systemutveckling i lite bredare kontext, än bara ren programmering.

Sen är ju frågan vad som lättast leder till jobb.

Mycket matte på datateknik som sagt och det oroar mig en del. Har läst matte E för länge sedan men skulle nog behöva fräscha upp det om det inte ska bli allt för tungt. Har varit anmäld till sommarmatte nu i sommar men har bara hunnit skrapa på ytan. Så jag är tveksam till att tacka ja till den även om jag skulle bli erbjuden plats.

Permalänk
Medlem

@Rurp: Jag läser Datateknik, fast på Linköping Universitet. Hade ett par år break emellan studierna. Det är vanligt att ha en snabb catch-up fas, som pågår under någon vecka, innan matematiken drar igång på riktigt. Med det sagt, så gäller det att ligga i hyfsat. Jag tror att jag hade runt 4 år från det att jag gick gymnasiet till att jag studera igen.

Vi läser också i princip alltid 3 kurser simultant, så det gäller att hålla dem flytande allihop. Ofta är det 1 matematik, 1 hårdvara, 1 mjukvara - Men inte alltid det upplägget.